بازگشت اعتماد به سهامداران مهمترین دغدغه فعلی بازار سرمایه

به گزارش مجله سامی، خبرگزاری خبرنگاران- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مهمترین دغدغه فعلی بازار سرمایه، بازگشت اعتماد به این بازار است و تلاش ها این بوده تا در این جهت قدم درستی را برداریم اما با توجه به اتفاقات رخ داده در این بازار، این اقدام به عنوان کاری سخت تلقی می شود.

بازگشت اعتماد به سهامداران مهمترین دغدغه فعلی بازار سرمایه

به گزارش خبرنگاران، مجید عشقی امروز (یکشنبه) در نشست خبری که در محل سازمان بورس برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم با توجه به نوساناتی که از سال گذشته در بازار شاهد بودیم به زودی بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم.

وی افزود: با تلاش های سازمان بورس، مجموعه سیاست گذاری دولت و مجلس و کمک رسانه ها و فعالان بازار سرمایه، در راستای شفافیت و ثبات بازار تلاش می کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اصلاح ساختارها و رایزنی ها در خصوص بودجه ریزی و سیاست گذاری از جمله فعالیت هایی هستند که در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه دامنه نوسان در بورس گفت: سازمان بورس در حال بررسی ابعاد مختلف دامنه نوسان هستند تا تصمیمات لازم متناسب با شرایط بازار اتخاذ شود.

عشقی با تاکید بر اینکه بهترین اقدام در این زمینه این است تا همچون بورس های بزرگ دنیا از دامنه نوسان پویایی برخوردار باشیم، گفت: اکنون بازار در شرایط نامتعادلی واقع شده است و در صورتی که عدم وجود دامنه نوسانف نوسانات حاکم در بازار با شتاب بیشتری همراه می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی حذف دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان اشاره کرد و گفت: روش های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد، در این زمینه می توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت هایی اشاره کرد که از تعادل و بازارگردان مناسبی برخورداند.

وی با بیان اینکه اکنون بحث دامنه نوسان به عنوان جدی بازار سرمایه تلقی می شود و نمی توان یکباره آن را برداشت، بنابراین باید تلاش شود تا به صورت تدریجی و از صنایعی که دارای ثبات معاملاتی و شرایطی مثبت هستند آن را اجرایی کنیم.

عشقی با اعتقاد بر اینکه حذف دامنه نوسان با اثرات مختلفی در سهام مختلف همراه خواهد بود، گفت: حذف دامنه نوسان از کلیت بازار اقدامی دشواری خواهد بود و انجام آن به طور حتم با تبعات زیادی همراه می شود.

حذف قیمت گذاری دستوری

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری گفت: اکنون با توجه به اقدامات اجرا شده و تلاش های اجرا شده از سوی دولت و سازمان بورس، قیمت گذاری دستوری از سایر کالاهای بورس کالا حذف شده است که این صنایع سهم بزرگی از بورس را به خود اختصاص می دهند.

عشقی با تاکید بر اینکه این راستا باید ادامه پیدا کند و تلاش خود را برای لغو قیمت گذاری در سایر کالاها انجام خواهیم داد، افزود: چالش صنایع حاضر در بورس منحصر به قیمت گذاری دستوری نیست، در این راستا برخی از فرآیندها مشکل دار هستند که باید در صدد رفع آنها هم برآییم.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در بخش پالایشگاه ها از دولتی بودن آن رنج می بریم، گفت: اکنون صادرات محصولات پالایشگاه ها از طریق دولت انجام می شود، در حالی که این پالایشگاه خصوصی شده اند و 80 درصد آن دیگر در اختیار دولت قرار ندارد.

وی معتقد است که برخی از صنایع با چالش های دیگری در این بازار همراه هستند و نمی توان آن را فقط به بحث قیمتت گذاری دستوری ربط داد.

عشقی گفت: برای مثال در صنعت خودرو فقط با مشکل قیمت گذاری دستوری همراه نیستیم بلکه در این مجموعه با برخی مشلات در زمینه ساختار مدیریتی و مالی روبرو هستیم که باید آنها را مورد اصلاح قرار داد.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: بحث قیمت گذاری دستوری و لغو آن را از طریق رایزنی ها با سیاست گذاران مختلف انجام می دهیم.

واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بازار سرمایه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بازار سرمایه انجام می شود یا خیر، گفت: اموال مازاد دولت ، املاک و مستغلات مازاد دولت است که فعالیت اصلی آن از طریق سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد در حال پیگری است.

عشقی با بیان اینکه براساس صحبت های اجرا شده قرار است تا واگذاری املاکی که امکان عرضه آن در بورس کالا وجود دارد به طور حتم از طریق این بازار انجام شود، گفت: در شرایط فعلی از نظر زیرساختی با مسئله ای روبرو نیستیم، همچنین توافقی با وزارت اقتصاد اجرا شده است که در دستورالعمل های مربوطه قرار است تا این واگذاری از طریق بورس و نیز سامانه های دولت انجام شود.

رییس سازمان بورس افزود: اکنون مذاکرات در حال انجام ، اموالی که امکان پذیریش در بورس کالا وجود دارد از طریق بورس وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1979

به "بازگشت اعتماد به سهامداران مهمترین دغدغه فعلی بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت اعتماد به سهامداران مهمترین دغدغه فعلی بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید