قطر میلیون ها دلار به جبهه النصره یاری نموده است

به گزارش مجله سامی، یک روزنامه انگلیسی بر اساس یکسری اسنادی که به دیوان عالی ارائه شده، مدعی شد که قطر میلیون ها دلار به تروریست های جبهه النصره در سوریه انتقال داده است که البته دوحه تمامی این ادعاها را رد نموده است.

قطر میلیون ها دلار به جبهه النصره یاری نموده است

به گزارش خبرنگاران، روزنامه انگلیسی تایمز مدعی شده است که یکسری اسناد ارائه شده به دیوان عالی لندن را مشاهده نموده که نشان می دهد سیاستمداران و بازرگانان ارشد و مؤسسات خیریه و کارکنان دولت قطر با استفاده از دفتر شخصی متعلق به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور و دو بانک مهم قطر برای انتقال میلیون ها دلار به گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده استفاده نموده اند.

طبق این گزارش، ادعاهای فوق در اسنادی آورده شده است که نُه شهروند سوری هفته جاری به دیوان عالی لندن ارائه و طرح دعوی کردند و مدعی شدند که در نتیجه این طرح که به قطر منتسب شده است یا به دست جبهه النصره متحمل خسارات اقتصادی، شکنجه، بازداشت خودسرانه و تهدید به اعدام شدند و از دادگاه درخواست جبران خسارات کردند.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارش خود نوشت، قطر که قرار است میزبان جام جهانی بعدی باشد، به صورت قاطعانه تمامی این اتهامات را رد نموده است.

روزنامه تایمز انگلیس که اولین بار این ادعاها را علیه قطر مطرح نموده، مدعی است، نسخه ای از اسناد دادگاه را مشاهده نموده و گزارش نموده است که دولت قطر توطئه ای را طراحی نموده بوده تا گروه تروریستی جبهه النصره را در جریان ناآرامی های داخلی سوریه، تحت حمایت اقتصادی قرار دهد.

طبق این گزارش، در این اسناد آمده است که میلیون ها دلار پول مذکور به وسیله قراردادهای بیش از حد قیمت گذاری شده ساخت و ساز، خریدهای بیش از حد قیمت گذاری شده املاک و پرداخت های بیش از حد به کارگران سوری به جبهه النصره انتقال داده می شده است.

در این اسناد دادگاه همچنین ادعا شده است که بودجه مورد نظر یا به طور مستقیم به سوریه ارسال می شده و در اختیار جبهه النصره قرار می گرفته است یا این که به وسیله بانک هایی به ترکیه انتقال داده می شده است و از آن جا پول های مورد نظر از بانک برداشت می شده و به مرز و برای گروه تروریستی جبهه النصره فرستاده می شده است.

در اسناد دادگاه، بانک ملی قطر که عظیم ترین مؤسسه اقتصادی غرب آسیا (خاورمیانه) به حساب می آید به همراه بانک دوحه متهم به تسهیل معاملات فوق هستند که البته هر دو بانک اتهامات وارده را رد نموده اند.

علی رغم مطرح شدن این ادعاها، روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش کرد که تمامی متهمان این پرونده حق ارائه اسناد دفاعی دارند یا می توانند استدلال نمایند که این پرونده نباید در دادگاه های انگلیس مورد رسیدگی قرار می گرفته است.

روزنامه دیلی میل همچنین گزارش کرد که ادعاهای مطرح شده در دادگاه انگلیس تنها در صورت ارائه شواهد کافی که ادعاهای مطرح شده را تأیید کند، پیش خواهد رفت.

جبهة النصره که از آن بعنوان شاخه القاعده در سوریه یاد می گردد، هم اکنون در قالب گروهک هیئه تحریر الشام بر بخش های از استان ادلب در شمال غرب سوریه تسلط دارد. این گروهک تروریستی علی رغم تغییر چند باره نام خود و در نهایت حضور در قالب هیئه تحریر الشام، همچنان به عنوان یک گروهک تروریستی از آن یاد می گردد. محمد الجولانی از اکتبر 2017 به این سو سرکردگی این گروهک تروریستی را به طور رسمی بر عهده دارد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1707

به "قطر میلیون ها دلار به جبهه النصره یاری نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر میلیون ها دلار به جبهه النصره یاری نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید