رشد انفجاری تولید محتوا در 2022
به گزارش مجله سامی، هجوم مردم به پلت فرم های اشتراکی و اجتماعی برای درآمدزایی بیشتر در عصر کرونا، باعث رونق اقتصاد محتوای دیجیتال شد. بیش از 50میلیون نفر در جهان تولیدکننده محتوای دیجیتال هستند و ارزش این بازار بیش از 104میلیارد دلار است. رشد این بازار باعث شکل گیری یک طبقه میانه قوی تر شده است؛ تا جایی که 41درصد از تولیدکنندگان محتوا از این محل درآمدزایی می کنند.
به گزارش جهانی اقتصاد، اقتصاد تولید محتوا در سال های اخیر رشد انفجاری داشته است، اما باید دید این فرایند در آینده به چه سمتی می رود. در واقع درآمدزایی از محتوای دیجیتال پدیده تازه ای نیست، اما همه گیری کووید-19 به کاتالیزوری برای آن تبدیل شد؛ علت این موضوع هم هجوم مردم به پلت فرم های اشتراکی و شبکه های اجتماعی برای درآمدزایی بیشتر در زمانی بود که ناچار به خانه نشینی بودند. البته برای بسکمک از آن هایی که در همین دوران به ستاره های تیک تاک تبدیل شدند، این کار در ابتدا با انگیزه خارج شدن از یکنواختی و کلافگی ناشی از قرنطینه موضوعیت پیدا کرد و به تدریج به کاری تمام وقت تبدیل شد.
این فرایند در سال 2020 رشد کرد. بیش از 50میلیون نفر در سراسر جهان خودشان را تولیدکننده محتوای دیجیتال می دانند و به این ترتیب است که میزان این بازار به سرعت در حال رشد است؛ تا جایی که ارزش بازار تولید محتوای دیجیتال حالا به بیش از 104 میلیارد دلار رسیده است. پس تعجبی ندارد که توجه سرمایه گذاران به این بازار جلب شود؛ آن ها تا کنون 3/ 1 میلیارد دلار از سرمایه خودشان را به این بازار تزریق کرده اند. این بازار باعث شکل گیری یک طبقه میانه قوی تر شده است. حالا 41 درصد از تولیدکنندگان محتوا درآمد زندگی خودشان را - که رقمی در حدود 69 هزار دلار یا بیشتر در سال است- از این راه به دست می آورند.
با این اوصاف تولیدکنندگان محتوا به کسب وکار خودشان تبدیل می شوند. استارت آپ ها به سرعت در حال تلاش برای تولید ابزار ها و خدماتی هستند که به کمک آن ها بتوانند این کسب وکار ها را مدیریت کرده و باعث رشد آن ها بشوند. برند های معتبر و بزرگ هم تلاش خودشان را برای دسترسی به مخاطبان شان از طریق نفوذ این تولیدکنندگان محتوا، دو برابر کرده اند. حالا به راحتی می توان فهمید که چرا بسکمک معتقدند که هیچ زمانی برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا، بهتر از حالا نیست. با این همه باید دید این فرایند در ادامه به چه سمت و سویی می رود. به همین علت مجله FastCompany به بررسی پیش بینی هایی از فرایند های احتاقتصادی بازار تولید محتوا در سال تازه میلادی پرداخته است.
صندوق های تامین اقتصادی همچنان قابل اعتماد نیستند: یکی از بزرگ ترین چالش هایی که اغلب تولیدکنندگان محتوای ماهر و خوش آتیه با آن روبرو هستند، این است که چطور از محتوای تولیدی شان درآمد ثابتی به دست بیاورند. پلت فرم های اجتماعی در سال 2020 صندوق های تامین اقتصادی ویژه تولیدکنندگان محتوا را معرفی کردند تا از آن ها به عنوان ابزار هایی برای جذب این افراد و گاهی جلب توجه آن ها به پلت فرم های شان استفاده کنند. تیک تاک با اختصاص 200 میلیون دلار به تولیدکنندگان محتوا، در این زمینه پیشتاز است. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، شرکت اسنپ فرایندی را برای اختصاص روزانه یک میلیون دلار به آن دسته از تولیدکنندگان محتوا آغاز کرد که از قابلیت تولید ویدئوی کوتاه Spotlight آن استفاده می کردند. این شرکت در ماه دسامبر اظهار داشت که در طول سال 2021 به حدود 12هزار تولیدکننده محتوا، بیش از 250 میلیون دلار اختصاص داده است. شرکت متا در ماه ژوئن سال گذشته میلادی - که در آن زمان هنوز با نام فیس بوک شناخته می شد- با اعلام سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در برنامه هایی برای ارائه روش های بیشتر درآمدزایی به تولیدکنندگان محتوا، به هدف زد. با وجود آنکه صندوق های کمک اقتصادی به تولیدکنندگان محتوا لزوما برای تامین کل درآمد آن ها ایجاد نشده اند، اما می توانند به درآمدزایی آن ها کمک زیادی بکنند. اما سوال این است که پلت فرم ها تا چه زمانی می خواهند به تامین اقتصادی صندوق های ویژه تولیدکنندگان محتوا ادامه بدهند؟ بسکمک معتقدند که پلت فرم ها با پس گرفتن این کمک های اقتصادی، احتمالا بخش زیادی از نفوذشان را از دست خواهند داد.
الکساندرو باگلکمک هم بنیانگذار و مدیرعامل Influencer Marketing Factory که بزرگ ترین آژانس تحلیل بازار تولید محتوای دیجیتال است، می گوید که همیشه با دیده شک به ایجاد صندوق های تامین اقتصادی تولیدکنندگان محتوا نگاه کرده. او در این مورد می گوید: پلت فرم های اجتماعی گاهی درک نمی کنند که کارکرد شبکه های اجتماعی تنها به قابلیت ها و درآمدشان محدود نیست، بلکه مربوط به یک اجتماع است؛ مربوط به چیزی است که می توان تولید کرد و اینکه تا چه مدت می توان در این جایگاه باقی ماند. بعضی از تولیدکنندگان محتوا تنها در پی کسب درآمد راحت هستند و تمایلی به ماندن در این بازار ندارند، در حالی که بعضی دیگر به آن به عنوان یک شغل نگاه می کنند و می خواهند مطمئن شوند که درآمد ماهانه شان چقدر خواهد بود.
برند ها برای دسترسی به مخاطبان شان، بیشتر به تولیدکنندگان محتوا وابسته می شوند: بسکمک از تولیدکنندگان محتوا درآمد زندگی شان را از میان معاملات برند ها به دست می آورند. بر اساس آمار ارائه شده از طریق Influencer Marketing Factory، بازاریابی اینفلوئنسری منبع درآمد اصلی 31 درصد از تولیدکنندگان محتوا است. به گفته بعضی کارشناسان، خبر خوب این است که برند ها دیگر تنها به تعداد فالوور های هر تولیدکننده محتوا اهمیت نمی دهند. حالا رویکرد برند ها کمی جامع تر شده و در پی این هستند که ببینند مخاطبان شان چه کسانی هستند؟ میزان نفوذ آن ها چقدر است؟ چه زمانی برای تولید محتوا بهتر است و آیا مخاطبان شان حاضر به انتشار پستی درباره این برند ها هستند یا خیر؟ در واقع ارزیابی ها در بازاریابی اینفلوئنسری در حال پیچیده تر شدن است.
با این اوصاف دوری نسل جوان از شیوه های بازاریابی قدیمی، معنادار است. بر اساس تحقیق اجرا شده از طریق آژانس تبلیغاتی Wunderman Thompson، 73 درصد از جوانان آمریکایی انتظار دارند که یک برند نیاز های آن ها را درک کند؛ 76 درصد آن ها معتقدند که یک برند بهتر است هویت ها و تجربه های فردی آن ها را بپذیرد و آن را از روش های تولید محتوای تبلیغاتی این برند ها متوجه می شوند. با این اوصاف انتظار می رود به روزرسانی تازه iOS اپل که با اولویت دادن به حریم خصوصی کاربران، امکان کنترل بیشتر روی اطلاعات قابل مشاهده و قابل استفاده آن ها را می دهد، بدون شک روی فرایند های آینده بازاریابی دیجیتالی تاثیر بگذارد. این به معنای آن است که برند ها برای دسترسی به مخاطبان خاص از طریق آن ابزارها، باید وقت و هزینه بیشتری صرف کنند.
برند های بیشتر و ستاره های بزرگ تری، تولیدکنندگان محتوا می شوند: از طرف دیگر، برند های بیشتری خودشان به تولیدکنندگان محتوا تبدیل می شوند. اسکات بلسکی مدیر ارشد محصول شرکت Adobe در این مورد می گوید: هر کسب وکار کوچکی به تدریج احساس نیاز می کند که خودش به یک تولیدکننده محتوا تبدیل شود. صرف نظر از اینکه یک رختشوی خانه سلف سرویس باشید، یک پیتزافروشی محلی، یک متخصص ماساژدرمانی یا آرایشگر، حالا به این نتیجه خواهید رسید که برند شما تنها وقتی به روز و محبوب خواهد بود که محتوای اختصاصی خودتان را تولید کنید و آن را به مشتریان فعلی و بالقوه تان ارائه دهید. این موضوع درباره ستاره ها و سلبریتی ها هم صادق است. جو کسلر، مدیر بخش جهانی آژانس تحلیل داده UTA IQ، در این مورد می گوید: ما در حال حاضر شاهد تمایل بیشتر ستاره های مشهور به تولیدمحتوا و بازاریابی دیجیتالی از این طریق هستیم. مشتریان هم به این کار واکنش مثبتی نشان می دهند و با این اوصاف انتظار می رود در آینده نه چندان دور ستاره های بیشتری به تولید محتوا روی بیاورند.
مسائل کاری و فرسودگی ناشی از آن باید مورد توجه قرار بگیرند: در اوایل سال گذشته میلادی و با رونق بیشتر بازار تولید محتوای دیجیتالی، موضوع فرسودگی ناشی از این کار به بحث مهمی تبدیل شد. تحقیقی در این زمینه اجرا شده است که نشان می دهد 90 درصد از تولیدکنندگان محتوا فرسودگی های ناشی از این کار را تجربه می کنند و 71 درصد آن ها می گویند که این فرسودگی آن ها را مجبور به ترک کار می کند. این در حالی است که بسکمک از مدیران پلت فرم های اجتماعی معتقدند که تولیدکنندگان محتوا روی جایگاه های راحت شان نشسته اند و خسته نمی شوند. در واقع این بحث گسترده تری است و حتی با اقتصادی گیگی (بخشی از بازار کار مربوط به شغل های موقت، قراردادی و کوتاه مدت) مقایسه می شود. در واقع این موضوع به بحث های مربوط به مسائل کاری و چگونگی طبقه بندی مشاغل مرتبط با اپلیکیشن ها و پلت فرم ها، مربوط می شود.
NFT ها باید سود و مزایای بیشتری در زندگی واقعی داشته باشند: رونق بازار توکن های غیرقابل معاوضه یا NFT ها، به طور طبیعی و به خاطر اشکال مختلف توکن های اجتماعی که امکان فروش شان از طریق تولیدکنندگان محتوا وجود دارد، به اقتصاد تولید محتوای دیجیتالی مربوط می شوند. در واقع تولیدکنندگان محتوا می توانند NFT ها را در مقابل دسترسی اختصاصی مخاطبان به محتوای تولیدی شان، بفروشند. با توجه به آنکه تعداد تولیدکنندگان محتوا هر روز بیشتر و بیشتر می شود، انتظار می رود که ارزش NFT های اختصاصی آن ها هم به سرعت افزایش پیدا کند.
منبع: فرارو