ظرفیت های بخش گردشگری در ایران مهجور مانده است
به گزارش مجله سامی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فقدان یک نگاه عمیق به ظرفیت های بخش گردشگری در کشور و ضعف جدی در تعریف و اجرای برنامه های عملیاتی برای این صنعت باعث شده تا به رغم مزیت های فراوان از منافع بخش گردشگری، سهمی درخوری، عاید اقتصاد کشورمان نشود.
غلامحسین شافعی در جمع اعضای کمیسیون توریستی و فعالان این صنعت در اتاق مشهد، اضافه نمود: عرصه سیاست گذاری کشورمان عمدتاً صنعت توریستی را یک ظرفیت تزئینی تلقی می نماید و آن را یک پتانسیل عمیق برای یاری به توسعه و تعالی اقتصاد نمی داند. این امر باعث شده تا سهم و نقشی که توریستی در توسعه مالی بسیاری از کشورهای دنیا ایفا کرده، برای ایران محقق نشود.
او با انتقاد از مهجور ماندن بخش توریستی کشور در سیاست های حمایتی دولت ها، مطرح نمود: یک مصداق این بحث را می توان در بودجه 1401 مشاهده کرد. از طرفی، اگر فعالان این صنعت، امروز به رویه های قانونی، بروکراسی اداری، ضعف زیرساخت ها و عدم حمایت ها منتقد هستند، بخشی از آن متوجه همین نگاه غلط به این بخش است.
شافعی بار دیگر تأکید کرد: توریستی را علاوه بر رویکردهای مالی باید یک فرصت مغتنم برای تبادل فرهنگی تلقی کنیم، نه آنکه به چشم تهاجم فرهنگی تفسیرش نماییم. قطعاً تا زمانی که این جنس نگرش ها اصلاح نشوند بسیاری از مسائل خرد، حل وفصل نخواهند شد.
این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و توریستی کشور، یک دغدغه شاخص دیگر فعالان صنعت توریستی را نبود یک متولی واحد در این بخش و پاس کاری مسئولیت ها در رسیدگی و حل مسائل آن، مطرح نمود و گفت: البته چالش هایی ازاین دست به همه بخش های مالی قابل تعمیم است. مسئولیت هایی به اقتضای شرایط، میان افراد و دستگاه ها توزیع می شود اما آن فرد یا نهادی که باید جوابگوی غایی مسائل باشد، تعیین نمی شود و نتیجه آن است که بخش خصوصی در فرایند مطالبه گری مستمراً میان نهادهای متولی پاس می خورد. این مسئله یکی از بزرگ ترین چالش های فضای کسب وکار کشور به شمار می آید.
او با تأکید بر اینکه زیرساخت های کشور برای توسعه صنعت توریستی، به قواره ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این بخش فراهم نیست؛ اعلام نمود: در حوزه توریستی سلامت، مزیت های فراوانی داریم، از پزشکان و کادر درمان ماهر و توانمند تا هزینه های مقبول در قیاس با دیگر سیستم های درمانی دنیا، اما چطور می توان ایران را به عنوان یک مقصد ایده آل برای توریستی سلامت تبلیغ کرد درحالی که آلودگی هوا، محصولات غذایی و کشاورزی بعضاً فاقد استاندارد، حمل ونقل فرسوده و... چالش هایی برای سلامت مردم همین کشور به شمار می آیند.
رئیس اتاق ایران توضیح داد: همه این مسائل می تواند نگرش بیرونی را نسبت به کیفیت و حتی پتانسیل توریستی کشورمان، تحت الشعاع قرار دهد. با این اوصاف باید بپذیریم که زیرساخت های ما همپای ظرفیت هایمان توسعه نیافته اند و همین خود یک چالش خلق می نماید.
شافعی تأکید کرد: در بخش توریستی سلامت، همیشه دغدغه جولان دلالان و سودجویان وجود داشته اما خوشحالیم که امروز تشکل های حرفه ای به این حوزه ورود کرده و کوشش دارند تا فضای موجود در این بخش را ساماندهی کرده و قانونمند سازند.
او با اشاره به رویکرد مثبت وزارت امور خارجه و همراهی این نهاد در مشارکت طلبی از بخش خصوصی، از تشکیل کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اتاق ایران اطلاع داد و بستر مذکور را فرصتی برای طرح مسائل و چاره جویی از آن ها در کمترین زمان ممکن، مطرح نمود.
رئیس مجلس بخش خصوصی ایران، بعلاوه از کمیسیون توریستی اتاق مشهد خواست تا مسائل شاخص فعالان این حوزه را احصاء کرده و از جهت شورای گفت وگو و توان اتاق ایران آن ها، در سطح ملی بهره بگیرند.
شافعی در انتها اعلام نمود: صنعت توریستی یک ظرفیت شاخص برای ما به شمار می آید تا آن نگرش های غلطی که محصول جوسازی های رسانه ای است را در سطح بین المللی، اصلاح کنیم. اغلب توریستانی که به کشورمان سفر می نمایند، در تعامل با این جامعه ایرانی، تجربه بسیاری متفاوتی در قیاس با ذهنیت های پیشین خود دارند و آن را به هم وطنان خود نیز منتقل می نمایند. از این حیث باید هر توریست را یک سفیر فرهنگی تلقی کنیم و این پتانسیل ارزشمند را مغتنم بدانیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران