شروط عکاسی در موزه ها اعلام شد

به گزارش مجله سامی، با این شروط می توانید در موزه ها عکس برداری کنید

در موزه ها مجموعه ای از دیدنی ترین آثار تاریخی و فرهنگی هر کشور را پیدا کنید پس برای کسانی که به این آثار علاقه دارند موزه ها یکی از بهترین جاذبه هاست. تا به حال به عکس برداری در موزه ها فکر کرده اید؟ فکرمی کنید قانون خاصی برای عکس برداری در موزه های ایران وجود دارد؟ شاید این سوال خیلی ها باشد برای همین هم هست که مسئولان موزه های کشور دست به کار شدند و منشوری را تدوین کردند که بر اساس آن قوانین مشخصی برای عکس برداری از اشیای موزه وجود داشته باشد. به گفته مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی یک منشور مخصوص فیلمبرداری و عکس گرفتن از اشیای فرهنگی تاریخی موزه ها تدوین شده که بر اساس آن برای عکاسی در موزه ها باید این شروط را رعایت کنید تا مجاز به گرفتن تصویر باشید. در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره شروط عکاسی در موزه ها بیشتر حرف بزنیم.

شروط عکاسی در موزه ها اعلام شد

شاید دلتان بخواهد بزرگ ترین الماس های دنیا را ببینید و یا ریز بافت ترین فرش دنیا را از نزدیک دیدنی کنید اگر این طور است تنها کاری که باید بکنید اینه که راهی موزه ها شوید. در این موزه ها آثاری را می بینید که شاید تا به حال هیچ تصوری درباره آن ها نداشته اید و هیچ وقت فکرش را هم نمی کردید که دیدنی آن ها می تواند تا این حد شما را سر ذوق بیاورد. برای همین هم هست که شهرهایی مثل پاریس و مسکو به خاطر وجود موزه های بسیار از دیدنی ترین شهرهای دنیا شده اند و هنردوستان زیادی حتما یک بار هم که شده برای بازدید از این موزه های خارق العاده و کمیاب راهی این شهرها می شوند. ایران و تهران خودمان هم موزه های زیادی دارد که به موضوعات مختلف طبقه بندی شده اند و هر کدام آثار مخصوص به خود را دارند. موزه ها از آن جاذبه هایی هستند که روزانه بازدیدکننده های زیادی دارند و خیلی ها به خاطر دیدنی دیدنی ترین آثار فرهنگی و تاریحی کشور روانه این موزه ها می شوند.

تعدادی از موزه ها درباره موضوعات خاصی هستند و به هر جنبه ای که علاقه داشته باشید می توانید موزه مربوط به آن را پیدا کنید، معمولا بازدید کننده ها چند ساعتی را وقت می گذارند و از این آثار دیدن می کنند. شاید شما هم بارها به موزه ها رفته باشید و چنان مجذوب شی ای خاص شده باشید که دلتان بخواهد تصویر آن را ثبت کنید و همراه خود داشته باشید ولی شاید به درستی ندانید که آیا این عکس برداری قانونی است یا نه. به گفته مدیر کل امور موزه ها، تدوین منشور عکاسی و فیلم برداری از اشیای فرهنگی تاریخی موزه ها حدود 2 ماه زمان برده و هدفش این بوده که حقوق دانشجویان، محققان و دنیاگرد های داخلی و خارجی را ارتقاء بدهد و آن ها بتوانند در مواقع نیاز عکس برداری کنند. منشور تدوین شده در ارتباط با فیلمبرداری و عکس برداری از اشیای داخل موزه است و در واقع یک قانون جامع و کلی ای را برای عکس برداری از موزه ها به وجود آورده که بازدیدکننده ها را از سردرگمی در می آورد و به آن ها اجازه می دهد که در صورت تمایل از اشیایی که مورد علاقه شان است عکس برداری کنند البته با رعایت شرط و شروطی!

  • اگر به موزه و کاخ موزه ای رفتید که بر روی در و دیوارهای آن هیچ تابلو یا علامتی از عکس برداری ممنوع نبود می توانید بدون هیچ مانعی از همه اشیای فرهنگی تاریخی که برای نمایش گذاشته شده اند و همینطور از معماری موزه عکس برداری بدون فلاش و فیلمبرداری بدون تجهیزات داشته باشید.
  • اگر خیال دارید که عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای انجام دهید و همراه خودتان تجهیزات جانبی مثل وسایل نورپردازی و … آورده اید قبل از اینکه اقدام به عکس برداری یا فیلمبرداری از اشیای در معرض نمایش و یا معماری موزه ها و کاخ موزه ها کنید باید از اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی اجازه داشته باشید و بدون اجازه عکس برداری و فیلمبرداری مجاز نیست.
  • اگر می خواهید به آرشیو عکس و فیلم موزه دسترسی داشته باشید باید حتما خبرنگار، محقق و یا دانشجو باشید، از مدیر مربوط مجوز داشته باشید و در هر جایی که این عکس ها استفاده می کنید منبع را هم ذکر کنید.
  • اگر برای عکس برداری و فیلمبرداری درخواستی را به موزه بدهید موزه ها وظیفه دارند تا حداکثر یک هفته این درخواست ها را بررسی و آن را با ضوابط و قوانین موجود مقایسه و جواب تقاضای افراد حقیقی و حقوقی را بدهند. اگر این کار از طریق موزه ها انجام نگیرد افراد می توانند درخواست خودشان را به اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی ارائه دهند.

اشیای فرهنگی و تاریخی ای که در موزه ها هستند میراث فرهنگی کشورند و مثل یک شناسنامه هویت تاریخی و ملی را نشان می دهند به طوری که همه مردم در آن ها شریک هستند پس باید از آن ها به خوبی محافظت شود. برای اینکه پیروز شویم از این اشیای ارزشمند ملی یک حفاظت علمی داشته باشیم باید یک منشور عکاسی و فیلمبرداری تدوین می شد تا به خوبی از این آثار نگهداری شود. اجرای این منشور به عهده مدیر موزه است البته ارگانی که نظارت بر روی طریقه اجرا را در استان ها بر عهده دارد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و در موزه هایی که زیر نظر ستاد هستند این نظارت زیر نظر اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2061

به "شروط عکاسی در موزه ها اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط عکاسی در موزه ها اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید