سفر به آمریکا: کاخ سفید، خانه موقت روسای جمهور آمریکا

به گزارش مجله سامی، ساختمان سفیدی که با تصور شرقی ما از عظمت و شکوه یک کاخ فاصله دارد و خانه بزرگی در پلاک 1600 خیابان پنسیلوانیا (Pennsylvania Avenue NW) در شهر واشنگتن است، دفتر کار و محل اقامت رییس جمهوری آمریکا و خانواده اش است.

سفر به آمریکا: کاخ سفید، خانه موقت روسای جمهور آمریکا

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور نوروز آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

طبقه دوم و سوم این کاخ اقامتگاه خانواده رییس جمهوری است که بسته به دوره ریاست جمهوری چهار یا هشت سال در آن زندگی می نمایند.

امروزه کاخ سفید به سه قسمت منزل رییس جمهور در مرکز، شاخه غربی کاخ و شاخه شرقی کاخ تقسیم شده است. ساختمان کاخ سفید شامل شش طبقه است: طبقه همکف، طبقه اول، طبقه دوم، طبقه سوم و دو طبقه زیرزمین که مساحتی برابر 5100 مترمربع را پوشش می دهد. کاخ سفید 132 اتاق و 35 سرویس بهداشتی، شش آشپز تمام وقت و روزانه حدود 500 بازدیدنماینده دارد. کاخ سفید در مالکیت سازمان پارک های ملی است.

پیشینه

این ساختمان بین سال های 1792 و 1800 با ماسه سنگ های سفید به سبک معماری جرجی همزمان با ساخت شهر نیویورک ساخته شد.

نخستین عکس شناخته شده از کاخ سفید به سال 1846 میلادی

جان آدامز اولین رییس جمهور آمریکا بود که در کاخ سفید اقامت نمود و از آن دوران کاخ سفید همواره محل اقامت رییس جمهور وقت آمریکا بوده است. هنگامی که توماس جفرسون (1801) در کاخ سفید اقامت یافت، با یاری مهندس معمار بنجامین هنری لاتروب بنای بیرونی کاخ را با افزودن دو ستون گسترش داد.

آتش سوزی کاخ سفید در سال 1814

کاخ سفید در سال 1814 (در طول جنگ 1812) توسط ارتش بریتانیا صدمه فراوان دید و محتویات آن به تاراج رفت ولی کمی بعد از ویرانی اقدام به بازسازی آن شد. در اکتبر سال 1817 رییس جمهور آمریکا جیمز مونرو در کاخ سفید که فقط قسمتی از آن بازسازی شده بود اقامت یافت. کاخ سفید در طول سالیان متمادی چندین بار بازسازی و گسترش یافته است.

نام گذاری

بنای کاخ سفید در ابتدا قصر ریاست جمهوری یا عمارت ریاست جمهوری نامیده می شد. این بنا برای اولین بار در سال 1811 کاخ سفید نام گرفت. به روایتی در زمان بازسازی، این بنا را سفید کردند تا آثار سوختگی آن را بپوشانند و از آن موقع سفید نامیده شد. این روایت بی اساس است زیرا این بنا از زمان ساخت آن در سال 1798 سفید رنگ شده بود.

این بنا در متون رسمی عمارت هیئت اجرایی نامیده می شد. اما در زمان ریاست جمهوری تئودور روزولت 1901 نام غیر رسمی کاخ سفید واشنگتن روی نامه های رسمی آن چاپ شد. در سفرنامه های فعلی هم لغت کاخ سفید و واشنگتن در وسط صفحه چاپ می شود که به زمان کابینه فرانکلین دلانو روزولت بر می شود. نظریه دیگری این است که نام کاخ سفید از نام مزرعه عمارت سفید (White House Plantation) که محل اقامت مارتا کاستیس واشنگتن (Martha Custis Washington) بود گرفته شده است. مزرعه عمارت سفید در بخش نیو کنت (New Kent County) در ایالت ویرجینیا (Virginia) واقع شده بود و در قرن هجدهم رییس جمهور و همسرش در آن زندگی می کردند.

شاخه غربی

دفتر رییس جمهور (دفتر بیضی شکل) و دفتر کارمندان رتبه بالای او با اتاقی برای 50 کارمند و همچنین اتاق هیئت دولت که دیدار های رییس جمهور با هیئت دولت در آن جا صورت می گیرد، در شاخه غربی کاخ سفید واقع شده است.

شاخه شرقی

اتاق شرقی در طبقه اول، عظیم ترین اتاق در اقامتگاه رییس جمهوری آمریکا و معمولا محل برگزاری رویدادهای رسمی در کاخ سفید است.

شاخه شرقی که دارای یک دفتر اضافی است، در سال 1942 به کاخ سفید اضافه شد. این قسمت از کاخ سفید در سال 1977 علاوه بر استفاده های سابق آن برای اولین بار دفتر کارکنان همسر رییس جمهور آمریکا روزالین کارتر را نیز در خود جای داد؛ از آن پس به طور رسمی دفتر همسر رییس جمهور نام گرفت.

شاخه شرقی در طول جنگ جهانی دوم به منظور پنهان کردن ساختمان پناهگاه زیرزمینی که برای مواقع اضطراری ساخته شده بود، بنا شد. پناهگاه زیرزمینی مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری نام گرفت.

معماری کاخ سفید

در سال 1791 زمانی که معمار شناخته شده پیر شارل لافانت (Pierre LEnfant) طرح هایش را برای پایتخت جدید آمریکا، واشنگتن دی سی آماده می کرد، کاخ ریاست جمهوری یکی از اصلی ترین بخش های این طرح بود. پیر شارل لوفان مهندس و طراح ساختمان شهری است که به خاطر طراحی شهر واشینگتن دی سی در جهان شناخته شده است.

وی همچنین با طراحی دوباره شهر نیویورک و بازسازی تالار شهر به عنوان نخستین کنگره فدرال شهر به شهرت زیادی دست پیدا کرد. علاوه بر آن لافانت مدال ها، سکه ها و خانه اشراف را نیز طراحی می کرد.

با برگزاری یک مسابقه برای طراحی کاخ ریاست جمهوری، 9 طرح ارائه شد که یکی از این طرح ها توسط رییس جمهور آینده آمریکا، توماس جفرسون (Thomas Jefferson)، ارائه شده بود. او طرح خود را با نام مستعار فرستاد. برنده این مسابقه معمار ایرلندی جیمز هوبان (James Hoban) شد. اما با این وجود جورج واشنگتن بعضی تغییرات را در طرح جیمز هوبان پیشنهاد داد. ساخت کاخ سفید در زمان دوران ریاست جمهوری خود جورج واشنگتن به اتمام نرسید و اولین رییس جمهوری که در این کاخ سکونت کرد جان آدامز بود.

لافانت طراح پایتخت آمریکا

لافانت در سال 1791 از سوی رییس جمهور آمریکا مامور طراحی پایتخت جدید آمریکا شد، شهری که سال های بعد به نام همان رییس جمهور شهر واشینگتن نام گرفت. لافانت اعتقاد داشت ساخت این شهر نه تنها طرحی است برای ابداع نقشه شهری و ساختمان های درون آن، بلکه پروژه ای است به عظیمی ساخت یک پایتخت منحصربه فرد.

این نقشه شامل محل قرار دریافت خانه کنگره (کاپیتول) که ساخت آن بر عهده جنکیس هیل قرار گرفته بود و کاخ ریاست جمهوری - در کنار رودخانه پوتیمیک - بود.

پیش بینی لافانت از کاخ ریاست جمهوری (کاخ سفید) خانه ای با ابعاد پنج برابر آنچه که در زمان وی وجود داشت به همراه باغ های عمومی و ویژگی های ساختمانی منحصربه فردی بود که حاکی از آرمان گرایی این معمار عظیم بود. همچنین برای تاکید بر اهمیت مرکز قانون گذاری جدید، محل قرارگیری کاخ کنگره را در عرض جغرافیایی صفر در نظر گرفته بود.

اخراج از پروژه

با این حال طرح های فاخر و پرزرق و برق وی با مخالفت ماموران عالی رتبه ای روبرو شد که کوشش داشتند بودجه محدود خود را بر ساخت ساختمان های فدرال متمرکز نمایند و در این مورد به دلیل حمایت توماس جفرسون این وزرا از قدرت بیشتری بهره می بردند.

در همین دوران اندرو الیکوت از اعضای شورای معین مرز ها و گستره پایتخت اعضای علی رتبه کنگره را قانع کرد که لافانت قادر به اجرای نقشه هایش نیست و در حالی که او طرح های خود را در چندین نسخه منتشر نموده بود، کنگره حمایت اقتصادی خود را از او دریغ کرد. همزمان الیکوت به یاری برادرش به بازنگری نقشه و طرح های لافانت پرداخت و در عین حال از حمایت های جفرسون نیز بهره می برد. همین امر باعث نا امیدی و لجبازی های این شهرساز و نقشه کش ماهر شد که در نهایت باعث شد جرج واشینگتن لافانت را از پروژه اخراج کند.

این معمار ورشکسته فرانسوی که اکنون اعتبار و آبروی خود را نیز از دست داده بود هیچ دستمزدی برای طرح ها و نقشه های واشینگتن دی سی دریافت نکرد و بخش عمده ای از سال های پایانی عمرش را صرف قانع کردن کنگره برای احیای دستمزد از دست رفته اش کرد. دستمزدی نزدیک ده ها هزار دلار که زمانی پیروز به دریافت آن شد که مجبور شد تمام آن را صرف تسویه بدهی هایش کند.

نکاتی جالب در خصوص کاخ سفید

دانلود ویدیو

کاخ سفید به عنوان یکی از بناهایی که همواره مورد توجه سیاسی بوده است تنها به ظاهر آن شناخته شده است اما مطمئنا دانستن بعضی مطالب راجع این بنا جالب توجه خواهد بود.

  • این بنا دارای 6 طبقه، 132 اتاق، 32 حمام و دستشویی، 412 در، 147 پنجره، 28 صندلی مهار آتش، 7 راه پله مجزا، 3 آسانسور است. علاوه بر این مطالب که ذکر شد دارای زمین بازی تنیس، محل دو و میدانی و پیاده روی، استخر شنا، اتاق بیلیارد، و سالن بولینگ است.
  • اما از آنچه که برای کاخ سفید فرستاده می شود می توان به 65000 نامه در هر هفته اشاره نمود که تنها 10 عدد از آن ها توسط خود رییس جمهور آمریکا خوانده می شود. بین 2500 تا 3500 تماس، 1000 فکس و 100 هزار ایمیل در روز به رییس جمهور ارسال می شود.
  • تنها دو زوج در کاخ سفید با هم ازدواج کردند. تیریکا نیکسون، دختر ریچارد نیکسون که به ازدواج ادوارد کاکس در آمد. آنتونی رودهام نیز، برادر هیلاری کیلینتون که با خانم نیکول باکسر ازدواج کرد. (نیکول باکسر فرزند سناتور باربارا باکسر است.)
  • تقریبا هر روز 6000 نفر از کاخ سفید دیدن می نمایند.
  • پاپ ژان پا دوم، اولین پاپی بود که برای دیدن کارتر در سال 1979 به کاخ سفید قدم گذاشت.
  • کاخ سفید در سال 1812 در حین جنگ توسط نیرو های انگلیسی به آتش کشیده شده است.
  • دو ساختمان دیگر عینا مشابه کاخ سفید در فرانسه و ایرلند ساخته شده است. ساختمان موجود در فرانسه مرکز گردشگری است و ساختمان واقع در ایرلند، به عنوان ساختمان مجلس است.
  • ساختمان کپیتول در واشنگتن با نمایی مشابه در تصورات عمومی به جای کاخ سفید اشتباه گرفته می شود.
  • پنج آشپز تمام وقت در کاخ سفید هستند. در واقع آشپزخانه آن می تواند پذیرای بیش از 1000 مهمان باشد.
  • 570 گالن رنگ سفید احتیاج است تا نمای ساختمان با رنگ سفید پوشیده شود.
  • شایعاتی حاکی از آن است که این بنا دارای دیوار دفاعی لیزی و سپر دفاعی ضدموشک است.
  • سگ شکاری و پشمالوی کاخ سفید، میلی، تا به حال 889176 هزار دلار درآمد داشته که 4 برابر در آمد رییس جمهور سابق آمریکا در سال 1991 است.
  • تنها 4 تکاور تیرانداز از کاخ سفید دفاع می نمایند که از میان 180 گردان تکاور انتخاب می شوند.
  • شرایط کاخ سفید در اینترنت بدین توضیح است:

توییتر :1,789,253 عضو

فیس بوک : 661,160 نفر عضو

  • همچنی وبسایت whitehouse.Gov از لحاظ رده بندی گوگل بالاترین رده را دارد.
  • نکته جالب توجه دیگر این است که بسیاری از اتاق های کاخ سفید را با نام رنگشان می شناسند اتاق آبی، که بیضی شکل است اتاق پذیرایی رییس جمهور و خانواده اش است. اتاق سرخ با اشیائی از دوران امپراتوری آراسته شده است. اتاق سبز با اشیایی از دوران ریاست جمهوری جان آدامز و توماس جفرسون تزئین شده است. مهمانخانه گل سرخ در طبقه بالا وجود دارد که رییس جمهور و خانواده اش در آن زندگی می نمایند.

زندگی خصوصی پشت دیوارهای کاخ سفید

خدمه کاخ سفید در سایه مهم ترین سیاست مدار جهان، رییس جمهوری ایالات متحده پنهان اند. اخیرا اما کیت اندرسن براور، کوشیده است آن ها را از سایه بیرون بیاورد.

کتاب او با عنوان اقامتگاه، جهانی پنهان کاخ سفید (The Residence: Inside the Private World of the White House) روایت زندگی آدم هایی است که در نزدیک ترین فاصله به قدرتمندترین رییس جمهوری جهان و خانواده اش زندگی نموده اند، مانند رییس جمهوری آمریکا محل کارشان کاخ سفید است اما تا به امروز درباره خاطرات شان در رسانه ها حرفی نزده اند.

به گفته اندرسن:

آن ها طبق یک قانون نانوشته نباید جلوی هیچ صحنه ای باشند. اگر دوربینی در کار باشد، نباید مقابلش باشند.

یکی دیگر از کارکنان گفته است در روز بازنشستگی اش از او خواسته شده کاغذی را امضا کند و متعهد شود دست کم تا 20 سال دیگر کتاب خاطراتی نخواهد نوشت.

آن ها محرم اسرار کاخ سفید هستند. رون ریگان پسر رونالد ریگان به خاطر می آورد که پدر و مادرش به خدمه اطمینان داشته اند و احتیاجی نمی دیده اند در حضور آن ها پنهان کاری یا ملاحظه کاری نمایند.

خانم اندرسن نویسنده کتاب اقامتگاه می گوید:

این کاخ 96 خدمه ثابت دارد و 250 نفر هم به صورت پاره وقت برایش کار می نمایند.

در سال 1941 بودجه کاخ سفید 152 هزار دلار بود، این بودجه الان حدود 13 میلیون دلار است. هر سال 750 هزار دلار هم هزینه تعمیرات سالانه آن می شود.

تونی ساووی که تا سال 2013 مدیر اجرایی کاخ سفید بوده می گوید فرصت های شغلی کاخ سفید آگهی نمی شوند. تقریبا همه کسانی که مصاحبه می شوند از طرفت دوستان یا اعضای خانواده شان پیشنهاد می شوند.

کیت اندرسن براور برای نوشتن این کتاب علاوه بر بیش از صد نفر خدمه سابق کاخ سفید، با سه بانوی اول پیشین این کاخ، لورا بوش (همسر جورج بوش پسر)، باربارا بوش (همسر جورج بوش پدر)، روزالین کارتر (همسر جیمی کارتر) و چند نفر از فرزندان روسای جمهوری سابق آمریکا مصاحبه نموده است.

کیت اندرسن کوشش نموده در کتابش از خلال مصاحبه با خدمه کاخ سفید، چهره ای انسانی و قابل لمس از روسای جمهوری آمریکا ارائه کند، کسانی که مثل بقیه در روزهای سخت شان گریه می نمایند (مثل کارتر در ماجرای گروگان گیری)، در لحظات خشم به جانب هم کتاب پرت می نمایند (مثل هیلاری کلینتون در ماجرای رسوایی لوینسکی).

گاهی همین خدمه به مهم ترین زوج جهان یاری نموده اند که از دل توفان بیرون بیایند تا دوباره وضع عادی شود. مثل وقتی که جان اف کندی کشته شد و بعد ژاکلین همسرش، بدون او به کاخ سفید برگشت یا وقتی همه دوربین ها روی بیل کلینتون تمرکز نموده بودند تا داستان رابطه خارج از ازدواجش را با یک زن بگوید.

هزینه زندگی در کاخ

خانواده رییس جمهوری آمریکا باید خودشان هزینه های زندگیشان را بپردازند و زندگی در کاخ سفید هزینه های سرسام آوری دارد. معمولا هر کدام از بانوان اول در مصاحبه با رئیس خدمه از آن ها می خواهند هزینه ها را پایین بیاورند.

هزینه خورد و خوراک خود خانواده و مهمان هایشان در روز سوگند ریاست جمهوری و تعطیلات نیز با خودشان است. گری والترز یکی از سرپیشخدمت ها می گوید همه بانوهای اول به جز باربارا بوش از شنیدن این موضوع شگفت زده می شدند و ناراضی بودند.

ژاکلین کندی گفته بود ما آن قدرها که در روزنامه ها می نویسند پولدار نیستیم، کمتر خرج کن

ترک کردن کاخ

خداحافظی از کاخ سفید و خدمه اش که هشت سال با خانواده رییس جمهوری آمریکا زندگی نموده اند کار ساده ای نیست.

نویسنده کتاب می گوید وقتی خدمه برای خداحافظی از جورج بوش پدر جمع شدند، رییس جمهوری آمریکا گریسته است. باربارا بوش، همسرش نیز گفته است که وقت خداحافظی خیلی احساساتی شده بود. او تک تک پیشخدمت ها را شخصا بغل نموده و از آن ها خداحافظی نموده است.

رونالد ریگان موقع خداحافظی به خدمه گفته که بعد از هشت سال که شما چراغ ها را برایم روشن و خاموش کردید حالا من یادم رفته چطور باید این کار را بکنم.

برگشتن به زندگی عادی بعد از این همه مدت کار سختی است.

عکس های منتخب کاخ سفید

باراک اوباما یکی از محبوب ترین روسای جمهور آمریکا به شمار می آید و مردم آمریکا در آستانه انتخابات از این که چنین رییس جمهور خونگرمی را از دست می دهند بسیار غمگین هستند.

منبع: کجارو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1416

به "سفر به آمریکا: کاخ سفید، خانه موقت روسای جمهور آمریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به آمریکا: کاخ سفید، خانه موقت روسای جمهور آمریکا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: کاخ سفید، خانه موقت روسای جمهور آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید