تاریخ و معماری دیوار چین (بخش دوم)

به گزارش مجله سامی، آشنایی با دیوار چین

به عقیده تاریخ نویسان و باستان شناسان دوران جدید، دیوار چین زمانی جزء عجایب هفتگانه دنیا بوده است. این اژدهای خفته در دل کوهستان روزگاران درازی را سپری نموده و ساخت آن نیز سالیان سال به طول انجامیده است. جالب این است که با وجود سلاطین و امپراطوران زیادی که بر این سرزمین حکم فرما بوده اند، این دیوار عظیم با متحمل شدن فراز و نشیب های بسیار، همچنان به قوت خود باقی مانده است. در این مطلب قصد داریم آنچه را که در طی سالیان دراز بر این بنای تاریخی کهن گذشته است برای تان بازگو کنیم تا هنگام بازدید از این جاذبه توریستی بدانید این بنای کهن چه روزگارانی را به خود دیده است. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از دیوار چین بدانیم.

تاریخ و معماری دیوار چین (بخش دوم)

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

تاریخچه دیوار چین

بدون شک پروژه ساخت دیوار چین از بلند پروازانه ترین تصمیماتی بود که امپراطور شین هوانگ در طول حکومتش (259 تا 210 قبل از میلاد) اتخاذ کرد. او دستور داد تمامی دیوار های میان شهرها برداشته گردد و تنها دیوارهای مرزی شمالی بر جایشان بمانند. نمی توان دقیقا اشاره نمود که دیوار چین شامل چه شهر و استان هایی می شده اما چیزی که معین این است که این دیوار 9 استان را در بر داشته است و از غرب به جایو گوان (استان گانسو) و از شرق به ساحل رود یالو جیان (استان لیائونینگ) امتداد یافته بود.

پس از مرگ چین شی هوان و سقوط سلسله چین (Qin) بعضی مناطق دیوار به تدریج رو به زوال رفت و چندین قبیله شمالی که قوی ترینشان سلسله وی (Wei dynasty) بودند در حدود سال 386 تا 535 میلادی توانستند بر چین نفوذ نموده و بر این سرزمین حکومت کنند. این سلسله پس از رسیدن به قدرت برای جلوگیری از حمله قبایل دیگر به تعمیر و بازسازی قسمت های زیادی از دیوار پرداختند.

قبایل و سلسله های زیادی در چین بر کیفیت این دیوار اثرگذار بودند. به عنوان مثال پادشاهی بی چی (Bei Qi) (حکومت بین سال های 550 تا 577 میلادی) 1448.406 کیلومتر طول دیوار را افزایش داد، سلسله سوئی (بین سال های 581 تا 618 میلادی) چندین بار دیوار را مرمت و بازسازی کرد و پس از آن ها حکومت تانگ (Tang dynasty) بین سال های 618 تا 907 میلادی دیوار را بازسازی نمود که در این زمان تقریبا دیوار دیگر به عنوان یک مانع، دشمنان را نمی ترساند. اما این سلسله توانست در جنگی میان قبایل، به دلیل وجود همین دیوار بر دشمن پیروز گردد و این امر ابهت از دست رفته را دوباره به این دیوار بازگرداند.

در سال های حکومت سلسله سانگ (Song dynasty) در فاصله سال های 960 تا 1279 میلادی، چین در معرض خطر حمله قبیله های شمالی لیائو (Liao) و جین (Jin) قرار داشت. آن ها قسمت های زیادی از دو سمت دیوار را تصرف نموده بودند. در نهایت در فاصله سال های 1206 تا 1368 میلادی، پادشاه قدرتمند یوان (Yuan) از سلسله مغول قسمت های زیادی از آسیا، اروپا و چین را به تصرف خود در آورد و پس از آن دیوار چین عمدتاً به منظور محفوظ نگه داشتن بازرگانان و کاروان های مسافرتی مورد استفاده قرار می گرفت.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 371

به "تاریخ و معماری دیوار چین (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ و معماری دیوار چین (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید