بمبئی پایتخت تجارتی هندوستان

به گزارش مجله سامی، بمبئی با نام جدید مومبای (انگلیسی: Mumbai) پایتخت ایالت ماهاراشترا از مهمترین شهرهای کشور هند است. بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را، استعمارگران پرتغالی روی این شهر نهادند. در سال 1996 نام این شهر، به مومبای تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است.

بمبئی پایتخت تجارتی هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

این شهر با وسعتی برابر 603 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 13.3 میلیون نفر (درسال2006) یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان است. این شهر در غرب کشور هند در ساحل دریای عرب واقع شده است. بمبئی یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به شمار می رود.

شهر بمبئی بزرگترین بندر هند در ساحل غربی این کشور است. این شهر در واقع مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی سازی هند به شمار می رود. تمرکز امور مالی و تجاری در بمبئی پس از استقلال هند نیز ادامه یافته و بعنوان شاهراه ارتباطی هند با ایران و دنیا عرب اهمیت راهبردی خود را حفظ نموده است. بندر بمبئی، بزرگترین مرکز فراوری پارچه های پنبه ای و فیلم های سینمائی شبه قاره هند است و از این رو به بالیود نیز شهرت دارد.

در حال حاضر از بین جمعیت حدود 70 میلیون نفری ایالت مهاراشترا بیش از 20 درصد زیر خطر فقر زندگی نموده و خود بمبئی بزرگترین جمعیت کپرنشینان هند را در خود جای داده است. درآمد سرانه در هند حدود 1089 دلار می باشد لیکن ایالت مهاراشترا با داشتن بیشترین سهم در اقتصاد یک تریلیون دلاری هند رتبه یازدهم را در مقیاس درآمد سرانه در بین ایالتهای هند داراست. جمعیت شهر، همراه با حومه هایش به حدود بیست میلیون نفر می رسد. شدیدترین جلوه های تضاد طبقاتی جامعه هند را می توان در این شهر یافت. از یک سو صاحبان ثروت های سرشار در این شهر زندگی می کنند و از سوی دیگر توده های فقیری که حتی قادر به سیر کردن شکم خویش نیستند. بیش از نیمی از جمعیت شهر، در حصیرآبادها و حلبی آبادها به تیرگی روزگار می گذراند.

بمبئی از اتصال 7 جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت های مختلف به امید فرصت های شغلی به این شهر مهاجرت می کنند. از همین رو تعداد ساکنین این شهر در روز 3 میلیون نفر بیش از ساکنین در شب برآورد می گردد. در زمان استعمار انگلیس بر هند، بمبئی مرکز بخشهای اداری و حکومتی انگلستان در شبه قاره هند به شماره رفته و از نظر انگلستان دروازه هند بود. امروزه بمبئی یکی از مراکز بزرگ تجاری، فرهنگی و گردشگری هندوستان است.

منبع: لست سکند
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 536

به "بمبئی پایتخت تجارتی هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمبئی پایتخت تجارتی هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید