پشت پرده ریزش بورس فاش شد ، دعوت دژپسند از مردم به پذیره نویسی در دارا دوم

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران : وزیر امور مالی و دارایی گفت: در 10 روز اخیر مشکلاتی ایجاد شد که عوامل واقعی، روانی و یک مقدار هیجانات اجرا شده در پی این عوامل، نوسانات بورس را مقداری زیاد کرد .

پشت پرده ریزش بورس فاش شد ، دعوت دژپسند از مردم به پذیره نویسی در دارا دوم

به گزارش خبرنگاران فرهاد دژپسند در یک برنامه تلویزیونی درباره عملکرد زیرمجموعه های وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: در سال گذشته برای تحقق بودجه بدون نفت، درآمدهای اقتصادیاتی کشور بیش از رقم مصوب بوده که در 14 سال اخیر بی نظیر است. قرار بود در حوزه اقتصادیات قوانین را اصلاح و تأمین احتیاج کنیم. که اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده و خاتمهه فروش در حال تحقق است اما در زمینه اصلاحات اقتصادیات مستقیم هنوز توفیق نیافتیم و لایحه مهمی است که امیدوارم با فوریت در دولت قبل، از مهرماه به مجلس ارائه گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه نمود: در فضای کسب و کار، اقدامات بسیار خوبی انجام شد؛ کاری که در 73 روز در ثبت شرکت طول می کشید، اکنون به 72 ساعت تقلیل یافته است. می خواستیم در هفته دولت سال جاری گمرک هوشمند را رونمایی کنیم که پیروز نشدیم. نظارت پیشینی را به نظارت پسینی تبدیل کردیم و گام های خوبی در این راه برداشته ایم.

دعوت مردم به پذیره نویسی در دارا دوم

وی با بیان اینکه سند بانکداری دیجیتال را ابلاغ کردیم اما در واگذاری دارایی مازاد بانک ها، آنچه می خواستیم اتفاق نیفتاد، گفت: امروز بدون مراجعه به بانک، می توانیم حساب باز کنیم و درخواست تسهیلات بدهیم که البته همه بانک ها این قابلیت را ندارند.

دژپسند ضمن اعلام اینکه فردا پذیره نویسی دارا دوم آغاز می گردد، از مردم دعوت کرد تا از این فرصت که با هدف توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم صورت می گیرد به خوبی استفاده نمایند و ادامه داد: در حوزه گمرک هدفگذاری ما تبدیل گمرک به نهاد تسهیل گر تجارت خارجی و حرکت به سمت گمرک هوشمند است. بازار سرمایه ماهیتا دارای ریسک است و معامله گران باید پس از مطالعه و مشاوره اقدام به معامله سهام خود نمایند.

وی گفت: در 10 روز اخیر مشکلاتی ایجاد شد که عوامل واقعی، روانی و یک مقدار هیجانات اجرا شده در پی این عوامل، نوسانات بورس را مقداری زیاد کرد که خوشبختانه در معاملات سه شنبه بازار برگشت و حقیقی ها نقش زیادی در آن داشتند.

عرضه سهام دولتی در ETF تا خاتمه سال ادامه دارد

وزیر اقتصاد اضافه نمود: عرضه سهام دولت در شرکت ها به وسیله صندوق های قابل معامله در بورس(etf)، با توجه به مجوزهای دریافتی از دولت تا آخر سال ادامه خواهد یافت و عرضه سهام ها شامل شرکت های خصوصی و غیردولتی می گردد.

به گفته دژپسند در حال حاضر بر اساس مذاکرات اجرا شده با بخش خصوصی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، 140 شرکت جهت عرضه در بازار سرمایه در حال آنالیز هستند که از این میان، حضور 18 شرکت قطعی شده و در حال سیر مراحل پذیرش در بورس هستند. تا خاتمه آذرماه 8 شرکت وارد بورس می شوند. همچنین، تا خاتمه شهریور معادل 10 صندوق پروژه وارد بورس می گردد.

بورس در میان مدت قابل اعتماد و اتکاست

وی با بیان اینکه قصد داریم تا کسی که وارد بورس می گردد با تنوع عرضه اولیه روبرو گردد، اظهار کرد: عرضه شرکت های سهامی عام را در دستور کار خود قرار داده ایم که اولین در خواست برای ورود به بورس در حال آنالیز است. نوسان در دل بازار سرمایه است بنابراین، همواره باید سرمایه گذاری میان مدت را ببینید تا از این سرمایه گذاری فایده زیادی ببرید.

دژپسند با تاکید براینکه بازار سرمایه در میان مدت می تواند قابل اتکا و اعتماد باشد، اضافه نمود: در اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی، در واگذاری ها اولویت اول ما عرضه بنگاه های دولتی به وسیله بورس است. اقتصاد ایران به کریدور تامین اقتصادی سومی احتیاج داشت که اکنون ثابت شد بازار سرمایه به شدت می تواند این نقش را ایفا نماید. برای راهنمایی نقدینگی به فراوری تکنولوژی به شدت این نقش را می تواند این ایفا نماید. برای راهنمایی نقدینگی به فراوری، شفاف سازی و رقابتی کردن محیط، بورس بهترین راستا است.

افزایش درآمدهای اقتصادیاتی با اصلاح قانون اقتصادیات های مستقیم

وزیر اقتصاد ادامه داد: با اصلاح قانون اقتصادیات های مستقیم، بخشی که مربوط به انسداد فرار اقتصادیاتی می گردد، همچنین ساماندهی معافیت ها خیلی سریع وارد درآمد اقتصادیاتی می گردد. اگر این قانون را قبل از آغاز لایحه بودجه 1400 راهی مجلس گردد، حداکثر بعد از دو سال اجرایی خواهد شد.

وی در خاتمه سخنانش با تاکید براینکه نسبت اقتصادیات به فراوری ناخالص داخلی در اقتصاد کشور نسبت قابل قبولی نیست،گفت: باید از ظرفیت ها برای حرکت در راستا تحقق بودجه بدون اتکاء به نفت باید استفاده کرد. اولویت اول دولت برای واگذاری کوچک کردن دولت است و اکنون که درآمد نفتی نداریم، فروش شرکت ها برای درآمدزایی بهتر است تا اینکه به سمت استقراض از بانک مرکزی برویم. اگر قصد دولت از عرضه سهام شرکت های دولتی درآمدزایی بود، آن ها به روش ETF و با تخفیف عرضه نمی کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1205

به "پشت پرده ریزش بورس فاش شد ، دعوت دژپسند از مردم به پذیره نویسی در دارا دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده ریزش بورس فاش شد ، دعوت دژپسند از مردم به پذیره نویسی در دارا دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید