آشنایی با تاریخچه پایکوبی باله در ایران و دنیا

به گزارش مجله سامی، پایکوبی باله یکی از زیباترین پایکوبی های دنیاست. حتماً اسم پایکوبی باله(ballet) را شنیده اید. پایکوبیی بی همتا و زیبا که به علت خصوصیت هایی که دارد، می تواند بعنوان یک ورزش حرفه ای شناخته گردد و قابلیت های ویژه ای را از سوی پایکوبینده ها به نمایش بگذارد. این پایکوبی و ورزش تا جایی محبوبیت دارد که یک روز از سال را به خود اختصاص داده است. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران تاریخچه پایکوبی باله به مناسبت روز جهانی پایکوبی باله (7 فوریه) را آنالیز خواهیم کرد، در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با تاریخچه پایکوبی باله در ایران و دنیا

تاریخچه پایکوبی باله

باله ریشه خود را در دوره رنسانس در سراسر ایتالیا و فرانسه پیدا کرد ، اگرچه به شکلی که امروز می شناسیم تکامل نیافته بود. در آن موقع برای انجام این پایکوبی نه توتوس (دامن مخصوص باله) وجود داشت ، نه دمپایی باله و کارهای نمادین این پایکوبی. بلکه ریشه در پایکوبی های درباری داشت، بنابراین لباس مناسب پایکوبی زنان در آن موقع ، لباس های رسمی که تا مچ پا پایین می آمدند بود. برخلاف اجراهای مدرن ، تماشاگران با سرانجام یافتن پایکوبی به آنها می پیوستند.

پایکوبی باله کم کم به فرانسه رسید و به نوعی اجرا تبدیل شد که برای اشراف اجرا می شد ، پایکوبیی تأثیر گذار و با گفتار ، موسیقی ، ترانه و تعداد زیادی از حرکات فیزیکی

ترکیب می شد. باله به آهستگی در حال شکل گیری بود و در اینجا بود که به یک پایکوبی هنری واقعی تبدیل شد.

از آن موقع به بعد در سراسر جهان از روسیه گرفته تا آلمان گسترش یافت و به دلیل زیبایی ذاتی در همه جا مورد پسند بود. باله به درجات هنری جدیدی رسید و از فرهنگ های مختلفی تاثیر پذیرفت.

پایکوبی باله در ایران

همزمان با ورود ورزش بولینگ و افتتاح نخستین باشگاه بولینگ و خطوط بولینگ در کشور که سر و صدای زیادی به پا کرد و دستگاه های بولینگ در مراکز تفریحی ایران نصب و راه اندازی شد. نخسنین بار پایکوبی باله نیز قبل از انقلاب روسیه توسط روس ها در زمان روسیه تزاری وارد ایران شد و اولین سالن پایکوبی ایران هم در شهر قزوین بازگشایی شد که ساختمان آن بعد از انقلاب به شهرداری قزوین تبدیل شد.

با توسعه یافتن پایکوبی باله در شهرهای ایران و گسترش آن با اضافه کردن حرکات بومی و سنتی به آن زمینه به وجود آمدن پایکوبی های عربی - فولکلر در پایکوبی های دوره قاجار و حتی ژانرهای مختلف پایکوبی ایرانی مثل مطربی - باباکرم - روحوضی - تهرونی و شاطری را هم فراهم کرد. اگر کوشش و حمایت تعدادی از علاقه مندان و کارشناسان پایکوبی ایرانی و غیرایرانی در چند سال بعد نبود پایکوبی باله به یک سرگرمی مبتذل و بسیار فقیر و فاقد ارزشهای هنری تبدیل می شد.

باله به چه آمادگی جسمانی احتیاج دارد

نکته مهمی که در این پایکوبی خیلی حائز اهمیت است آمادگی بدنی بالای پایکوبینده یا همان بالرین است. میشه گفت بالرین ها تمرینات سختی در حد افراد ژیمناستیک کار دارند و بخش زیادی از تمرین های روزانه آنها در کلاس پایکوبی به تمرینات بدنی و همچنین تمرینات تعادلی باله که برای ایستادن و چرخیدن روی نوک شست پا هست اختصاص دارد. روی هم رفته یکی از زیباترین پایکوبی های جهان همین پایکوبی باله است و در نهایت باله نوعی ورزش محسوب میگردد که با در کنار هم گذاشتن تکنیک ها حالت پایکوبی به خودش می گیرد.

شرایط بدن، تنظیم وزن بدن، اقتدار، تعادل، حس و انعطاف پذیری از خصوصیت های این رشته است. برای انجام این ورزش کلیه اندام بدن درگیر می گردد. تمرکز مهم ترین مستلزم به کار بستن تمرینات و تکنیک ها در پایکوبی باله است. برای ارتقای سبک های این رشته معمولاً ترکیبی از حرکات، روش ها و تمرینات سنتی و بومی کشورهای گوناگون با یکدیگر جا به جا یا ادغام و ترکیب می گردند. سبک ها گوناگون و زیاد بودن فوت و فن و روش های این ورزش سبب شده سبک های مختلفی از باله ایجاد گردد. بروز سبک های گوناگون، مرحله ها و مراتب این رشته را بوجود آورده است. بگونه ای که برای معین سطح فعالیت هر ورزشکار آزمونها و امتحان هایی در نظر گرفته می گردد .

مراحل پایکوبی باله

سازمان هایی که مسئولیت آموزش پایکوبی باله را بر عهده دارند با توجه به شرایط آزمون هایی را برگزار نموده. پایکوبیندگان طبق سطح قبولی آموزش خود را آغاز نموده و پس از گذراندن مراحل قبلی وارد مرحله بالاتر می شوند.

مراحل پایکوبی باله به 3 دسته تقسیم می گردد : پیش مقدماتی - مقدماتی - مراحل یک تا هشت

در هر مرحله پایکوبیندگان پس از آموزش و انجام تمرینات لازم در حضور مربیان تکنیک های خواسته شده را اجرا می نمایند. در صورت تایید به مرحله بعدی می فرایند و در غیر این صورت این مرحله را با تمرین های بیشتر تکرار می نماید. پس از آن به مرحله راه پیدا می نماید. این رشته در دوره های سنی بچه ها - نوجوانان - جوانان و بزرگسالان با تمرینات و آمورش های خاص خود انجام می گردد.

مزایای باله

پایکوبی باله به تمرکز و نظم مخصوص احتیاج دارد و باید افراد به خاطر کار گروهی هماهنگی و وحدت ویژه ای داشته باشند و در کارهای گروهی تعامل و مشارکت خوبی را از خود نشان دهند. علاوه بر این باعث تقویت قدرت ماهیچه ها می گردد. این پایکوبی باعث هماهنگی و یکنواختی اندام های بدن و تناسب اندام می گردد. از آنجایی که این پایکوبی به هماهنگی و تمرکز و دقت بالایی احتیاج دارد باعث آرامش و کاهش اضطراب و نگرانی در فرد می گردد و برای درمان بیماری های استخوانی - مفصلی و ستون فقرات موثر است. این پایکوبی در سلامت ذهن و روح و افزایش اعتماد به نفس و روحیه تعامل با دیگران هم موثر است.

تغییرات باله

این پایکوبی در طول زمان با تغییرات بسیاری همراه شد. به گونه ای که پس از مدتی این پایکوبی با آهنگ همسو شد. بالرین حرکات خود را با ریتم آهنگ پایکوبی باله انجام داد. از سویی دیگر بسیاری از پایکوبینده های این رشته برای جذابتر شدن حرکات خود به سراغ لوازم گوناگونی چون شمشیر هم رفتند. گاه نیز کوشش کردند حرکات سنتی و بومی کشور خود را به آن اضافه کند. این فرایند تغییرات به مرور زمان سبب شد این پایکوبی در بسیاری از کشورهای گوناگون جهان گسترش پیدا کند. افراد بسیاری به سراغ آموزش این پایکوبی می فرایند.

این راستا به گونه ای پیش رفت که در بسیاری از کشورها، یک سازمانی با عنوان سازمان ملی باله تاسیس شد. این سازمان کوشش کرد تا استعدادها را جذب خود کند. همچنین کوشش کرد تا در راستا آموزش باله بچه ها و نوجوانان قدم بردارد. سه مرکز بسیار مهم در جهان هستند که جزو معتبرترین مراکز این پایکوبی محسوب می شوند و همیشه نمایش هایی که اجرا مینمایند. مخاطب بسیاری را جذب نموده و شور و هیجان ویژه ای را به همراه می آورد. این مراکز عبارتند از:

مرکز باله ملی فرانسه

بولشوی در روسیه

مرکز باله ملی انگلستان

برای سفر به فرانسه و بازدید از مرکز ملی باله فرانسه با رزرو آنلاین تور فرانسه خبرنگاران می توانید رویای سفر به این کشور را حقیقی کنید.

لباس باله

لباس پایکوبی باله یک زمینه بسیار تخصصی است. این لباس باید منعکس نماینده مفهوم کلی پایکوبی، حرکت بدن، اهداف این پایکوبی به عنوان یک اثر خاص و دلایل استفاده از پارچه های مختلف باشد. همگی این موارد باید مورد توجه قرار گیرند. لباس های پایکوبی باله ممکن است اقتباسی از لباس روزمره باشد. یا همان طور که در پایکوبی هایی مانند دریاچه قو یا زیبای خاموش موجود است. از سنت یا الزامات تکنیک مخصوص پایکوبی پیروی کند.

در طراحی همچنین باید حداکثر آزادی عمل در نظر گرفته گردد. در هنگام طراحی باید مراقب بود تا مبادا صدمه ای به بالرین وارد گردد. (به خصوص در اطراف کمر باید دقت کافی را مبذول کرد. چون جایی است که باید از بالرین پشتیبانی کند.) بدنه های نامناسب یا گشاد هم ممکن است هنگام حرکت بلغزند. لباس بالرین ها قرن ها مخاطبان را مجذوب خود نموده اند. در اوایل دهه 1700، ماری کامارگو، بالرین فرانسوی، اولین کسی بود که دامن خود را کوتاه کرد. این کار را کرد تا به او اجازه دهد در حین پایکوبی، آزادتر حرکت کند. یک قرن بعد Marie Taglioni، مشهورترین پایکوبینده آن دوران، نخستین نمونه اولیه لباس باله را ایجاد کرد. طراحی او شامل دامنی بود که مچ پاهای او را نشان می داد تا بتواند جزییات کار خود را به نمایش بگذارد. این گونه بود که لباس مخصوص باله امروزی به جهان آمد.

کفش باله

طراحی کفش باله به گونه ای خاص و متفاوت است. به طوری که این کفش ها کاملا به پا میچسبد. تا رقاصان باله در هنگام چرخش در آن کاملا راحت باشند. سبک بودن کفش های باله باعث می گردد بالرین ها به هنگام پایکوبی در آن راحت باشند. کیفیت و دوام این نوع از کفش های باله بالا می باشد. در طولانی مدت می توان از این کفش باله استفاده نمود. دوخت این کفش ها بسیار تمیز و دارای طراحی ساده و زیبایی هستند. این مدل از کفش باله در رنگ بندی ها و سایز های مختلفی فراوری می شوند. کفش ها به راحتی با لباس باله رقاصان باله ست می شوند.

آموزش باله به بچه ها

با توجه به هماهنگ، موزون و ریتم دار بودن تمرینات این رشته، بچه ها نسبت به انجام این ورزش سخت گیر نیستند. بچه ها به راحتی به پایکوبی باله ترغیب می شوند. افزایش قدرت، تناسب اندام و انعطاف پذیری از مزایای انجام این ورزش برای بچه ها هست. پایکوبی باله به دقت و تمرکز احتیاج دارد. این پایکوبی در تقویت ذهن و افزایش انگیزه بچه ها بسیار موثر است. به ویژه برای بچه های که دارای عارضه بیش فعالی یا پراکندگی حواس هستند.

با انجام تمرینات این رشته، بچه ها جهت های چهارگانه را یاد می گیرند. همچنین چگونگی منظم و هماهنگ راه رفتن و دنبال کردن هدف را نیز یاد می گیرند. بچه ها چهار سال به بالا می توانند تمرینات این رشته را آغاز نمایند. تمرینات این رشته یاری موثری به رشد بدن می نماید. با انجام آن بچه ها به رعایت نظم و هدف گذاری تشویق و ترغیب می شوند. تمرینات این رشته باعث افزایش اعتماد به نفس، نظم، وقار، متانت و مهارت ورزشکاران می شه.

انگلیسروسیهفرانسه

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1508

به "آشنایی با تاریخچه پایکوبی باله در ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخچه پایکوبی باله در ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید