رابطه دولت و مردم با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی

به گزارش مجله سامی، شفافیت، عدم فساد و کیفیت مقررات به یاری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، نوع تازه ای از رابطه میان دولت و مردم را رقم زده است. این تغییرات از یک سو به تعریف شهروندی و از سوی دیگر به مدیریت سیاسی، معنای دیگری بخشیده و کمتر سیاستمداری است که نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی بی تفاوت باشد.

رابطه دولت و مردم با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

بخش مهمی از تحولات صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دلیل پیوند فناوری با سایر حوزه ها است. تقریبا هیچ عرصه ای را نمی توان یافت که خود را از خدمات و ظرفیت های این حوزه محروم نموده باشد.

بعضی حوزه ها همچون سرگرمی و بازی، بهداشت و درمان، آموزش، گردشگری، رسانه و حمل ونقل تحت تاثیر این صنعت، تغییرات زیادی داشته و کیفیت زندگی آدم ها را نیز تا حد زیادی دگرگون نموده است.

دسترسی به اطلاعات، ارتباطات، دانش و خدمات، تجربه آدم ها در زمینه های مختلف مثل رفاه، آموزش، تعاملات بین فردی و گروهی، روابط کار، خرید و به طور کلی زندگی را برای همه متفاوت و متمایز نموده است. سرعت تغییرات در این حوزه به اندازه ای بوده که در اغلب موارد تجربه های زیست گذشته خود را به فراموشی سپرده ایم.

در مقیاس عظیم تر، حکمرانی و بعضی شاخص های کلیدی که از حکمرانی خوب در ذهن داریم از جمله، شفافیت، عدم فساد و کیفیت مقررات به یاری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، نوع تازه ای از رابطه میان دولت و مردم را رقم زده است. این تغییرات از یک سو به تعریف شهروندی و از سوی دیگر به مدیریت سیاسی، معنای دیگری بخشیده و کمتر سیاستمداری را می توان یافت که نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی بی تفاوت باشد.

رشد انفجاری زیرساخت های ارتباطی

در طول چند سال گذشته، شرایطی پدید آمد که از یک سو زیرساخت های ارتباطی توسعه قابل توجهی یافت و از دیگر سو، دسترسی شهروندان به گوشی های هوشمند در مقیاس وسیعی پدید آمد و انتها تحت تاثیر فراگیری شبکه های اجتماعی در ایران، هر دو بستر عرضه و تقاضا در زمینه های مختلف به شکل کاملا انفجاری رشد کرد.

ظرف مدت کوتاهی بسیاری از شهروندان ایرانی مشتری و مشترک خدماتی شدند که صرفا بر بستر اینترنت جریان دارد. استفاده عموم مردم از سرویس های حمل ونقل آنلاین و توسعه کسب و کارهای کوچک بر بستر بعضی شبکه های اجتماعی از آن جمله است.

از آن سو، با توسعه شفافیت، ارتقای خدمات الکترونیکی دولت و یکپارچه تر شدن نظام های اطلاع رسانی و ارتباطی، سطحی از شفافیت ناگزیر در جامعه توسعه پیدا نموده است که دیگر نمی توان به گذشته بازگشت.

تجربه رجیستر شدن گوشی های موبایل و نیز انتشار اطلاعاتی در باره تخصیص ارزهای چهار هزار تومانی به سبب یکپارچه شدن اطلاعات وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و بعضی دستگاه های مرتبط نیز نمونه دیگری از مزایای بهره مندی از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی است، به زودی و با ورود نسل پنجم از تکنولوژی های ارتباطی، زندگی ما شکل تازه ای خواهد یافت و شاید روزی دیگر به خاطر نداشته باشیم که قبل از ورود تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات (5G) چطور زندگی می کردیم.

تغییر روینمودها و نگاه توسعه ای به مدیریت کلان زیست بوم ICT

یکی از گام هایی که در این راستا برداشته شد، تغییر ماهیت سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان سازمان توسعه ای است که به پیشنهاد وزارت ارتباطات، هیات دولت اساسنامه جدید سازمان توسعه ای فناوری اطلاعات را تصویب کرد.

با توجه به اصلاحیه اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سازمان از شرکت مخابرات ایران منفک و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران منتقل شده و به عنوان یک سازمان توسعه ای فعالیت خود را شروع کرد. سازمان فناوری اطلاعات در چارچوب اساسنامه جدید، از یک سازمان حاکمیتی به یک سازمان توسعه دهنده تبدیل شده و در کنار پست بانک و مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ساختار سه گانه برای مشارکت در پروژه ها را شکل داده است.

ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال

ایجاد پارک های اقتصاد دیجیتال، گامی موثر در جهت توسعه و رونق کسب و کارهای حوزه ICT است و شرکت های فعال در این حوزه می توانند در قالب این پارک سهم بیشتری از بازار این حوزه را به دست بیاورند. هدف از ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال حمایت از شرکت های استانی فعال در حوزه ICT است به نحوی که این شرکت ها بتوانند سهم بیشتری از بازار این حوزه در داخل و خارج از کشور را به خود اختصاص دهند.

با راه اندازی این مجموعه ها می توان فقدان ارتباط سیستمی میان شرکت های رشدیافته در پارک های علم و فناوری با عرصه بازار و تجارت حوزه ICT را از بین برد.

مجوز ایجاد صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی نوآفرین

مهرماه 98 صندوق نوآفرین، در چارچوب مصوبه دولت و تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اجرای هر چه سریع تر مصوبه حمایت از کسب و کار نوپا، در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری به تصویب رسید.

این صندوق با سرمایه هزار میلیارد ریالی با سهامداری 40 درصدی سازمان فناوری اطلاعات ایران و 60 درصدی بخش خصوصی تأسیس شد.

تغییر استراتژی پست بانک

سال 93 اساسنامه جدید پست بانک ایران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به واسطه این مصوبه، راهبردها و ماهیت فعالیت های آن به بانک توسعه ای - تخصصی حوزه ICT و خرده بانکدار حوزه روستائی کشور، تغییر پیدا کرد.

این بانک با ایجاد زیرساخت های لازم بانکداری الکترونیکی درسطح کشور، توانسته نیازهای مالی و بانکی مردم کشور به ویژه روستائیان را تامین کند. این در حالی است که سایر بانک ها به جهت عدم صرفه مالی هیچ رغبتی به حضور در این مناطق ندارند.

پست بانک ایران تمامی منابعی که در روستاها جذب نموده در همان مناطق صرف رونق واحدهای فراوریی و اشتغالزایی می نماید تا موتور محرکه مالی کشور یعنی روستاها بیش از پیش مقتدر عمل نمایند.

مأموریت اساسی پست بانک ایران به عنوان بانک تخصصی حوزه ICT کشور، یاری به اشتغال زایی و رونق کسب وکارهای خرد و متوسط (SME) است.

توسعه منطقه ویژه مالی پیغام

طرح جامع فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه مالی پیغام برای تمامی سه هزار و 600 هکتار اراضی منطقه ویژه پیغام با چشم انداز 20 ساله مطالعه و اجرا شده است. در طرح جامع سعی شده با توجه به اولویت های متفاوت فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه مالی پیغام، کارکرد هر بخش در چشم انداز 20 ساله معین گردد.

در طرح جامع، فعالیت های این مجموعه به طور عمده به سه بخش فراوری، پردازش و پشتیبانی صنعت و خدمات مالی، شهرک ICT و فرودگاه مسافری و شهری (عملیات پروازی) طبقه بندی شده است. منطقه ویژه مالی پیغام ویژگی های منحصر به فردی دارد که از جمله آن می توان به استفاده از یک گمرک تخصصی برای فراورینمایندگان حوزه فناوری اطلاعات وجود آزمایشگاه های تخصصی حوزه، امکان واگذاری زمین به صورت اجاره بلند مدت نموده برای فعالانICT اشاره نمود. ،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1685

به "رابطه دولت و مردم با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه دولت و مردم با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید