پژو 308 یا هیوندای آی 30؟
به گزارش مجله سامی، اگر شرایط اینقدر آشفته نبود، هردو خودرو این نمایش جالب، امروز در خیابان های کشور حاضر بودند. هم 308 محصول پژو و هم آی30 محصول جوان پسند هیوندای جزو خودروهایی بودند که در لیست واردات به کشور قرار گرفته بودند. هاچ بک های جذاب و خوش پوشی که یکی در انتهای عمر خود قرار دارد و دیگری تازه با مدل N اسپورت دل خریداران را به دست آورده است. مجله استرالیایی کار ادوایس در یک گزارش جامع ضمن مقایسه نسخه های اسپورت پژو 308 و هیوندای آی30 سعی کرده به این دو سوال پاسخ دهد که یک هاچ بک کره ای چقدر کیفیت دارد؟ و اینکه آیا می توان آن را به خودروهای صاحب سبکی نظیر پژو 308 ترجیح داد؟ بخشی از گزارش این مجله مشهور را برای تان ترجمه کرده ایم. کار ادوایس درباره این دو خودرو که به نرخ دلار استرالیا برای خریداران 40 هزار تایی آب می خورند، عقیده جالبی دارد.

کشتی هاچ بک های داغ!
خلق اصطلاح هات هچ (HOT HATCH) یا هاچ بک داغ را باید مدیون تولید هاچ بک های سریع و جذابی نظیر فولکس واگن گلف R32 یا هوندا سیویک تایپ R بدانیم. چیزی که مدتی است توسط پژو و اخیرا هیوندای مورد تقلید قرار گرفته است. هردو خودرو از موتور 160سی سی توربو، دیسک های ترمز قدرتمند، باله و رکاب های جانبی و رنگ مخصوص بدنه سود می برند. پژو که مدل 2019 از هاچ بک 308 را با کد GT و کلی تجهیزات راهی استرالیا کرده، در بخش موتور و قوای فنی در این خودرو سنگ تمام گذاشته. وزن مناسب بدنه در کنار قدرت 222 اسبی و گشتاور 285 نیوتن متری، از 308 جی تی یک برنده بزرگ ساخته که از یک گیربکس بهتر و مجموعه فنربندی مناسب تری برخوردار است. خب با این مشخصات عجیب نیست پژو بهایی معادل 39 و 990 دلار طلب می کند.
هیوندای هم در نسخه N Line و پریمیوم هاچ بک آی30 سعی کرده همین کار را تکرار کند و با نصب موتور 201 اسبی خودرو سریعی را به این رقابت فرستاده که زود خسته می شود. البته در شرایطی که همه رقبای این کلاس بین 245 تا 320 اسب قدرت دارند، تولید 201 اسب نمی تواند برای جوان خوش پوش کره ای اعتبار چندان بالایی را به دست آورد. همین هم شده که در بخش هندلینگ و سواری این پژو است که با اختلاف فاحش آی30 را شکست داده است.
نتیجه نهایی
با وجود تلاش بسیار زیاد هیوندای، کماکان هاچ بک های فرانسوی مخصوصا در انواع داغ، خودروهای بهتری برای خریداران هستند. همین دیروز بود که در درگ هیوندای آی30 ان-لاین با رنو مگان تروفی این آی30 بود که شکست خورد. اینجا هم در نهایت کا ادوایس نمره 8.1 را به پژو 308 جی تی داده و برای آی30 هم عدد 7.9 را در نظر گرفته است. چیزی که البته قابل پیش بینی هم بود. 308 قدیمی هست ولی شیر است. یک شیر پیر و مغرور.
منبع: دیوار