راستا طولانی پیاده راه چهارمردان برای زائران

به گزارش مجله سامی، مریم رضوی- قم - خبرنگار:سیاست پیاده راه سازی در هسته مرکزی شهر از بلوار بهار آغاز شد و واکنش های مثبت و منفی زیادی داشت. در مرحله بعد و پس از گذشت چند سال طرح پیاده راه سازی خیابان ارم اجرا شد که از نظر بازخورد اجتماعی، یکی از پربحث ترین طرح های سال های اخیر بود.

راستا طولانی پیاده راه چهارمردان برای زائران

حالا پس از گذشت یک سال از افتتاح پیاده راه خیابان ارم، شهرداری قم قرار است فاز دوم این طرح یعنی پیاده راه خیابان چهارمردان تا چهارراه عمار یاسر را آغاز کند. گویا قرار است این بار کار با هماهنگی های قبلی انجام شود. با این حال هماهنگ کردن انبوهی از نظرهای متناقض و دستگاه های اجرایی با مسائل رنگارنگ برای انجام این کار چندان هم ساده نیست. در جلسه اخیر شورای ترافیک استان قم، مسأله پیاده راه سازی این خیابان مطرح شد.

بر اساس طرحی که شهرداری برای این خیابان تهیه کرده، 7 متر وسط فضای عبور خودروهای اضطراری خواهد بود. دو طرف خیابان 2 پیاده رو تجاری خواهد داشت و 2 راستا پیاده راهی. کف مانند خیابان ارم سنگ فرش می شود و مبلمانی مشابه با آن خیابان هم پیش بینی شده است. افزایش سرانه فضای سبز در این خیابان دیده شده و 3 گذر اصلی جدا، گذر خان و عشقعلی هم در طرح کف سازی دیده شده اند.

  • گلایه مردم

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) چراغ اول آسیب شناسی طرح را با استناد به اجرای طرح خیابان ارم در جلسه شورای ترافیک روشن کرد. هادی محمودنژاد مانند بسیاری معتقد است طرح های پیاده راه سازی راستا دسترسی زائر به حرم مطهر را سخت کرده و مردم گلایه های فراوانی از این موضوع دارند. کارشناس حمل ونقل و ترافیک با اشاره به این که در این مسأله باید تعداد عابر پیاده را در محاسبه وارد کرد اضافه کرد: روزانه حدود 150 هزار نفر به صورت پیاده به حرم مطهر سفر می کنند. با تعداد خودرو برقی که برای این افراد تعبیه شده، عملا فرصت خدمت رسانی به تعداد کمی وجود دارد. به گفته محسن صابری مقدم از سه راه بازار تا حرم مطهر 700 متر و از چهارراه عمار یاسر و بیمارستان هم مسافت وجود دارد و این مسافت کمی نیست که بتوان پیاده رفت. وی همچنین به وجود خانه های مسافر در خیابان چهارمردان و لزوم تمهیداتی برای جابه جایی چمدان، بیماران و سالمندان اشاره کرد.

  • آسیب شناسی خیابان ارم برای اجرای طرح

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز در این جلسه با تأکید بر این که آسیب شناسی خیابان ارم برای انجام طرح خیابان چهارمردان ضروری است گفت: یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود سکونت در اطراف حرم مطهر است. طرح تفصیلی منطقه 7 که تهیه می شد، تعیین شد از سال 72 تا 92 که مشاور بررسی کرده بود جمعیت ساکن در منطقه 7 از 75 هزار نفر به 48 هزار نفر رسیده است. یعنی به تدریج تمایل به سکونت اطراف حرم مطهر کم می شود و این برای ما یک هشدار است.

محسن بهشتی اضافه کرد: آن زمان حتی محدودیت ترافیکی اطراف حرم هم نداشتیم، اما مجموع اتفاق های رخ داده موجب شده مردم حس کنند دیگر نمی توان در این منطقه زندگی کرد. وی معتقد است شهرداری باید مطالعاتی انجام دهد و مراقب باشد این طرح های پیاده راه سازی سکونت اطراف حرم مطهر را به صفر نرساند. در آن صورت با معضل غریبی روبرو خواهیم شد. اطراف قلب شهر که حرم مطهر است از ساکنان بومی خالی شده و پر از مسافرخانه و هتل آپارتمان خواهد شد. در فصل هایی که مسافر در شهر کم است، اطراف حرم خالی خواهد بود و امنیت قلب شهر زیر سوال می رود. معاون استاندار قم اضافه کرد: باید بدانیم کسی که در عشقعلی و گذر جدا زندگی می کند الان به این نتیجه نمی رسد که دیگر این جا اصلا به درد زندگی نمی خورد؟

به عقیده وی، طرح دیگری که در این مورد ضرورت دارد، زیرگذر خیابان اراک است که اگر ساخته شود می توان سطح آن را در آینده به پیاده راه تبدیل کرد. این زیرگذر در طرح جامع حمل ونقل قم پیش بینی شده، اما شهرداری اهتمامی به اجرای آن ندارد. معاون استاندار قم معتقد است از سمت خیابان ارم و خیابان اراک دسترسی به حرم مطهر باید تسهیل شده باشد. بهشتی با اشاره به این که پیاده راه شدن خیابان اراک امکان تعریف یک شبکه دسترسی از طریق خودروهای برقی را ایجاد می کند اضافه کرد: در حال حاضر این خودروها به صورت مبدأ و مقصدی کار می کنند که برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

وی در این جلسه طوماری با چند امضا از شهروندان به حاضران نشان داد و گفت، این طومار در اعتراض به پیاده راه کردن خیابان ارم و تبعات پس از آن از دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی به دستش رسیده است. وی گفت: در این طرح ما خیلی از مسائل را ندیدیم یا حلش را به زمان بعد از اجرای طرح واگذار کردیم که این اصلا خوب نیست. برای ادامه کار باید حتما مسائل کامل دیده شود.

  • هزینه کلان برای زیرساخت ها

در ادامه این جلسه کنندگان دستگاه های زیرساختی مانند آب و فاضلاب، شرکت برق و مخابرات به بیان معضلات خود در همراهی با طرح پیاده راه سازی خیابان ارم پرداختند. شرکت برق برای این طرح باید 3 میلیارد و 500 میلیون تومان و شرکت آب و فاضلاب باید یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه کند. این در حالی است که کل هزینه انجام شده توسط شهرداری قم حدود 10 میلیارد تومان خواهد بود. مدیران این دستگاه ها معتقد بودند که شهرداری یا ستاد بازآفرینی باید هزینه های زیرساختی این طرح را هم به عهده بگیرد. مدیران شهرداری پرداخت این هزینه را قبول نکردند و حسن صبوری، مدیر کل راه و شهرسازی استان از تخصیص نیافتن بودجه های بازآفرینی خبر داد. در نهایت توافقی در این جلسه حاصل نشد و قرار بر این شد که اجرای طرح تا ایجاد یک توافق همه جانبه میان شرکت های خدماتی، شهرداری و دبیرخانه ستاد بازآفرینی به تأخیر بیفتد.

  • سیاست آرام سازی هسته مرکزی شهر

معاون حمل ونقل و ترافیک شهر قم با بیان این که آرام سازی هسته مرکزی شهر با توجه به حجم بالای عابر پیاده یکی از سیاست های حمل و نقلی است اظهار کرد: اصل فلسفه این کار این است که مردم تشویق به پیاده روی شوند و قرار نیست به ازای تمام کسانی که می خواهند این راستا را طی کنند، ظرفیت حمل و نقلی با خودروهای برقی داشته باشیم. عباس ذاکریان معتقد است ضرورت در این زمینه تنها تأمین حمل ونقل آسان برای سالمندان و معلولان است.

وی در پاسخ به پیشنهاد ایجاد قطار ریلی در این راستاها اضافه کرد: اکنون این خودروها 14 نفره است و برای این که ظرفیت تکمیل شود تا راه بیفتد زمان صرف می شود. هرچه ظرفیت بالاتر برود این زمان طولانی تر و اقبال مردم کمتر می شود. ذاکریان به مسائل استفاده از بخش خصوصی برای تأمین خودروهای برقی و همچنین گرانی باطری های این خودروها که خدمت رسانی را دچار مشکل کرده است اشاره کرد. وی با اشاره به انتشار تصویری از انتقال بیمار با گاری در خیابان چهارمردان گفت: با اورژانس قم مذاکره کردیم که خودرویی در این محدوده مستقر شود تا انتقال بیمار به شکل مناسب تری اتفاق بیفتد. معاون شهردار قم ادامه داد: حتی راه هایی مانند نوار نقاله و تراموا را برای حمل ونقل زائران اطراف حرم مطهر بررسی کردیم و هنوز هم در حال بررسی این موضوع هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 430

به "راستا طولانی پیاده راه چهارمردان برای زائران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا طولانی پیاده راه چهارمردان برای زائران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید