اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی

به گزارش مجله سامی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: 45 پروژه مرمتی در سال گذشته در استان اجراشده است.

اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی

جهت دریافت خدمات شرکت بازسازی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی گفت: در سال 1398 تعداد 22 اثر فرهنگی تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. از این تعداد هشت اثر در حوزه میراث غیرمنقول دو اثر در حوزه میراث صنعتی، چهار اثر در حوزه میراث منقول، سه اثر در حوزه میراث طبیعی و پنج اثر در حوزه میراث ناملموس هستند.

او در ادامه اضافه نمود: میدان ارگ اراک، کاروانسرای حاجی آباد زندیه و خانه های باارزش تاریخی نظیر خانه پراخودی مقدم و اعتصام الملک آشتیان از آثار و بناهای ثبت شده در فهرست میراث ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه نمود: شرکت ماشین سازی اراک احداث شده در دهه چهل شمسی از مهم ترین صنایع کشور است که در فهرست میراث صنعتی کشور در همایش میراث صنعتی کشور در ماهشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او گفت: در سال 98 بیش از 45 پروژه مرمتی بااعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال اجرا شد که از مهم ترین آن ها مرمت گنبد مسجد جامع ساوه، خانه محسنی اراک و نیز گنبد امامزاده سهل بن علی آستانه را می توان نام برد.

ایزدی گفت: همچنین در سال 99 کف سازی راسته بازار اراک با همکاری شرکت توزیع برق اراک انجام شد و با همکاری شهرداری اراک و با تخصیص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال مرمت بازار تاریخی اراک شروع شد.

او با اشاره به این که تهیه طرح جامع مرمت و احیای بازار تاریخی در دست تکمیل نهایی قرار گرفته است، اضافه نمود: این طرح در سه ماهه اول سال 99 تکمیل می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: عملیات پژوهشی کاوش معماری دست کند زیرزمینی محله ترخوران شهر تفرش با همکاری شهرداری تفرش در سال 98 انجام شد. این محوطه تاریخی باارزش مجموعه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که گستره قابل توجهی از شهر تفرش را دربرمی گیرد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و کاوش این محوطه در سال 99 ادامه خواهد یافت.

او با اشاره به عملیات اجرایی احداث موزه استانی شهر اراک با زیربنای 8هزار مترمربع و بااعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال که در حال اجرا است، گفت: این پروژه در سال 99 نیز ادامه خواهد یافت.

ایزدی گفت: موزه عظیم اراک موزه جامع استانی است که از بخش های مختلف و خدمات جنبی گوناگونی برخوردار است و برنامه ریزی شده تا سال 1400 به بهره برداری برسد.

او در ادامه اضافه نمود: در سال 98 میزان بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی 10 درصد رشد داشته و آمار بازدیدکنندگان از موزه ها و اماکنی که تحت نظارت اداره کل موزه های وزارت متبوع اقدام به فروش بلیت می کنند به رقم 54500 نفر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در سال 98 دو مورد مجوز مجموعه داری در زمره مجموعه های مردم شناسی در شهرستان تفرش صادر شد و تعداد 40 سکه اشکانی و الی مایی استان در حوزه آثار منقول فرهنگی و تاریخی مرمت شد.

او گفت: با ساماندهی 130 اثر منقول تاریخی فرهنگی دیگر، تعداد کل آثار منقول ساماندهی شده به 5450 اثر رسید و با این تعداد، کل آثار منقول استان ساماندهی شده است.

ایزدی گفت: عرصه و حریم هفت اثر تاریخی و طبیعی استان نیز ازجمله تکیه خلیل دنیا بیگ و آب انبار میرزا حسین عاملی در شهرستان ساوه مصوب و ابلاغ شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 925

به "اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید