آداب و رسوم بلغارستان ، کشور آداب و رسوم عجبیب و غریب (تور بلغارستان)

به گزارش مجله سامی، بلغارستان یکی از کشورهای اروپاییست که هنوز چندان مورد توجه گردشگران واقع نشده و قطعا بسیاری از منطقه ها دیدنی و آداب و رسوم این کشور ناشناخته مانده اند. قصد داریم تا تعدادی از آداب و رسوم و بعلاوه جاذبه های گردشگری بلغارستان را به شما معرفی کنیم. با خبرنگاران همراه باشید تا آداب و رسوم بلغارستان آشنا شوید.

آداب و رسوم بلغارستان ، کشور آداب و رسوم عجبیب و غریب (تور بلغارستان)

با ما سفر کنید و با تور بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

پایکوبی دیوها

هر سال در بازه زمانی ژانویه تا اواسط ماه مارس در منطقه ها مختلفی از کشور بلغارستان، مراسم سنتی کوکری (Kukeri) برگزار می گردد که در آن مردها و پسرها لباس های محلی خود را می پوشند و به وسیله زنگوله هایی که بر کمربندشان بسته اند، صداهای عجیب و غریبی فراوری می نمایند. این یکی از آداب و رسوم بلغارستان است که مردمش باور دارند که این کار شیطان و ارواح پلید را از شهر و خانواده شان دور می نماید.

پایکوبی برروی آتش برافروخته

از دیگر آداب و رسوم بلغارستان، پایکوبی بر روی آتش می باشد. نستیناری (Nestinari) در فرهنگ بلغاری به افرادی گفته می گردد که برروی خاکستر گداخته به پایکوبی و پایکوبی می پردازند. آن ها سنتی را اجرا می نمایند که حدود یک قرن قدمت دارد. این رسم در دهکده کوچکی در کوهستان استرانژا (Strandzha) به نام بالگاری (Balgari) اجرا می گردد. هرساله در روز 3 ژوئن، نستیناری ها در حالیکه علامت و نشان کنستانتین و سنت هلن را بر دست هایشان دارند، برروی خاکستر داغ به پایکوبی و پایکوبی می پردازند.

برگزاری 2 جشن در یک روز

در بلغارستان روز 14 فوریه 2 جشن برگزار می گردد. ولنتاین که از آن به عنوان روز عشق در غرب نام برده می گردد، از محبوبیت بالایی در فرهنگ غرب برخوردار است، اما جشن بلغارستانی ها در این روز، جشن برداشت انگور است. این جشن را با لیوانی از نوشیدنی های بلغارستانی و بازدید از باغ های انگور و شرکت در مراسم جشن بگیرید. یکی از شادترین آداب و رسوم بلغارستان، جشن روز برداشت انگور می باشد.

مراسم صبح جولای

از زمان جنبش هیپی ها و روی کار آمدن حکومت کمونیستی بلغارستان، بلغاری ها روز یک جولای را در کنار سواحل دریا جشن می گیرند و این روز را در کنار هم به شادی و خوشی سپری می نمایند. محبوب ترین محل برای برگزاری جشن که به صبح جولای معروف است، ساحل صخره ای دریای سیاه در نزدیکی دهکده کامن بریاگ (Kamen Beryag) است.

جاذبه های دنیاگردی بلغارستان

جشنواره موسیقی در کوهستان

کلبه ییلاقی آمباریستا (Ambarista) در ارتفاع 1500 متری از سطح زمین واقع شده است، اما بازهم این ارتفاع مانع آن نمی گردد که صدها نفر برای شرکت در جشنواره بلوبری این مسافت و ارتفاع را نپیمایند. شما هم می توانید به آن ها بپیوندید و یک آخرهفته از موسیقی زنده و فراگیری صنایع دستی و آشپزی لذت ببرید.

جشنواره نی انبان نوازی

در اولین تعطیلات ماه آوریل، زمان بسیار مناسبی است تا به دهکده کوچک کوهستانی گلا (Gela) سری بزنیم و در بزرگ ترین جشنواره موسیقینی انبان نوازی در کشور بلغارستان شرکت کنیم. شما می توانید در کنار موسیقی زیبای نی انبان از چشم انداز زیبا و سرسبز کوهستانی نیز لذت ببرید.

میدان ادیان!

همزیستی و زندگی پیروان ادیان در کنار هم همیشه چشم انداز خوشایندی برای دنیاگردان محسوب می گردد. این بار این اتفاق در شهر صوفیه (Sofia) اتفاق افتاده که 4 عبادتگاه از 4 دین متفاوت الهی در کنارهم در صلح و امنیت قرار گرفته اند و مردم می توانند از هر مذهب و دینی که هستند، در آرامش کامل در کنار یکدیگر به عبادت بپردازند. این مکان را میدان هم زیستی ادیان نام گذاری نموده اند. در این میدان، یک کلیسا ارتدوکس، یک مسجد مسلمانان، یک کلیسای جامع کاتولیک و یک کنیسه یهودیان وجود دارد، البته قابل توجه است که بدانیم کشور بلغارستان در طول تاریخ در تصرف کشورها و امپراطوری هایی با ادیان متفاوت بوده که این امر می تواند تاثیرگذار بوده باشد.

دره رز ها

دره ای در بلغارستان به نام دره رزها وجود دارد که گونه خاصی از گل رز به نام داماسِنا در آنجا می روید. از این گل ها روغن گل رز را به دست می آورند که در فراوری برترین عطرها و لوازم های آرایشی فرانسوی استفاده می گردد. فصل چیدن این گل ماه ژوئن است و شما به عنوان دنیاگرد می توانید در چیدن این گل به محلی ها یاری کنید. حتی ممکن است که اندکی از این گل ها را نیز به شما هدیه دهند. البته یادتان باشد که گل رز حتما باید صبح زود چیده گردد تا روغن آن ها حفظ گردد. پس احتیاج است خیلی زود از خواب بیدار شوید.

پرش از دهانه کوه

یکی از جاذبه های دنیاگردی بلغارستان، کوهستان های این کشور است. غار پروهودنا (Prohodna) یکی از زیباترین غارهای کوهستانی کشور بلغارستان است که در سقف خود 2 دهانه بزرگ معروف به چشم خدا دارد که برای ورزش بانجی جامپینگ بسیار مناسب هستند. به طور حتم پرش از دهانه یک غار و هیجان آن، یکی از برترین تفریح هایی است که می توانید آن را تجربه کنید.

چشیدن مزه پنیر طبیعی بلغاری

تنها جایی که می توانید پنیر سبز بلغاری را امتحان کنید، دهکده چرنی ویت (Cherni Vit) است. این پنیر در قالبی سبز رنگ پوشانده شده است و رایحه ای بسیار دل انگیز دارد که سفر کردن برای امتحانش را بسیار باارزش می نماید.

سوار بر موج های خروشان

بلغارستان پر از رودخانه های خروشان می باشد. یکی از این رودخانه ها، رودخانه استروما است که با آغاز فصل قایق سواری در آب های خروشان در بهار و تابستان حسابی شلوغ می گردد و عاشقان قایق سواری در آب های خروشان را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند. از سرانجام ماه مارس تا سرانجام ماه ژوئن می توانید روحتان را از هیجان و شادی در قایق سواری تخلیه کنید. البته رودخانه های دیگری نیز برای قایق سواری در آب های خروشان موجود هستند: ایسکار (Iskar)، مستا (Mesta) و آردا (Arda).

هفت دریاچه در یک نگاه

دریاچه های هفت گانه ریلا (Rila) یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های دنیاگردی و تفریحی بلغارستان هستند. البته برای دیدنی این دریاچه های 7 گانه باید زحمت کوه نوردی را به جان خریده و از کوهستان ریلا (Rila) بالا بروید و زیبایی و شکوه این دریاچه ها را به نظاره بنشینید. به نظر می رسد که واقعا دیدنی این چشم انداز و دریاچه های هفت گانه ارزش صعود به کوه ریلا را داشته باشد.

صخره نوردی در امتداد ساحل دریا

یکی دیگر از جاذبه های دنیاگردی بلغارستان، صخره های سنگی این کشور است. هرساله تعدادی زیادی از صخره نوردان سراسر دنیا به بلغارستان می روند تا از صخره های سنگی این کشور بالا رفته و برای لحظاتی از آن بالا غروب خورشید بر فراز دریا را دیدن نمایند، اما یکی از آن ها که در کنار دریای سیاه واقع است، بسیار چالش برانگیزتر می باشد. به دهکده کامن بریاگ (Kamen Bryag) بروید و از منظره ها صخره ای آنجا لذت کافی را ببرید.

بازدید از قبایل باستانی بلغارستان

از قبایل تراکی ها در بلغارستان آثار باستانی بسیاری برجای مانده است که شامل سنگ قبرها، مکان های مقدس، مقبره ها و اقامتگاه های داخل کوه و سنگی و خرسنگ ها هستند. تعدادی از این آثار به وسیله موسسه یونسکو مورد حمایت و بازسازی قرار گرفته اند و تعدادی دیگر به وسیله اتحادیه های محلی که هدفشان بازسازی بناهای تاریخی است، حفظ و احیا شده اند. حتما سری به کازانلاک (kazanlak) بزنید و از موزه تاریخی طبیعی آن بازدید کنید.

جزایر متحرک

تعدادی جزایر کوچک در بخش بلغارستانی رودخانه دانوب وجود دارد که هر تابستان موقعیت این جزایر تغییر می نماید و در مکان متفاوتی قرار می گیرند. هنگامی که هوا گرم می گردد و سطح آب پایین می نشیند، این جزایر از آب بیرون می آیند. دسترسی به این جزایر به وسیله قایق امکان پذیر است. لیولاک (Lyulyak)، میشکا (Mishka)، آلکو (Aleko) و باتین (Batin) از مشهورترین این جزایر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2234

به "آداب و رسوم بلغارستان ، کشور آداب و رسوم عجبیب و غریب (تور بلغارستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم بلغارستان ، کشور آداب و رسوم عجبیب و غریب (تور بلغارستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید