افزایش 15 هزار و 685 واحدی شاخص بورس

به گزارش مجله سامی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز بالاخره در پی جلسه رئیس سازمان بورس و هیات دولت و پیشنهاد ده گانه حمایت از بازار بالاخره رنگ سبز به خود گرفت و با افزایش 15 هزار و 685 واحد روبرو شد.

افزایش 15 هزار و 685 واحدی شاخص بورس

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بورس اوراق بهادار تهران در سرانجام معاملات امروز با رشد 15 هزار و 682 واحد به رقم یک میلیون و 202 هزار و 639 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 167 واحد به رقم 427 هزار و 450 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از 4 میلیون و 811 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 472 هزار نوبت معامله و به ارزش 4373 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص های بورس سبز بودند، به گونه ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.3 درصد افزایش یافت. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 4 صدم درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 1.6 درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس 98 صدم درصد، رشد کرد.

امروز نماد های فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد خوزستان، سرمایه گذاری غدیر و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بورس را داشته اند. نماد های پرتراکنش شامل سایپا، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، دارویی برکت، ملی مس ایران، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو بودند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 32 واحد رشد نموده و به رقم 17 هزار 636 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 194 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از 1.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 116 هزار معامله و به ارزش 5825 میلیارد تومان داد و ستد کردند و در مجموع در دو بازار بیش از 10 هزار میلیارد تومان داد و ستد صورت گرفت.

گرچه امروز پالایش یکم 3 درصد رشد کرد، اما هنوز خریداران آن با 28 درصد زیان همراه هستند البته امروز رئیس سازمان بورس قول داد، دولت می خواهد با سهام جایزه از همین صندوق یا ای تی اف دیگر دولتی این زیان را جبران می نماید.

امروز نماد های آریا ساسول، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان، فولاد ارفع و پتروشیمی زاگرس به ترتیبی بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و در طرف دیگر نماد های سنگ آهن گهر زمین و مدیریت انرژی امید تابان هور، بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نماد های پرتراکنش در فرابورس شامل توسعه و عمران استان کرمان، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پلیمر آریاساسول، توسعه راستا برق گیلان و صنایع لاستیک یزد بودند.

امروز محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست خبری سخنگوی دولت از ارائه 10 پیشنهاد از سوی سازمان بورس به هیأت دولت برای تقویت و اصلاح فرایند بازار اطلاع داد که 3 پیشنهاد نهایی شده و 7 پیشنهاد باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور نیز تصویب گردد تا به اجرا برسد.

از جمله این پیشنهاد ها اجازه دریافت تسهیلات از سوی شرکت های سرمایه گذاری برای خرید سهام، همچنین قول دولت برای جبران زیان خریداران واحد های پالایش یکم در قالب اعطای سهام جایزه، از واحد های پالایش یکم و یا سایر ای تی اف های دولتی، انجام می گردد. پیشنهاد دیگر این بود که خریداران خارجی سهام در کشور می توانند 5 سال اقامت در کشور دریافت نمایند. همچنین پیشنهاد دیگر بخشی از اقتصادیات داد و ستد سهام در صندوق توسعه بازار سرمایه گذاری گردد تا به این وسیله بتوانند تقاضای بازار را تقویت نمایند. پیشنهاد دیگر این بود که شرکت هایی که سهام زیر مجموعه خود را خریداری می نمایند از اقتصادیات به مدت یک سال معاف شوند یا به عبارت دیگر شرکت ها می توانند پول اقتصادیات خود را یک سال به عقب انداخته و سهام شرکت های زیر مجموعه خود را برای تقویت بازار خریداری نمایند. به گزارش فارس، امروز رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست خبری سخنگوی دولت از ارائه 10 پیشنهاد از سوی سازمان بورس به هیأت دولت برای تقویت و اصلاح فرایند بازار اطلاع داد که 3 پیشنهاد نهایی شده و 7 پیشنهاد باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور نیز تصویب گردد تا به اجرا برسد.

به نظر می رسد پیشنهاد های عملی و سازنده سازمان بورس باعث ایجاد امید در بازار شده و همان گونه که بیشتر کارشناسان اذعان داشتند، بازار به ارزندگی رسیده و بیشتر سهام واقعا به کف قیمت خود رسیده بودند و کسانی که در بازار سرمایه استراتژی بلندمدت داشته و صبر نمایند پاداش خود را در قالب سود و بازدهی مناسب دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1644

به "افزایش 15 هزار و 685 واحدی شاخص بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 15 هزار و 685 واحدی شاخص بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید