هر عطسه کرونایی 30 هزار قطره مرگبار دارد

به گزارش مجله سامی، شاید تا چند ماه قبل اگر یک نفر کنار دست شما ده بار عطسه هم می کرد، زیاد مهم نبود. اما این روزها، شنیدن صدای هر عطسه ای، هراس به جان ما می اندازد.

هر عطسه کرونایی 30 هزار قطره مرگبار دارد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش مهر، به گفته پزشکان، در رابطه با همه گیری کووید 19، دو راستا انتقال اصلی در نظر گرفته می گردد. اولین راستا انتقال به وسیله قطرات تنفسی هنگام عطسه، سرفه یا صحبت کردن است. دومین راستا انتقال به وسیله تماس دست به دست، دست به سطوح و…، است که منجر به آلوده شدن دست و در نهایت با تماس دست آلوده، ویروس به بدن منتقل می گردد.

بنابر آنچه ویروس شناسان عنوان می نمایند، میزان دوز ویروس و زمانی که فرد در معرض آن قرار می گیرد برای بعضی بیماری ها ارتباط مستقیمی با ابتلاء به بیماری خواهد داشت. اما آیا دوز ابتدایی ویروس کرونا و مدت زمان مواجهه با ویروس با احتمال ابتلاء به بیماری مرتبط است.

بر اساس شواهد موجود تا این زمان، برای اینکه فردی به بیماری کووید 19 مبتلا گردد ضروری است با دوز مشخصی از ویروس مواجهه یابد. بر اساس فرمول منتشر شده در بعضی مطالعات، ابتلاء به این بیماری حاصل ضرب مواجهه با دوز مشخصی از ویروس و مدت زمان مواجهه است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی ویروس مرس و سارس، تخمین زده می گردد هزار ذره ویروسی برای ایجاد عفونت ضروری است. یک سرفه حدود 3 هزار قطره رها می نماید و قطره ها با سرعت حدود 80 کیلومتر در ساعت می توانند حرکت نمایند. اغلب قطره ها عظیم هستند و به سرعت می افتند، اما تعداد زیادی از آن ها در هوا باقی مانده و می توانند در چند ثانیه طول یک اتاق را بپیمایند.

هر عطسه حدود 30 هزار قطره رها می نماید که تا 321 کیلومتر در ساعت می توانند پیمایش نمایند. اگر فردی مبتلا باشد، قطرات در هر سرفه یا عطسه او ممکن است حاوی 200 میلیون ذره ویروسی باشند. اگر فردی نزدیک بیمار باشد و بیمار مبتلا مستقیماً به سمت او عطسه یا سرفه کند احتمال خیلی زیادی دارد که هزار ذره ویروس را استنشاق نموده و به بیماری مبتلا گردد.

حتی اگر آن سرفه یا عطسه به سمت فرد نباشد، بعضی قطرات آلوده کوچک می توانند چندین دقیقه در هوا معلق بمانند. اگر فردی چند دقیقه بعد از آن عطسه یا سرفه نیز به اتاق وارد گردد و چند نفس بکشد محتمل است که ویروس لازم برای مبتلا شدن را دریافت نماید. در حالی که اگر به اتاقی که شخص آلوده در آن تنفس می نماید وارد گردد، ممکن است 50 دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا یک دوز عفونی را استنشاق کند.

قطرات ناشی از تنفس، سرعت پایینی داشته و به سرعت سقوط می نمایند. به دلیل عدم نیروی بازدمی در یک تنفس، ذرات ویروسی از نواحی پایینی دستگاه تنفسی خارج نمی شوند. قطرات تنفسی ناشی از نفس کشیدن تنها حاوی سطوح پایینی از ویروس ها هستند. صحبت کردن نیز رهاسازی قطرات تنفسی را 10 برابر افزایش می دهد. پنج دقیقه صحبت کردن نزدیک با فرد مبتلا ضروری است تا فرد سالم، دوز مورد احتیاج برای بیمار شدن را دریافت نماید؛ بنابراین هر فردی که در یک فضای بسته، مانند دفتر کار مدتی با فرد مبتلا بماند، پتانسیل ابتلاء را دارد.

دو عامل مؤثر بر ابتلاء به بیماری کووید 19، دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه است. به طور خلاصه در معرض عطسه و سرفه قرار دریافت، پنج دقیقه صحبت، یا حدود 50 دقیقه قرار دریافت در یک مکان بسته با فرد مبتلا خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

در این روزها، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، حداقل کاری است که می تواند از ما در برابر بیماری های خطرناک ویروسی، محافظت کند. اگر می خواهیم به سلامت از پاییز و زمستان عبور کنیم، بهتر است که پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1149

به "هر عطسه کرونایی 30 هزار قطره مرگبار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر عطسه کرونایی 30 هزار قطره مرگبار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید