خبرنگاران وزیران سه کشور اروپایی: از اقدام ضد برجامی آمریکا حمایت نمی کنیم

به گزارش مجله سامی، نیویورک- خبرنگاران- وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام با رد اقدام آمریکا در به کارگیری مکانیسم ماشه، تاکید کردند از این اقدام که با کوشش های آنها برای حفظ برجام ناسازگار است، حمایت نمی نمایند.

خبرنگاران وزیران سه کشور اروپایی: از اقدام ضد برجامی آمریکا حمایت نمی کنیم

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس عصر پنج شنبه با صدور بیانیه مشترکی افزودند: سه کشور متعهد هستند که فرایند و سازوکارهایی که پایه واساس چندجانبه گرایی را تشکیل می دهند، حفظ نمایند.

وزیران سه کشور اروپایی با تاکید بر حفظ اقتدار و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کردند: از کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم که از هرگونه اقدامی که فقط موجب شکاف بخشیدن به اختلافات در شورای امنیت می گردد یا پیامدهای جدی دارد، خودداری نمایند.

در این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس متذکر می شوند که آمریکا به مشارکت خود در برجام به دنبال خروج هجدهم اردیبهشت 1397 از این توافق، پایان داده است. موضع ما در این رابطه به صراحت به رئیس و اعضای شورای امنیت بیان شده است.

فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه افزوده اند: برخلاف مسائل مهم ناشی از خروج ایالات متحده، به برجام متعهد هستیم و اعتقاد داریم که باید مساله عدم رعایت سیستماتیک ایران به تعهدات برجامی خود، به وسیله گفت وگو بین شرکت نمایندگان برجام و از جمله به وسیله کمیسیون مشترک و استفاده از مکانیسم حل اختلاف، حل کنیم.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود بدون اشاره به ناتوانی خود در اجرای تعهدات برجامی تاکید کردند: به منظور حفظ توافقنامه، ما از ایران می خواهیم که تمام اقدامات مغایر با تعهدات هسته ای خود را معکوس کند و بدون تاخیر به اجرای کامل برگردد.

در بیانیه این سه عضو برجام از انقضای محدودیت تسلیحاتی ایران در 27 مهرماه ابراز نگرانی شده و آمده است: سه کشور اروپایی مصمم هستند پاسخهای کافی را برای این چالش ها به دست آورند و به همکاری با تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می دهند تا مسیری رو به جلو بیابند که موجب ایجاد فضایی برای دیپلماسی بیشتر گردد.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه افزوده اند: کوشش های ما بر اساس احتیاج به حمایت از اقتدار و کرامت شورای امنیت سازمان ملل و پیشبرد امنیت و ثبات منطقه راهنمایی می گردد.

دولت آمریکا پس از نزدیک به سال خروج از برجام، مدعی شده است همچنان عضوی از این توافق است و می تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور ابتدا روز آدینه گذشته قطعنامه ای 4 بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1198

به "خبرنگاران وزیران سه کشور اروپایی: از اقدام ضد برجامی آمریکا حمایت نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیران سه کشور اروپایی: از اقدام ضد برجامی آمریکا حمایت نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید