تور هلند: هر چیز که درباره آمستردام باید بدانید

به گزارش مجله سامی، آمستردام یکی از زیباترین و بهترین شهرهای دنیاست که با وجود مساحت نه چندان زیاد، سالانه میلیون ها توریست را به خود جذب کند. شهری مملو از کانال های زیبا، کافه های مجذوب کننده، معماری دیدنی و موزه های بزرگ که می تواند شما را برای روزها محو زیبایی تمام شدنی خود سازد. اما آمستردام علاوه بر تمام این زیبایی ها، یک جاذبه دیگر نیز دارد و آن جو محبت آمیز و صمیمی این شهر است که باعث می گردد امستردام به مقصد مناسبی برای یک تعطیلات خاطره انگیز تبدیل گردد.

تور هلند: هر چیز که درباره آمستردام باید بدانید

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران سعی نموده ایم تا با ارائه اطلاعات مختلف از شهر آمستردام هلند، شما را با این شهر زیبا و چشم نواز آشنا سازیم. پس تا خاتمه همراه ما باشید.

تاریخچه شهر آمستردام

پیش از اینکه درباره تاریخچه شهر آمستردام صحبت کنیم، بد نیست درباره معنی نام این شهر نیز مصاحبه کنیم. شهر آمستردام یا امستردام (Amsterdam) یکی از قدیمی ترین شهرهای هلند است که در سال 1300 میلادی به عنوان یک شهر شناخته شده است.

اما پیش از آن، این منطقه روستایی در نزدیکی رود آمستل (Amstel) است. در سال های 1170 و 1173 میلادی، دو سیل بزرگ در این منطقه رخ می دهد که خسارت های بسیاری را به بار می آورد. در نتیجه اهالی این روستا تصمیم می گیرند یک پل و سد بر روی رودخانه آمستل احداث نمایند. بدین ترتیب کم کم نام این روستا به Aemstelredamme تغییر می نماید و با مرور زمان و تغییرات زبانی، از سال 1327 میلادی نام آمستردام یا امستردام برای این شهر استفاده می گردد. پس چندان بیراه نیست اگر بگوییم که آمستل رود شهر آمستردام است.

با این اتفاق آمستردام کم کم به عنوان یک بندر تجاری مورد توجه نهاده شد و رشد کرد. در سال های بعدی، امپرتوری اسپانیا این منطقه از اروپا را تحت سیطره خود داشت اما در سال 1579، هفت استان شمالی علیه اسپانیا متحد شدند؛ بدین ترتیب اولین مفهوم از کشور امروزی هلند شکل گرفت.

در قرن هفدهم میلادی و به علت توسعه تجارت دریایی، شهر امستردام رشد خیره نماینده ای را شاهد بود و به ثروتمندترین شهر غرب تبدیل شد. در آن روزگار، شهر آمستردام هلند بندرگاه مهمی برای کشتی هایی بود که به قصد رسیدن به دریای بالتیکف آمریکای شمالی، آفریقا، آسیا و … حرکت می کردند. در همین دوران بود که هلند به مرور نسبت به اشغال منطقه ها مختلف و تاسیس مستعمرات در نقاط مختلف جهان اقدام کرد.

اما قرن های هجدهم و نوزدهم میلادی، دوران افول آمستردام و هلند بود. در این سال ها بریتانیا و هلند برای کنترل راستاهای تجاری، با یکدیگر وارد جنگ شدند. بعلاوه کشور فرانسه تحت رهبری ناپلئون بناپارت به این کشور حمله و آن را فتح کرد. بدین صورت هلند به بخشی از امپراتوری فرانسه تبدیل شد.

اما اواخر قرن نوزدهم دوران رشد مجدد شهر آمستردام در هلند بود. در این دوران موج انقلاب صنعتی به امستردام نیز رسید و موزه های مختلف، راه آهن، سالن اپرا و … در این شهر احداث شد. بعلاوه احداث دو کانال باعث شد تا آمستردام دسترسی مستقیم و کوتاه تری به رود راین (Rhine) و دریای شمال (North Sea) داشته باشد.

با اینحال اگرچه هلند در دوران جنگ جهانی اول موضع بیطرفی داشت و از آسیب مستقیم جنگ در امان ماند، اما قحطی و کمبود زغال سنگ باعث شد اهالی هلند و آمستردام دوران دشواری را سپری نمایند. اما جنگ جهانی دوم تجربه جدیدی برای کشور هلند و آمستردام بود. این شهر به وسیله نیروی هوایی ارتش آلمان نازی بمباران شد و بخش زیادی از شهر ویران شد. بعلاوه کشور هلند نیز به طور کامل تحت کنترل نیروهای آلمان نازی نهاده شد. در این دوران علاوه بر قحطی و کمبود غذا، در حدود 60 هزار نفر از جمعیت شهر آمستردام به کمپ های کار اجباری فرستاده شدند که متاسفانه تعداد بسیاری از آنها کشته شدند.

اما در سال های پس از جنگ جهانی دوم، شهر آمستردام هلند توانست به تدریج خود را ترمیم و بازسازی کند و شکوه و رونق خود را به دست آورد. امروزه امستردام به یک شهر مهم و تاثیرگذار در تجارت جهانی تبدیل شده و بسیاری از شرکت های بزرگ نایک (Nike)، سیسکو (Cisco)، آدیداس (Adidas) و … دفاتر منطقه ای خود را در این شهر احداث نموده اند.

جغرافیا و آب و هوای آمستردام هلند

حالا که در خصوص شهر آمستردام و تاریخچه آن صحبت کردیم، بهتر است به جغرافیا، آب و هوا و دیگر ویژگی های شهر آمستردام بپردازیم.

شاید لازم باشد ابتدا بگوییم آمستردام کجاست. اما فکر می کنیم صحبت از اینکه آمستردام در کدام قاره است یا شهر آمستردام در کدام کشور واقع شده است، شرح واضحات است. بدون شک شما نیز می دانید آمستردام در کدام کشور است، اما با اینحال اشاره می کنیم که آمستردام در قاره اروپا و کشور هلند واقع شده است.

اما حالا باید بدانیم که آمستردام در کجای هلند واقع شده است. آمستردام در بخش غربی کشور هلند و استان هلند شمالی (North Holland) واقع شده است. اما جالب است بدانید که آمستردام مرکز این استان نیست، بلکه شهر هارلم (Haarlem) مرکز استان هلند شمالی است.

این شهر در حاشیه رودخانه آمستل احداث شده، اما این رودخانه شهر آمستردام در مرکز شهر خاتمه می یابد و پس از آن به شبکه ای متصل می گردد که از بیش از صد کانال مختلف تشکیل شده است. این کانال ها بیش از 100 کیلومتر طول دارند و در بسیاری از آنها می توان با قایق سفر کرد. در واقع می توان این کانال ها را مکمل خیابان های شهر آمستردام دانست که در نقاط مختلف این شهر، به خصوص مرکز شهر امستردام کشیده اند. کافیست تصاویر شهر آمستردام هلند را جستجو کنید تا تصاویر این کانال ها را مشاهده کنید. همینطور جالب است بدانید که شهر آمستردام، 2 متر از سطح دریاهای آزاد پایینتر است.

یکی دیگر از اطلاعاتی که درباره امستردام باید بدانیم، آب و هوای شهر آمستردام هلند است. آمستردام در اقلیم آب و معتدل اقیانوسی (Oceanic climate) نهاده شده است. آب و هوای شهر آمستردام به شدت تحت تاثیر نزدیکی به دریای شمال است و بادهای برخاسته از این دریا، آب و هوای این شهر را تحت تاثیر قرار می دهند.

زمستان های امستردام سرد و تابستان های آن گرم است و دمای هوا در اوقات مختلف سال بسیار متغیر است. با اینحال باید بدانید بارش برف و یخ زدگی معابر در زمستان امری طبیعی است. اما محاصره شدن آمستردام به وسیله حجم زیادی از آب، باعث شده تا سرمای هوا در این شهر کمی تعدیل گردد. به عنوان مثال شب های زمستان آمستردام به ندرت به زیر 5- درجه سانتیگراد می رسد در حالیکه شهر هیلورسوم (Hilversum) در 25 کیلومتری آمستردام، دمای 12- درجه سانتیگراد را نیز تجربه می نماید.

تابستان های امستردام هلند نبستاً گرم است و در ماه آگوست، میانگین گرمای هوا حدود 22 درجه خواهد بود.

با این توصیفات، بهار برترین فصل برای سفر به آمستردام هلند است که هوایی دلنشین را تجربه خواهید کرد. میانه ماه مارچ تا نیمه ماه می برترین زمان برای سفر به این شهر است و گردشگران بسیاری در این زمان در آمستردام هستند تا از زیبایی های این شهر بازدید نمایند.

اما با این وجود، تابستان های آمستردام نیز می تواند بسیار مجذوب کننده باشد و تور آمستردام در این فصل نیز هواداران بسیاری دارد زیرا در تابستان انواع مختلفی از جشن ها و فستیوال های مجذوب کننده در آمستردام جریان دارد.

جمعیت شهر آمستردام بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر است. با توجه به مهاجرپذیر بودن شهر آمستردام و کشور هلند، تنها حدود 46 درصد اهالی آمستردام را هلندی های تشکیل می دهند و باقی افراد، از خانواده هایی هستند که در گذشته به این شهر مهاجرت نموده اند. با این وجود اصلی ترین زبان مردم آمستردام، هلندی است. البته زبان هایی چون انگلیسی و … نیز در این شهر رواج دارد.

بد نیست بدانید که فرودگاه آمستردام که اصلی ترین فرودگاه بین المللی هلند نیز به شمار می رود، فرودگاه شیپخول (Schiphol) است که در 9 کیلومتری جنوب غرب شهر امستردام واقع شده است.

جاهای دیدنی آمستردام

حال که با شهر آمستردام آشنا شدید، وقت آن است که درباره جاهای دیدنی امستردام کمی صحبت کنیم. آمستردام هلند شهری بسیار زیبا و دلنواز است و شاید این شهر خودش به تنهایی و به طور کامل یک جاذبه گردشگری تمام عیار باشد. کافیست چند عکس آمستردام هلند را دیدن کنید تا متوجه بافت دوست داشتنی و دلنشین این شهر آشنا شوید.

  • دوچرخه سواری

اولین جاذبه گردشگری آمستردام که می خواهیم برای شما معرفی کنیم، دوچرخه های امستردام است. آمستردام شهر دوچرخه و یکی از مناسب ترین شهرهای جهان برای دوچرخه سواری است و بیشتر اهالی این شهر با دوچرخه تردد می نمایند. حدود 515 کیلومتر راستا مخصوص دوچرخه سواری در آمستردام وجود دارد و گفته می گردد تعداد دوچرخه های آمستردام حتی از جمعیت اهالی این شهر هم بیشتر است!

همانطور که پیشتر گفتیم، آمستردام مملو از کانال های آب است. بنابراین افتادن دوچرخه در کانال آب امری عادی در آمستردام است و گفته می گردد سالانه بیش از 12 هزار دوچرخه از کانال ها بیرون کشیده می گردد!

پیشنهاد می کنیم در تور آمستردام، حتما دوچرخه سواری را امتحان کنید زیرا یکی از تفریحات رایگان آمستردام است که می تواند تجربه ای مجذوب کننده باشد.

بنابراین افتادن دوچرخه در کانال آب امری عادی در آمستردام است و گفته می گردد سالانه بیش از 12 هزار دوچرخه از کانال ها بیرون کشیده می گردد!

  • شکمگردی و کافه گردی

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های تور آمستردام که حتما باید تجربه کنید، شکمگردی در این شهر است. آمستردام به داشتن کافه ها و رستوران های مجذوب کننده معروفیت دارد که بخش جدایی ناپذیری از گشت و گذار در این شهر به شمار می فرایند. کافه ها و رستوران های آمستردام علاوه بر محیط های مجذوب کننده، مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی شهفرایندان آمستردام به شمار می رود. بعلاوه در این مکان ها می توانید انواع غذای محلی آمستردام را نیز امتحان کنید.

  • موزه ها

آمستردام را بعلاوه شهر موزه ها نیز می دانند زیرا مقدار تراکم موزه های آمستردام، از هر شهری در جهان بیشتر است. در این شهر بیش از 40 موزه مختلف وجود دارد که هر یک، زیبایی و مجذوب کنندهیت مختص به خود را دارند. موزه ملی امستردام (Rijksmuseum)، موزه ون گوگ (Van Gogh Museum)، مادام توسو (Madame Tussauds) و … از مهمترین موزه های آمستردام هستند که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها بازدید کنید.

  • میدان دام (Dam Square)

اگر به نقشه شهر آمستردام هلند نگاه کنید، مجموعه ای از 5 کانال های نیم دایره ای را خواهید دید که بافت مرکز شهر آمستردام را تشکیل می دهند. در مرکز کوچکترین نیم دایره، میدانی واقع شده است که از مشهورترین نقاط گردشگری آمستردام به شمار می رود. میدان دَم یا دام، میدان مرکزی آمستردام است که در بیشتر روزهای سال پر از گردشگران و بازدیدنمایندگان است.

در حاشیه میدان معروف آمستردام، یکی دیگر از مشهورترین جاذبه های گردشگری هلند نهاده شده است؛ قصر سلطنتی آمستردام. این ساختمان یکی از کاخ های سه گانه خاندان سلطنتی هلند است و هنوز نیز به وسیله آنها استفاده می گردد. اما با اینحال در بیشتر روزهای سال می توانید از داخل آن بازدید کنید زیرا خاندان سلطنتی هلند در شهر لاهه (The Hague) زندگی می نمایند.

بعلاوه بسیاری از هتل های آمستردام نیز در اطراف این میدان قرار دارند زیرا گردشگران دوست دارند در هتلی اقامت نمایند که تا حد امکان به این میدان نزدیک باشد.

  • خرید و پاساژگردی

خرید کردن و گشت و گذار در مراکز خرید و پاساژهای آمستردام هم یکی دیگر از فعالیت هایی است که در تور هلند و آمستردام می تواند مجذوب کننده باشد. خیابان Kalverstraat یکی از مهمترین مراکز خرید آمستردام است که تعداد زیادی فروشگاه مختلف را در خود جای داده است. این خیابان معروف آمستردام احتمالا شلوغ ترین مرکز خرید آمستردام باشد و می توانید انواع سوغات آمستردام را از آن بخرید.

منبع: ققنوس
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1958

به "تور هلند: هر چیز که درباره آمستردام باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند: هر چیز که درباره آمستردام باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید