انتقال دانش پزشکی آبدرمانی به اردبیل، درآمد 4 برابری گردشگری سلامت

به گزارش مجله سامی، به گزارش خبرنگاران، شهریور ماه سال جاری هیئت سیاسی و اقتصادی استان اردبیل به ریاست استاندار اردبیل و با حضور مدیران برخی دستگاه های اجرایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سفری رسمی به استانبول سفر کردند.

انتقال دانش پزشکی آبدرمانی به اردبیل، درآمد 4 برابری گردشگری سلامت

در این سفر سه روزه مدیران استان ضمن بازدید و جلسات مشترک موفق به عقد تفاهم نامه هایی در حوزه های مختلف شدند، یکی از این تفاهم نامه ها، امضا تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل و دانشگاه استانبول در زمینه انتقال تجارت، دانش و فنآوری پزشکی آبدرمانی بود.

با توجه به اینکه توسعه کیفی آبگرم های معدنی به عنوان یکی از تاکیدات مسئولان ارشد این استان می باشد این تفاهم نامه نیز بعد از انجام مذاکرات مقدماتی و بازدید طرفین در این راستا منعقد گردیده است.

در زمان عقد تفاهم نامه جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، افزایش مدت اقامت گردشگران در استان، گسترش گردشگری درمانی و یاری به تحقق بهتر برنامه زمستان بیدار از اهداف آن عنوان گردیده است.

علاوه براین باتوجه به ایجاد اولین دانشکده آبدرمانی کشور در سرعین، لزوم استفاده از تجربیات بین المللی و انتقال فنآوری های به روز دنیای و استفاده از توان و تخصص بالای جوانان مستعد و توانمند داخلی مورد تاکید بوده که این تفاهم نامه نیز در این راستا است.

در سفر هیئت استان اردبیل به استانبول دکتر قدرت اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز حضور داشت و ضمن بازدید از مجتمع های آبدرمانی شهر استانبول، تفاهم نامه علمی و آموزشی بین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه استانبول را امضا کرد.

در این راستا جهت اطلاع از اهداف درمانی، آموزشی و علمی این سفر در نشستی اختصاصی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مصاحبه نموده ایم.

با در نظر دریافت شرایط ویژه منطقه اردبیل از لحاظ گردشگری، هدف شما از دیدار با اساتید دانشگاه استانبول چه بوده است؟

اردبیل با وجود جاذبه های ارزشمند طبیعی و چشم اندازهای ویژه و چشمه های آب گرم، گردشگران زیادی را سالانه به سوی خود جذب می نماید.

همانطوریکه می دانیم این چشمه های آبگرم به دلیل خاصیت درمانی و محیط بکر و مناظر خارق العاده ای که دارد بازدید نمایندگان زیادی را مجذوب خود نموده و در هر کشوری هوادار دارند و در این میان استان اردبیل با توجه به پتانسیل خوب سفره های آب گرم و درمانی خود و با داشتن مناطق سرسبز و خوش آب و هوا، یکی از جاذبه های ارزشمند طبیعی ایران و دنیا به حساب می آید.

منطقه آبدرمانی سرعین جزو کم نظیرترین مناطق در ایران و دنیا است که سالیانه افراد بیشماری از نقاط مختلف کشور و دنیا جهت بهره مندی از مواهب طبیعی و خواص آبهای گرم معدنی به این منطقه مسافرت می نمایند.

لذا توسعه این مناطق گردشگری – درمانی به صورت علمی و استفاده از تجربیات بین المللی و انتقال فنآوری های به روز دنیای مهمترین هدف ما است که تجربیات موفق کشور ترکیه در این زمینه می تواند در دستیابی به این اهداف به استان اردبیل یاری کند.

اهداف علمی در توسعه روابط دو کشور و عقد تفاهمنامه علمی و دانشگاهی چه بوده و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل چه اهدافی را دنبال می نماید؟

هدف از این سفر بازدید از مجتمع های آبدرمانی استانبول و نیز دپارتمان آبدرمانی دانشگاه استانبول و ظرفیت های علمی و آموزشی آن بود.

با توجه به نگرش مسئولان استانی در جهت توسعه صنعت آبدرمانی و ضرورت مسئله، فرصتی پیش آمد تا بتوانیم در معیت استاندار و هیئت همراه جهت الگوبرداری و رصد اقدامات ارزشمند کشور ترکیه در خصوص آبدرمانی که در طول 40 سال گذشته انجام داده است به استانبول عزیمت و پیشرفت های پژوهشی علمی و زیرساختی آنها را از نزدیک ببینیم و تفاهم نامه ای در این خصوص بین دانشگاه استانبول و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل منعقد کنیم.

نتایج حاصل از مذاکرات فی مابین که منجر به عقد تفاهم نامه گردیده و تصمیمات مهمی که در راستای توسعه مناسبات علمی، آموزشی و درمانی گرفته شد چه بوده است؟

1- برنامه ریزی جهت تاسیس دهکده سلامت و مجتمع بزرگ آبدرمانی در سرعین با حمایت های استانداری و مشارکت بخش خصوصی.

2- برنامه ریزی جهت راه اندازی رشته آموزشی آبدرمانی پزشکی.

3-همکاری علمی ،آموزشی و پژوهشی بین دو دانشگاه.

4- سایر همکاری های مشترک

نظر شما در خصوص منافع توسعه گردشگری سلامت در استان چیست؟

درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است و پرداختن به آن مصداق بارز پویایی اقتصادی است و در این زمینه استفاده از تمامی ظرفیت های مراکز درمانی، نیروی انسانی ماهر در حوزه پزشکی و معرفی جاذبه های گردشگری سلامت با وجود تعداد بیش از 15 چشمه آبدرمانی در این منطقه می تواند نقش محوری در توسعه اقتصاد سلامت و ارز آوری ایفا نماید.

در راستای توسعه و تقویت مناسبات دوستانه و همکاری های مشترک، ایجاد پیوند مستمر و پایدار با مراکز پزشکی کشورهای همسایه و بویژه کشور ترکیه در بحث توریسم درمانی و گردشگری سلامت باید به عنوان موضوع اولویت دار در استان اردبیل دنبال گردد.

علاوه بر این از ظرفیت های گردشگری سلامت بخش خصوصی نیز می توان در این زمینه به نحو شایسته ای بهره برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 35

به "انتقال دانش پزشکی آبدرمانی به اردبیل، درآمد 4 برابری گردشگری سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال دانش پزشکی آبدرمانی به اردبیل، درآمد 4 برابری گردشگری سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید