اعلام واگذاری 97 بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی

به گزارش مجله سامی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، واگذاری 97 بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی صورت می پذیرد.

اعلام واگذاری 97 بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی

داستان چیست؟

هادی میرزائی در بازدید از آثار تاریخی استان در شهرستانهای داورزن، زبرخان، فریمان و تربت حیدریه اضافه کرد: صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد بند ز ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه با هدف بازسازی، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در سال 84 تشکیل شد.

وی ادامه داد: از مجموع 800 بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن به این صندوق سپرده شده، تا به امروز 97 بنای تاریخی و فرهنگی توسط صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین، واگذاری برای حفظ و احیای 41 بنای تاریخی استان خراسان رضوی در دستور کار این صندوق قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در بازدید از کاروانسرای مهر داورزن با اشاره به موقعیت مناسب این کاروان سرا که در محور مواصلاتی شرق به غرب کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: کاروان سرای مهر با 6000 متر مربع مساحت به وسیله مزایده برای بازسازی و بهره برداری به مدت 25 سال به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می گردد.

وی با بیان اینکه دوره دو تا سه ساله برای بازسازی و شروع بهره برداری پیش بینی شده، گفت: با توجه به اینکه کاروانسرا در کنار روستا قرار گرفته است و امکان الحاق به محدوده طرح هادی روستا موجود است، ظرفیت استفاده از وام پست بانک با سود 4 درصد در صورت مشارکت دهیاری نیز وجود دارد.

میرزائی ضمن بازدید از مجموعه تاریخی زیارتی قدمگاه رضوی گفت: این صندوق برای واگذاری حمام تاریخی قدمگاه به بخش خصوصی به مدت 10 سال که قابل تمدید است، با شرایط و تسهیلات ویژه و به منظور حفظ، بازسازی و احیای آن با کاربری حمام سنتی و مجموعه پذیرایی، آمادگی دارد. این حمام تاریخی که در ضلع جنوب شرقی باغ تاریخی قدمگاه رضوی قرار گرفته است، مربوط به دوره قاجاریه بوده و در تملک میراث فرهنگی است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی یادآور شد: مجموعه تاریخی زیارتی قدمگاه رضوی در شهرستان تازه تاسیس زبرخان در 22 کیلومتری شرق شهر نیشابور و 90 کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس واقع شده و سالانه با بیش از 3.5 میلیون بازدیدکننده، زائر و جهانگرد داخلی و خارجی از مهمترین مناطق جهانگردی خراسان رضوی است.

میرزائی همچنین در بازدید از کاروانسرای سنگ بست اظهار کرد: هزینه بازسازی این اثر تاریخی برای احیا حدود 35 میلیارد ریال پیش بینی شده است. شرایط را برای سرمایه گذار تسهیل می کنیم. این کاروانسرا به نسبت دیگر بناها هزینه زیادی ندارد، بلکه باید مجموعه ای از خدمات را در این محدوده فراهم کرد تا این مجموعه نیز احیا گردد.

میرزائی در جریان بازدید از حمام حاج رئیس اضافه کرد: واگذاری بناها با هدف بازسازی و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقاصد جهانگردی و یاری به صیانت از این آثار بسیار گران سنگ و دارای اهمیت فرهنگی کشور صورت می گیرد. سقف واگذاری بناها بالای 10 سال است اما در مورد حمام حاج رئیس، استعداد واگذاری تا 15 سال وجود دارد و بنا به نحوه اداره آن، قابل تمدید و افزایش سقف قرارداد است.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خراسان رضوی، وی بابیان اینکه اولویت اصلی صندوق احیا در واگذاری ها، حفظ شانیت اماکن تاریخی و فرهنگی است، گفت: نکته قابل تامل در مورد حمام حاج رئیس این است که متاسفانه در طول تاریخ آب را از راستا حمام ها قطع کردیم؛ لذا حمامهای تاریخی تبدیل به موزه شد و نتیجه آن شد که امروز کشور ترکیه خود را مدعی مهد حمام اعلام نموده و از این رو بنای ما احیای حمام حاج رئیس با همان کارکرد اولیه است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1256

به "اعلام واگذاری 97 بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام واگذاری 97 بنای تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید