شروع انتخابات الجزائر در سایه تحریم؛ 24 میلیون حق رأی دارند

به گزارش مجله سامی، انتخابات ریاست جمهوری الجزائر صبح امروز پنجشنبه آغا شد و بیش از بیست و چهار میلیون در بحبوحه فراخوان ها برای تحریم انتخابات، می توانند پای صندوق رأی بروند.

شروع انتخابات الجزائر در سایه تحریم؛ 24 میلیون حق رأی دارند

از وبلاگ فروشندگان دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، صبح امروز پنجشنبه (دوازدهم دسامبر) درهای مراکز أخذ رأی روی مردم الجزائر باز شد تا هشت ماه پس از کناره گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از قدرت، رئیس جمهور جدید را انتخاب نمایند.

وبگاه خبری النهار الجزائر نوشت، بیش از بیست وچهار میلیون الجزائری امروز حق رأی دارند و این اولین بار است که مسئول برگزاری انتخابات کمیته ملی مستقل شامل پنجاه عضو از فن سالاران ملی است.

نامزدان انتخابات الجزائر 2019

شب گذشته، هزاران نفر از معترضان در پایتخت الجزایر تظاهرات کردند و خواهان لغو انتخابات ریاست جمهوری شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان خواهان کناره گیری همه عناصر سیاسی وابسته به دولت عبدالعزیز بوتفلیقه هستند که پیشتر و در فروردین امسال (1398) در پی تظاهرات های مردمی از قدرت کنار رفت.

روزنامه الشروق الجزائر، امروز با بدبینی به نتیجه انتخابات در گزارشی با تیتر از رؤیای ریاست جمهوری تا کابوس سلول انفرادی نوشت، الجزائری ها امروز رئیس جمهور نُهم خود را انتخاب می نمایند. گزینه های آنان، یکی از پنج نامزدی است که سه هفته تبلیغات کردند و هر آنچه در وُسع سیاسی، مردمی و مادی داشتند، خرج کردند تا بتوانند با جلب نظر رأی دهندگان، بر تخت ریاست تکیه بزنند و جانشین عبدالعزیز بوتفلیقه ای شوند که بیست سال در کاخ زندگی کرد.

الشروق با طعنه به نامزدان انتخابات نوشت: اما هر یک از این پنج شوالیه که بتواند اعتماد مردم را امروز جلب کند، عقربه های زمان را به عقب برخواهد گرداند و حافظه جمعی را به ده ماه قبل بلکه به سال ها پیش خواهد برد؛ زمانیکه هیچ کس آن روز تصورش را هم نمی کرد که رقابت به بین این پنج نفر منحصر گردد.

این روزنامه در ادامه با نگاهی به سوابق پنج نامزد انتخابات نوشت، آن روزها کسی نمی دانست که این افراد به دور از اراده و خواست مردم، در حال رقابت و زدن یک دیگر برای رسیدن به قدرت بودند، چرا که هیچ کس مردم را در چارچوب اندیشه سیاسی خود حساب نمی کرد.

روزنامه الوسط لیبی هم با اشاره به انتخابات الجزائر، در گزارشی نوشت، بعد از ده ماه اعتراضات مردمی بزرگ و بی سابقه، امروز، انتخابات تحت فشار افکار عمومی برگزار می گردد. هنوز انگیزه های اعتراضات فروکش نکرده؛ اعتراضاتی که از بیست و دوم فوریه سال گذشته آغاز شد.

در این گزارش آمده که پنج نامزد در این انتخابات رقابت می نمایند که همه شان فرزندان نظام بوتفلیقه هستند. معترضان خواهان تحریم انتخابات شده اند و آن را نمایش انتخاباتی نامیده اند و خواهان کناره گیری نظام از قدرت شده اند.

آنتونی اسکینز مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای مرکز مشاوره ورسک مابلکرافت به خبرگزاری فرانسه گفت، هیچ یک از پنج نامزد نزد معترضان، مآغازیت ندراد و انتخابات در سطحی وسیع تحریم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سایه نبود نظرسنجی ها در الجزائر پیش بینی سخت است که چند درصد از بیست و چهار میلیون واجد شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت خواهد نمود. الجزائر کشوری است که میزان مشارکت در انتخاباتش عموماً پایین بوده است. در سایه اعتراض های ماه های پیش ، توقع، مشارکت کمرنگ است.

معترضان، هر پنج نامزد (عبدالعزیز بلعید، علی بن فلیس، عبدالقادر بن قرینة، عزالدین میهوبی و عبدالمجید تبون) را از عناصر نظام بوتفلیقه می دانند.

وبگاه روزنامه العربی الجدید چاپ لندن نیز صبح پنجشنبه نوشت، درهای مراکز اخذ رأی باز شده و تعداد کمی از مردم در صف رأی دیده می شوند که عموما از سالخوردگان هستند. نمایندگان پنج نامزد نیز در مراکز أخذ رأی حضور دارند.

به گزارش العربی الجدید، شب گذشته نیز الجزائر شاهد ساعات متشنجی بود و پلیس با بعضی معترضان در ساعات آخر شب درگیر شد. خیابان های الجزائر شاهد تشدید تدابیر امنیتی است به طوری که نیروهای امنیتی در خیابان های پایتخت مستقر شده اند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 668

به "شروع انتخابات الجزائر در سایه تحریم؛ 24 میلیون حق رأی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع انتخابات الجزائر در سایه تحریم؛ 24 میلیون حق رأی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید