سویای تراریخته مقاوم به شوری و خشکی فراوری می گردد

به گزارش مجله سامی، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، آرژانتین، برای اولین بار در دنیا، سویای تراریخته متحمل به شوری و خشکی را در سال 2019 کشت خواهد نمود. کشت این محصول گام مهمی برای مقابله با خشکی و گرمایش دنیای است.

سویای تراریخته مقاوم به شوری و خشکی فراوری می گردد

HB4 یک ژن متحمل به خشکی است که از آفتابگردان به سویا منتقل گردیده است. این ژن قابل انتقال به گندم هم هست. سویای تراریخته متحمل به خشکی توسط دکتر ریچل شان، پژوهشگر زیست فناوری شورای تحقیقات علمی و فنی ملی و استاد دانشگاه ملی لیتورال فراوری گردیده است. انتظار می رود این محصول به دلیل تحمل شرایط کم آبی 30 درصد افزایش عملکرد داشته باشد.

نتایج آزمایشات مزرعه ای سه ساله نشان می دهد ارزش غذایی سویای تراریخته متحمل به خشکی عینا مشابه رقم غیرتراریخته است. آزمایشات همچنین نشان می دهند این محصول تراریخته جدید هیچ اثر سوئی برای انسان و سایر موجودات زنده و محیط زیست ندارد.

آرژانتین سومین فراوری کننده و صادر کننده بزرگ سویا و بزرگترین صادرکننده روغن سویا و کنجاله سویا در سطح دنیا است. در سال 2017 ذرت، سویا و روغن سویا 17.7 درصد از کل صادرات کشور آرژانتین را به خود اختصاص داد.

آرژانتین یکی از بزرگترین صادرکننده های سویا، پنبه و ذرت تراریخته است. 23.11 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی آرژانتین در سال 2017، زیر کشت این سه محصول تراریخته رفته است. این مقدار معادل 12 درصد از کل سطح زیر کشت دنیای محصولات تراریخته است.

نزدیک به صد در صد سویا، پنبه و ذرت فراوری گردیده در آرژانتین تراریخته است که نشانه اعتماد دولت آرژانتین و کشاورزان این کشور به فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته است و از رشد اقتصادی برای آرژانتین خبر می دهد. این کشور با 23.6 میلیون هکتار رتبه سوم سطح زیر کشت محصولات تراریخته را در سال 2017 به خود اختصاص داد و با کسب 23.7 میلیارد دلار سود، پس از ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم نهاده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 34

به "سویای تراریخته مقاوم به شوری و خشکی فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سویای تراریخته مقاوم به شوری و خشکی فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید