خبرنگاران افزایش قیمت خرید گندم؛ دست واسطه ها را کوتاه کرد

به گزارش مجله سامی، بوشهر- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت اقدامی به موقع و موثر برای کوتاه کردن دست واسطه ها و ایجاد رغبت در کشاورزان برای تحویل محصول به مراکز دولتی است.

خبرنگاران افزایش قیمت خرید گندم؛ دست واسطه ها را کوتاه کرد

برای جبران بخشی از خسارت های واردشده به کشاورزان به دلیل عوامل متعدد همچون خشکسالی، تورم، جولان دلالان، افزایش قیمت جهانی گندم و بالا رفتن نرخ کالاهای اساسی در کشور و در نهایت حمایت بیشتر از گندم کاران، با پیگیری های کمیسیون کشاورزی مجلس و موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم به عنوان جایزه تحویل، اضافه شد.

خسرو عمرانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اضافه نمود: باتوجه به افزایش قیمت جهانی گندم و هزینه بالای این محصول استراتژیک قیمت مشخص شده چهار هزار تومان متناسب به هزینه های اجرا شده برای کاشت گندم نبود به همین دلیل با چانه زنی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی و همت دولت این افزایش قیمت با هدف کاهش رنج کشاورزان و یاری به فراوری و رسیدن به خودکفایی انجام شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: افزایش 25 درصدی قیمت گندم از چهار به پنج هزار تومان بابت هر کیلوگرم موجب کاهش بخشی از دغدغه و نگرانی گندم کاران در زمینه جبران هزینه فراوری و گامی مهم در راستای تامین امنیت غذایی کشور به شمار می رود.

وی اظهارداشت: این اقدام دولت نشان داد که در این شرایط حساس تحریم و اپیدمی کرونا، دولت در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از فراوری و عملیاتی کردن شعار سال یاری و همراهی می نماید.

عمرانی گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم اقدام مدبرانه ای از سوی دولت برای کاهش خروج محصول استراتژیک گندم از شبکه دولتی و گامی مهم در کوتاه کردن دست دلالان است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: با این اقدام دولت قیمت خرید تضمینی گندم واقعی شده و انتظار می رود میزان خرید تضمینی این محصول مهم و ارزشمند افزایش یابد.

عمرانی اضافه نمود: خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب و پرداخت بهای آن در کمتر از 24 ساعت فرصت مناسبی برای ایجاد انگیزه در فراوری و مشوقی برای اشتغال است.

عمرانی با اشاره به خسارت 40 درصدی مزرعه های گندم استان بوشهر گفت: در سال زراعی جاری 92 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان به کشت گندم دیم اختصاص پیدا کرد که با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی ممتدی که ایجاد شد تنها 70 هزار هکتار از این مزارع قابلیت برداشت یافتند و همچنین 15هزار و 450 هکتارمزرعه های گندم آبی نیز با توجه به شرایط جوی با کاهش عملکرد روبرو شدند.

به گفته عمرانی به این ترتیب پیش بینی فراوری 114 هزار تنی محصول گندم در استان به 80 هزار تن کاهش یافت و در این شرایط افزایش قیمت خرید تضمینی از سوی دولت راهکاری موثر برای حمایت از فراوری این محصول مهم به شمار می رود که انتظار می رود از این به بعد میزان تحویل گندم به مراکز دولتی افزایش یابد.

وی یادآورشد: از 15 فروردین 1400 تا به امروز 32هزار و 470 هکتار از مزرعه های گندم دیم و 2هزار و 250 هکتار از گندم زارهای آبی استان برداشت و تا به امروز 20 هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری و تحویل مراکز 13 گانه پیش بینی شده از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی شده است.

عمرانی گفت: انتظار می رود از این به بعد فرایند تحویل گندم به مراکز دولتی پیش بینی شده در استان بهتر از قبل گردد.

وی همچنین به گندم کاران گفت: مبلغ مابه تفاوت گندم تحویلی آنها به مراکز خرید پرداخت می گردد و کشاورزان در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1693

به "خبرنگاران افزایش قیمت خرید گندم؛ دست واسطه ها را کوتاه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش قیمت خرید گندم؛ دست واسطه ها را کوتاه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید