ضرورت توجه به اقتصاد خانه موزه ها

به گزارش مجله سامی، ایسنا/ براساس سخنان شهردار منطقه 12، ضرورت توجه به اقتصاد خانه موزه ها بچشم می خورد.

ضرورت توجه به اقتصاد خانه موزه ها

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

داستان چیست؟

علی محمد سعادتی در وبینار آنالیز تجارب احیای خانه موزه های مشاهیر تهران، درباره چگونگی بهره برداری از خانه موزه ها گفت: خانه موزه ها جز مفاهیمی بوده که قدمت زیادی در ایران و تهران ندارند و به همین دلیل دارای ایراداتی هستند.

وی با بیان اینکه خانه موزه صرفا به عنوان نماد فرهنگی است که یک شخص را معرفی می نماید، اضافه نمود: اگر خانه موزه ها در محله با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح گردد و نتوانند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار نمایند و اساسا در محله خود بیگانه باشند، خاصیت خود را از دست می دهند. همانطور که در بعضی مواقع و در بعضی محله های تهران شاهد این موضوع هستیم. در حالیکه خانه موزه های مشاهیر باید به اهالی محله شناسانده گردد.

سعادتی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط دو سویه میان خانه موزه ها و مردم محله و شهر بیان نمود: بهره برداری محلی در کنار حوزه شهری از خانه موزه ها بسیار مهم است. یکی از راهکارهای ایجاد چنین کانونی این است که در عین حال که شخصیت اصلی محور اصلی خانه موزه است سایر کارکردها هم می تواند بهانه ای برای حضور مردم باشد. در واقع، موضوع اقتصاد خانه موزه بسیار مهم است و باید به آن توجه گردد.

به گفته وی، اقتصاد و درآمدزایی خانه موزه ها، موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. به عقیده من در اینکه اقتصاد نقش جدی در پایداری هر چیزی دارد شکی نیست حتی در اداره مسجد و بسیاری از فضاهای فرهنگی به درآمدزایی احتیاج است. فضاهایی مثل خانه موزه ها هم در حداقلی ترین حالت هزینه نگهداری دارند البته درآمدزایی به این معنی نیست که همه این هزینه ها از محل موقعیت خانه موزه استخراج گردد در حالی که باید از آن نظام شبکه ای در محله و فرصتهای محلی گردشگری استفاده گردد.

شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه در تهران مجموعه ای از خانه ها و مکانهایی وجود داشت که مستقیما درآمدزا نبودند، گفت: اما موقعیتهایی بودند که ظرفیت های مالی ایجاد می کردند، مثلا در منطقه 12 بخشی از درآمدهای حاصل از خیابان سی تیر صرف بازسازی تعدادی از خانه های تاریخی شد. در واقع خانه موزه ها باید عملا به یک خودگردانی برسند و حداقل برای اداره خود نه به عنوان یک بنگاه مالی درآمد کسب نمایند.

وی ادامه داد: تا زمانی که ساز و کار و مدیریت فرهنگی در یک نظام کلان اجتماعی وجود نداشته باشد نسبت به مسائل فرهنگی غفلت می گردد. چگونه می توانیم ارج یک شخص شهیر را بالا ببریم در حالیکه تعدادی از مردم حتی اسم آن شخص هم به گوششان نخورده و در دوره تحصیل و رشد اجتماعی خود اسمی از این استاد مشهور نشنیده اند.

سعادتی معتقد است: مباحث فرهنگی متولی تعیینی ندارد و به همین دلیل به آن اهمیتی داده نمی گردد اگر چند متولی دارد اما باید تعیین گردد که هر کدام نقششان چیست. راه برون رفت از این معضل طراحی و برنامه ریزی فرهنگی از پایه در جامعه است و در واقع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه باید از مدارس شروع گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1347

به "ضرورت توجه به اقتصاد خانه موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به اقتصاد خانه موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید