بهترین انتخاب ها برای موبایل گیمینگ؛ آیا واقعا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟

به گزارش مجله سامی، گوشی های هوشمند امروزی از نقش سنتی یک تلفن همراه که تنها به تماس صوتی و پیام متنی خلاصه می شد فاصله زیادی گرفته اند و به یک رایانه کوچک تبدیل شده اند که می توان آن ها را در جیب جای داد. این دستگاه ها به قدری پیشرفت کرده اند که اکنون مفهومی به نام گوشی گیمینگ را در بازار اسمارت فون ها مشاهده می کنیم.

بهترین انتخاب ها برای موبایل گیمینگ؛ آیا واقعا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟

پیشرفت گیمینگ در گوشی های هوشمند به حدی بوده که اکنون بازی های کلاسیک کنسول های محبوب نیز نسخه ای برای گوشی های هوشمند عرضه می کنند. البته این به معنای عدم توسعه بازی های مدرن برای این گجت ها نیست. توسعه دهندگان بسکمک وجود دارند که با درک صحیح از قدرت سخت افزاری گوشی های هوشمند، پیروز شده اند عناوین جذاب و هیجان انگیزی را در سبک های مختلف عرضه کنند.

تا چند سال پیش بازی هایی که برای گوشی های هوشمند توسعه داده می شدند به عناوین ساده ای محدود بودند که صرفا جهت گذراندن وقت در مترو، اتوبوس، اتاق انتظار و … از آن ها کمک می گرفتیم و اگر کسی این دستگاه ها را به عنوان یک ابزار گیمینگ در نظر می گرفت، مرتکب توهین به جامعه گیمرها شده بود. اما اکنون اوضاع کاملا متفاوت است و با پیشرفت تکنولوژی، موبایل گیمرها یکی از اعضای جدی جامعه گیمرها محسوب می شوند.

با این تفاسیر، ممکن است از خود بپرسید که چه عواملی باعث می شوند یک گوشی هوشمند به ابزاری مناسب برای گیمینگ تبدیل شود؟ آیا برای بازی کردن با گوشی های هوشمند لزوما به جدیدترین و گران ترین مدل های موجود نیاز داریم؟

در واقع، انتخاب های بسکمک برای این هدف وجود دارند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در این مطلب سعی می کنیم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که برای یک انتخاب درست به شما کمک خواهند کرد.

آیا حتما به یک گوشی گیمینگ نیاز دارم؟

در بازار شلوغ گوشی های هوشمند، تنها چند مدل وجود دارند که اولویت اصلی آن ها گیمینگ است و از رنگ های RGB، کنترلرهای مخصوص، رابط کاربری خاص، فن خنک کننده و سخت افزار ویژه بهره می گیرند. اما آیا فقط همین مدل ها برای بازی کردن مناسب هستند؟ پاسخ ما به این سوال منفی است!

کمپانی ایسوس که سال هاست در تولید لپ تاپ ها و تجهیزات گیمینگ نامی شناخته شده به شمار می آید، مدتی است به تولید گوشی های گیمینگ نیز روی آورده و با معرفی ایسوس راگ فون 2 (ROG Phone II) تحسین اهالی فن را برانگیخته است.

در ادامه این گوشی را که به اعتقاد بسکمک برترین گوشی گیمینگ تا به امروز است، به عنوان سمبل گوشی های گیمینگ مورد بررسی قرار می دهیم تا دلیل پاسخ منفی ما به سوال قبلی را بهتر متوجه شوید.

این گوشی علاوه بر سخت افزار بسیار قدرتمند خود، با لوازم جانبی ویژه ای مانند نمایشگر دوم، کنترلرهای اختصاصی، داک اتصال به تلویزیون و … عرضه شده است. همچنین راگ فون 2 از اتصال کابلی ماوس و صفحه کلید پشتیبانی می کند و حتی می توان برای ایجاد اتصال پایدارتر به اینترنت، کابل اترنت را از مودم مستقیما به گوشی متصل کرد.

اما این ها را که کنار بگذاریم، به ظاهر گوشی می رسیم. در ابتدا باید اشاره کرد که چراغ های RGB قاب پشتی بسیار جذاب هستند و زمانی که برای اولین بار از گوشی استفاده می کنید، حس خاصی به شما القا خواهند کرند. اما این جذابیت به مرور زمان کمرنگ تر می شود؛ زیرا شما هرگز قاب پشتی گوشی خود را نمی بینید. در واقع، این چراغ های زیبا که در قاب پشتی قرار دارند، صرفا برای جلب توجه سایر افراد است که اعلام می کند شما یک گوشی متفاوت در دست دارید.

داک اتصال به تلویزیون ابزار جالبی است، اما اگر کنسول گیمینگ اختصاصی در خانه دارید، نباید چندان شما را شگفت زده کند. با وجود تلاش های بی شمار و پیشرفت های چشمگیر گوشی های گیمینگ، این دستگاه ها هنوز راه زیادی پیش رو دارند تا بتوانند در مقابل رایانه ها و کنسول هایی مانند پلی استیشن حرفی برای گفتن داشته باشند.

اما جذاب ترین و کاربردی ترین موردی که در گوشی های گیمینگ یافت می شود، کنترلر های آن هاست که یا مانند راگ فون به صورت جداگانه عرضه می شوند یا مانند بلک شارک 3 شیائومی بدنه گوشی به Shoulder button مجهز است. این کنترلرهای در هنگام اجرای بازی های سبک شوتر مانند PUBG تجربه بسیار لذت بخشی را در اختیار شما می گذارند. البته ناگفته نماند که می توانید ابزاهای مشابهی را به صورت جداگانه برای گوشی های غیر گیمینگ نیز تهیه کنید.

پس با در نظر دریافت مواردی که ذکر کردیم، اگر به گوشی گیمینگ دسترسی ندارید یا نمی خواهید هزینه اضافی تعویض گوشی خود با این دستگاه ها را متحمل شوید؛ دلیلی ندارد خود را از بهترین بازی های موبایلی روز محروم کنید. باید بدانید هنوز انتخاب های زیاد دیگری پیش روی شماست.

بهترین آیفون برای گیمینگ کدام است؟

در ابتدا ممکن است آخرین و گران ترین مدل آیفون به ذهن شما خطور کنید؛ اما باز هم پاسخ منفی است!

اپل در سال 2015 و همزمان با معرفی آیفون 6s، از فناوری لمس سه بعدی (3D Touch) نیز رونمایی کرد. در سال 2019 و با معرفی خانواده آیفون 11، این فناوری از گوشی های اپل کنار گذاشته شد و به نظر نمی رسد دوباره بازشود.

اما دلیل حذف آن چه بود؟ طبق آنچه اعلام شده است، بسکمک از توسعه دهندگان در اپلیکیشن های خود به طور موثر از این فناوری بهره نمی دریافتد و در واقع سخت افزار مرتبط با لمس سه بعدی فقط فضای داخل آیفون را اشغال می کرد. اپل هم به همین دلیل تصمیم به حذف آن گرفت تا فضای آزاد شده را به باتری های بزرگتر اختصاص دهد که اقدامی منطقی به نظر می رسد.

اما برخی از توسعه دهندگان بازی ها به معنای واقعی از این فناوری بهره دریافتد و متاسفانه اکنون غصه دار از دست دادن آن هستند. بازی های شوتر مانند Call of Duty یا PUBG از مهم ترین نمونه های بازی هایی هستند که از لمس سه بعدی آیفون به نحو احسن استفاده می کنند. به این صورت که شما به راحتی و تنها با لمس نمایشگر با دو انگشت شست تان می توانید بسته به میزان فشاری که به صفحه وارد می کنید؛ آزادانه حرکت کنید، هدف بگیرید و شلیک کنید.

با این حساب، آیفون XS مکس اکنون می تواند بهترین آیفون موجود برای کاربران علاقه مند به گیمینگ باشد. این محصول حداقل تا 3 الی 4 سال آینده یک گوشی مدرن محسوب می شود و با بهره گیری از لمس سه بعدی و نمایشگر بزرگ خود می تواند تجربه ای لذت بخش از بازی کردن با یک آیفون را به شما ارائه کند.

اما اگر بازی های شوتر اولویت اصلی شما نیستند، آیفون های 11، 11 پرو مکس و XR نیز انتخاب های مناسبی هستند که همگی عمر باتری به مراتب بهتری نسبت به XS مکس دارند.

گیمینگ و سخت افزار گوشی های هوشمند

به محض شنیدن عبارت گیمینگ اولین کلماتی که به ذهن ما می رسند این ها هستند: سریع ترین، جدیدترین، گران ترین.

البته که در اختیار داشتن یک گوشی با چنین مشخصاتی قطعا اجرای آخرین بازی ها را با بالاترین تنظیمات و جلوه های بصری تضمین خواهد کرد. اما یک بازی برای تضمین پیروزیتش نباید به به روزترین ها محدود باشد. در حقیقت، توسعه دهندگان به خوبی آگاهند که کاربران بازی های آن ها از دستگاه های متفاوت در رده های متفاوتی استفاده می کنند و لزوما همه آن ها سری پرو آیفون 11 یا گلکسی S20 اولترا را در اختیار ندارند.

مانند رایانه های شخصی، بازی های ویژه گوشی های هوشمند نیز باید تنظیمات متفاوتی داشته باشند که بتوان با توجه به نوع سخت افزار گوشی آن ها را تغییر داد. اما اگر چنین نباشد، خود توسعه دهنده در بک اند تنظیمات را به گونه ای اعمال می کند که با بیشتر دستگاه ها سازگار باشد و نیازی به دخالت مستقیم کاربر در اعمال تنظیمات نباشد.

حال به سخت افزار می پردازیم: در سیستم عامل اندروید، چیپست های اسنپ دراگون سری 700 می توانند نقطه شروع مناسبی باشند. به لحاظ فنی، حتی چیپ های اسنپ دراگون سری 600 نیز می توانند سخت افزاری تطبیق پذیر و مناسب باشند، اما ممکن است در اجرای برخی عناوین با مشکلاتی روبرو شوند.

در میان آیفون ها نیز مدل هایی با چیپ A11 به بعد (آیفون 8 به بعد) می توانند به خوبی از پس اجرای بسکمک از بازی های برآیند. حتی آیفون 7 با چیپ A10 نیز هنوز برای اجرای بسکمک از بازی ها انتخاب مناسبی است.

حداقل میزان رم مورد نیاز برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS نیز 3 گیگابایت است. با این حال، اگر گوشی های اندرویدی از 4 گیگابایت رم بهره ببرند خیالمان راحت تر خواهد بود.

نمایشگر گوشی های هوشمند

نمی توان نقش ابعاد نمایشگر در بهبود تجربه گیمینگ را نادیده گرفت. اگر نمایشگر بزرگتر باشد، جزئیات نیز با کیفیت بهتری نمایش داده می شوند و کاربر تسلط بیشتری روی استفاده از کنترلرهای لمسی بازی خواهد داشت.

در حالت کلی هر چه نمایشگر بزرگتر باشد بهتر است، اما افزایش اندازه نمایشگر در نهایت به افزایش ابعاد گوشی منجر خواهد شد. بنابراین، انتخاب ابعاد نمایشگر معیار دقیقی ندارد و باید با توجه به میزان راحتی کاربر با اندازه گوشی هوشمندش سنجیده شود.

متاسفانه گوشی های هوشمند امروزی در بخش نسبت تصویر و میزان حاشیه های اطراف نمایشگر تنوع بسیار زیادی دارند. در نتیجه، نمی توان تنها میزان اینچ را معیار قرار داد. برای درک بهتر این موضوع آیفون 11 پرو با طراحی جدید را در مقابل آیفون 8 پلاس با طراحی قدیمی قرار می دهیم. نمایشگر آیفون 11 پرو ابعادی معادل 5.8 اینچ دارد و نمایشگر آیفون 8 پلاس از نوع 5.5 اینچی است، با این حساب به نظر می رسد آیفون 11 پرو باید از آیفون 8 پلاس بزرگتر باشد.

اما در واقعیت آیفون 11 پرو از آیفون 8 پلاس بزرگتر نیست، بلکه بزرگتر بودن نمایشگر 11 پرو به دلیل کاهش حاشیه های اطراف آن و نسبت تصویر متفاوت آن است. نمایشگر این دستگاه از نسبت تصویر عجیب 19.5:9 بهره می گیرد، در حالی که نمایشگر آیفون 8 پلاس از نسبت تصویر کلاسیک 16:9 استفاده می کند و حاشیه های اطراف آن بسیار زیاد است.

مورد دیگر که برای گیمرها اهمیت بسکمک دارد، نرخ رفرش نمایشگر است. اگرچه شرکت هایی مانند سامسونگ، وان پلاس و … از گوشی هایی با نرخ رفرش 90 یا 120 هرتز رونمایی کرده اند، اما بیشتر بازی های امروزی حدبیشتر تا نرخ 60 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می کنند. بنابراین، بر خلاف رایانه ها، نرخ رفرش در موبایل گیمینگ، حداقل با توجه به نسل فعلی بازی ها، اهمیت بسکمک ندارد. از طرفی، نرخ رفرش بالاتر به معنی پاسخگویی سریع تر گوشی به لمس نمایشگر نیست و نباید این دو را اشتباه گرفت.

دقت و پاسخگویی به لمس

علاوه بر بزرگ بودن نمایشگر، دقت و پاسخگویی آن نیز عوامل مهم دیگری هستند که در بهبود تجربه موبایل گیمینگ نقش دارند. دقت به این معنی است که محل دقیق انگشتان شما روی نمایشگر در هنگام لمس صفحه تشخیص داده شود. مقصود از پاسخگویی این است که بین لحظه لمس نمایشگر توسط شما و لحظه ثبت آن لمس توسط دستگاه تاخیر وجود نداشته باشد.

بسکمک از گوشی های هوشمند اقتصادی، به دلیل کاهش قیمت که با هدف جذب کاربران بیشتر انجام می شود، برخی مشخصات را فدا می کنند که یکی از آن ها کیفیت پنل نمایشگر است. عنوان گوشی های اقتصادی به گوشی های اعطا می شود که پردازنده قدرتمند یک پرچم دار را در قالب یک گوشی ارزان تر عرضه می کنند.

برای درک بهتر این موضوع، به روزهایی بازمی گردیم که وان پلاس پادشاه بلامنازع بازار گوشی های اقتصادی بود. در آن زمان با وجود رشد چشمگیر سهم این شرکت در بازار گوشی های هوشمند، بسکمک از کاربران به لگ های گاه و بی گاهی اعتراض می کردند که در هنگام لمس نمایشگر گوشی رخ می داد.

حتی کاربران وان پلاس 7T پرو که یکی از محبوب ترین مدل های سال بوده است نیز در فروم وان پلاس نسبت به چنین مسئله ای اعتراض کرده اند. البته ظاهرا این موضوع با عرضه خانواده وان پلاس 8 (که قیمت به مراتب بیشتری دارند) حل شده است.

بنابراین، بهتر است اگر انتخاب خود را به مدل های خاصی محدود کرده اید، درباره دقت و سرعت پاسخگویی نمایشگر آن ها نیز جستجو کنید تا از تجربه کاربرانی که از آن ها استفاده کرده اند بهره مند شوید.

بازی با گوشی های مجهز به قلم استایلوس

در میان انبوه گوشی های هوشمند، تنها چند برند خاص وجود دارند که از قلم استایلوس بهره می برند و البته که مهم ترین آن ها گلکسی نوت های سامسونگ هستند.

برای سال ها، سری گلکسی نوت به دلیل داشتن نمایشگری بزرگ به یک انتخاب بسیار عالی برای بازی کردن تبدیل شده بود. اما امروزه بیشتر گوشی های هوشمند به نمایشگرهای بزرگ مجهز هستند و دقیقا اینجاست که S Pen وارد میدان می شود.

این قلم استایلوس دقت بالایی دارد و هماهنگی تحسین برانگیز آن با نمایشگر گلکسی نوت ها باعث شده تا تجربه ای بی نقص را در هنگام اجرای بازی های استراتژیک و کارتی تجربه کنیم. در بازی های استراتژیک که محیط بازی بسیار گسترده است، برای لمس مکان مناسب و ایجاد فرمان، باید حتما زوم کنیم تا بتوانیم با انگشتان نسبتا بزرگ خود مکان مورد نظر را انتخاب کنیم. حال اگر این کار را به یک قلم باریک و کوچک بسپاریم که دقت بالایی هم دارد، قطعا لذت بازی بیشتر خواهد شد و نیازی به زحمت بیشتر برای فرمان دادن به لشکر خود نیز نخواهیم داشت.

گلکسی نوت 9 هنوز هم با استانداردهای امروز هم خوانی دارد، اما بهترین گزینه مجهز به قلم استایلوس گلکسی نوت 10 است. اگر قیمت گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی نوت 10 زیاد به نظر می رسد، می توانید به گلکسی نوت 10 لایت نیز نگاهی بیاندازید.

البته در خارج از بازار ایران مدل هایی مانند ال جی G6 Stylo و موتو G Stylus نیز وجود دارند که به تازگی معرفی شده اند و می توان از آن ها نیز برای بازی های استراتژیک و کارتی بهره گرفت. اما باید این نکته را هم به یاد داشت که قلم استایلوس آن ها در مقابل S Pen گلکسی نوت ها هیچ حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر به یک اشاره گر شبیه است. همچنین، بر خلاف گلکسی نوت ها، کننده ال جی و موتورولا پرچم دار محسوب نمی شوند.

نرم افزار چه نقشی دارد؟

گوشی های گیمینگ رابط کاربری اختصاصی خود دارند که قابلیت های خاصی را در اختیار گیمرها قرار می دهند. سایر پرچم داران مانند گلکسی های سامسونگ نیز گیم لانچر اختصاصی خود را دارند که امکانات و تنظیمات ویژه ای را ارائه می کنند.

به غیر از این دو دسته، میان رده های بسکمک نیز وجود دارند که با وجود سخت افزار سطح پایین خود، به لطف رابط کاربری سبک، عملکرد بسکمک خوبی دارند. در طول سالیان گذشته، اندروید به عنوان سیستم عاملی شناخته شده که تشنه سخت افزار است، اما در واقعیت این چنین نیست و علت اصلی این است که برخی شرکت ها با افزودن ویژگی های مختلف به گوشی های خود که همیشه در پس زمینه در حال اجرا هستند، باعث مصرف بیشتر توان سخت افزاری دستگاه ها می شوند.

بنابراین اگر قصد تهیه یک میان رده را دارید که بتواند بازی های مختلف را هم اجرا کند، بهتر است به دنبال تجربه اندروید خالص باشید. شرکت های موتورولا و اچ ام دی گلوبال (صاحب امتیاز برند نوکیا) با ساده سازی هر چه بیشتر رابط کاربری خود و حذف قابلیت های غیرضروری، نزدیک ترین تجربه را به اندروید خالص ارائه می کنند. همچنین، پیکسل های شرکت گوگل که اندروید خالص بهره می گیرند نیز انتخاب مناسبی خواهند بود.

اسپیکرهای استریو

آیا برای بازی به اسپیکرهای استریو نیاز داریم؟ در حالت کلی، تجهیز گوشی به اسپیکرهای استریو تجربه بهتری را ارائه می کند، اما نبودن آن هم فقدان بزرگی محسوب نمی شود.

اغلب گوشی های هوشمندی که به اسپیکرهای استریو مجهز هستند از ساختار مشابهی برخوردارند: یک اسپیکر در نوار پایینی دور گوشی که قدرت بیشتر و صدای بم تری دارد و اسپیکر دیگری که در قسمت بالا قرار گرفته است و برای پاسخگویی به تماس های صوتی هم از آن استفاده می شود.

زمانی که در حال بازی هستید و گوشی را به صورت افقی در دست گرفته اید، ممکن است به دلیل قرار دریافت دست روی اسپیکر پایینی، صدا ضعیف تر پخش شود یا حتی اصلا پخش نشود. به همین دلیل است که بیشتر گیمرها از هدفون استفاده می کنند.

بنابراین، جک هدفون می تواند یک امتیاز محسوب شود. همچنین، گوشی هایی مانند ایسوس راگ فون 2 یا نوبیا رد مجیک 5G نیز وجود دارند که با قرار دادن اسپیکرهای استریو در پنل جلویی دستگاه، سعی کرده اند تجربه شنیداری بهتری را ارائه دهند.

جمع بندی

از تمامی مواردی که به آن ها اشاره کردیم این طور نتیجه می گیریم که گرچه در اختیار داشتن به روزترین ها و بهترین ها همیشه جذاب است، اما می توان از مدل های ارزان تر و قدیمی تر هم برای اجرای بسکمک از بازی های روز استفاده کرد.

در حال حاضر پرچم داران قدیمی بسکمک وجود دارند که هنوز قدرت سخت افزاری مناسبی برای اجرای بازی ها دارند و اکنون که قیمت شان کاهش یافته می توان به آن ها به چشم یک انتخاب مناسب نگاه کرد. آیفون های قدیمی تر، سری گلکسی S10 و گلکسی نوت 9، نسل قبلی پرچم داران شیائومی و هواوی و گوشی های رده بالای برند آنر می توانند یکی از این انتخاب ها باشند.

همچنین، به خاطر داشته باشید که در هنگام انتخاب یک گوشی مناسب برای گیمینگ فاکتورهایی مانند اندازه نمایشگر، نسبت تصویر، دقت و سرعت پاسخگویی نمایشگر، نوع پردازنده و پردازشگر گرافیکی همراه آن، میزان حافظه رم و البته ظرفیت باتری دستگاه را با دقت بیشتری بررسی کنید.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1098

به "بهترین انتخاب ها برای موبایل گیمینگ؛ آیا واقعا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین انتخاب ها برای موبایل گیمینگ؛ آیا واقعا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید