جدیدترین قیمت قند و شکر

به گزارش مجله سامی، در جدول زیر می توانید فهرست قیمت قند و شکر را مشاهده نمایید. این قیمت ها براساس نرخ اتحادیه قند و شکر و بازار آزاد تهیه شده است. این قیمت ها بطور مستمر بروزرسانی می شوند تا بتوانیم قیمت های بروز و واقعی را در اختیار مخاطبین قرار دهیم.

جدیدترین قیمت قند و شکر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، درباره این ماده مضر، اما شیرین صحبت های بسیاری می گردد. قیمت قند و شکر همواره در تاریخ معاصر کشور مورد توجه بوده است. چه آنکه در ترانه های کوچه بازاری نیز از آن استفاده شده است.

البته قیمت قند و شکر در تاریخ معاصر ایران حتی منشا تحولات بزرگی، چون جنبش مشروطه نیز بوده است. شاید امروز هم به علت آن پیشینه تاریخی است که قیمت قند و شکر برای مردم مهم است. در زیر جدول قیمت قندو و شکر امروز درج شده است.

شرایط فراوری قند و شکر در ایران

در نقاط مختلف دنیا، بر حسب شرایط آب وهوایی و امکانات طبیعی از دو محصول چغندرقند و نیشکر، شکر استحصال می گردد. فراورینماینده های عمده شکر در دنیا عبارتند از برزیل، هند، چین، تایلند و آمریکا که از میان آن ها برزیل و هند درمجموع حدود 40 درصد شکر دنیا را فراوری می نمایند. در ایران پس از صنعت نساجی، صنعت قند و شکر، دومین صنعت قدیمی محسوب می گردد.

شکر در 120 کشور دنیا فراوری می گردد و همان طور که پیش تر ذکر شد 80 درصد از فراوری دنیای شکر، بر پایه نیشکر است. برزیل و هند پیش گامان فراوری در صنعت قند و شکر دنیا هستند.

ایران یکی از هفت کشور دنیا است که از نظر تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، از شرایط فراوری شکر از هر 2 محصول چغندرقند و نیشکر برخوردار است؛ اما برخلاف آمار دنیای سهم فراوری شکر با پایه چغندرقند نسبت به نیشکر بیشتر است و در حدود 60 درصد از شکر فراوریی در ایران، از فرآوری چغندر حاصل می گردد.

ازنظر تکنولوژی، صنعت شکر در کشور شرایط خوبی قرار ندارد. در ایران مجموعاً 35 کارخانه فراوری شکر چغندری و 9 کارخانه شکر نیشکری تأسیس شده است که از این آمار، تنها 36 کارخانه فعال هستند.

احتیاج سالانه کشور به مصرف شکر حدود 2 تا 2/5 میلیون تن می باشد که اندازه فراوری سالانه در حدود 1/6 میلیون تن است. با توجه به اینکه ظرفیت فراوری بهاره شکر با پایه چغندرقند 1 میلیون تن و ظرفیت فراوری شکر با پایه نیشکر نیز بین 0/9 تا 1 میلیون تن است، کسری فراوری شکر به وسیله کشت پاییزه و واردات تأمین می گردد.

کشت بهاره چغندرقند از اوایل اسفند تا اردیبهشت ماه صورت می گیرد و زمان برداشت آن نیز از اواخر شهریور تا انتها آذرماه است. عیار چغندر حاصل بین 16 تا 20 درصد است.

کشت پاییزه چغندر از اواخر شهریورماه تا اوایل آذرماه انجام می گردد و دوره برداشت آن از اواخر فروردین تا اواخر خردادماه است.

بعلاوه عیار چغندرقند پاییزه بین 14 تا 16 درصد است. در سال زراعی 1400-1399 سطح زیر کشت چغندرقند بهاره در کشور بیش از 100 هزار هکتار و سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه بیش از 20 هزار هکتار بوده است.

در سال های 1390 تا 1396 مقدار فراوریات شکر روندی صعودی داشته اند، اما در سال 1397 به علت وقوع خشک سالی و به تبع آن کاهش حجم فراوری نیشکر، مقدار فراوری کم شده و در سال 1398 نیز با وقوع سیل و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات زراعی خصوصاً چغندرقند، حجم فراوری به شدت کاهش داشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2270

به "جدیدترین قیمت قند و شکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین قیمت قند و شکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید