عمان سرنوشت واردات گاز از ایران را به تحریم ها پیوند زد

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران: درحالی که وزیر نفت از تکمیل پروژه انتقال گاز به عمان تا 2 سال آینده خبر داده است وزیر انرژی عمان با پیوند زدن سرنوشت این پروژه به تحریم ها توضیح داد:این پروژه 2 تا 3 سال بعد آغاز می گردد و تا آن موقع ایران به وضعیت عادی بازخواهد گشت.

عمان سرنوشت واردات گاز از ایران را به تحریم ها پیوند زد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی گالف بیزینس، محمد بن حمد الرومحی، وزیر انرژی عمان گفت، بعید است که ایران و عمان احداث خط لوله انتقال گاز بین دو کشور را حداقل طی دو سال آینده آغاز نمایند.

پس از آنکه دو کشور در اواخر ماه آگوست موافقتنامه ای را برای احداث یک خط لوله انتقال گاز از ایران به عمان به امضا رساندند، وزیر نفت ایران گفت گاز ایران در طی دو سال آینده به وسیله این خط لوله به عمان ارسال خواهد شد.

اخیرا سفیر ایران در عمان نیز از تکمیل پروژه انتقال گاز ایران به عمان طی 18 ماه خبر داده بود.

تحریم های غرب علیه ایران موجب شده که سرعت پیشبرد پروژه های این چنینی کند گردد، به طوری که وعده اتمام احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان تا سال 2015 خوشبینانه به نظر می رسد.

اما مسقط امیدوار است که روابط دولت جدید ایران با غرب به اندازه کافی بهبود یابد تا این پروژه بتواند بدون برانگیختن خشم واشنگتن به نتیجه برسد.

وزیر نفت عمان در حاشیه نشست وزرای انرژی دنیا در کره جنوبی در این باره گفت: من فکر می کنم این کار زمان زیادی طول خواهد کشید...به اعتقاد من، این پروژه دو تا سه سال بعد آغاز خواهد شد. وی اضافه کرد: تا آن موقع ایران به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

وی اضافه کرد، حتی اگر عمان تصمیم به ساخت خط لوله در قسمت خودش بگیرد، این کار به صورت عادی 2 سال طول خواهد کشید. لوله گذاری در تنگه هرمز در شرایطی که روابط ایران با اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چندان حسنه نیست، احتمالا زمان بیشتری خواهد برد.

عمان در سال 2005 برای خرید گاز از ایران توافق نموده بود، اما دو طرف از آن موقع تاکنون در مورد شرایط قرارداد توافق ننموده بودند. این در حالی است که بر اساس اسناد افشا شده ویکی لیکس، عمان تحت فشار آمریکاست تا گاز مورد احتیاج خود را از کشورهای دیگری همچون قطر تامین کند.

41

منبع: تسنیم
انتشار: 2 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 251

به "عمان سرنوشت واردات گاز از ایران را به تحریم ها پیوند زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان سرنوشت واردات گاز از ایران را به تحریم ها پیوند زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید