چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟

به گزارش مجله سامی، شامپو و نرم کننده برای بسیاری از ما در خصوص رژیم آراستگی مان نقش اساسی دارند. یکی مو ها و پوست سر شما را تمیز می نماید و دیگری به آبرسانی و جلوگیری از گره خوردن یاری می نماید. اما اگر نتایجی را که می خواهید از شامپو و نرم کننده خود مشاهده نمی کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید شرایط را تغییر دهید.

چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟

این یک تصور غلط رایج است که مو ها می توانند به یک نوع خاص از شامپو یا نرم نماینده عادت نمایند. این افسانه مدتی است که در گردش بوده است، اما در واقع هیچ پایه علمی ندارد.

Kseniya Kobets، MD، مدیر بخش تحقیقات، درماتولوژی زیبایی در مراقبت های پیشرفته Montefiore Einstein می گوید: این ایده که پوست سر یا مو به یک محصول خاص عادت می نماید یا ایمن می شود یک افسانه است.

استیون لاین، MD، نماینده انجمن آرایشی و بهداشتی آمریکا، موافق است که مو و پوست سر شما لزوماً تحمل یا وابستگی به شامپو یا نرم نماینده خاصی ایجاد نمی نماید.

او می گوید: اگر از شامپو و نرم نماینده مرطوب نماینده استفاده می کنید، مو های شما ممکن است به مرور زمان هیدراته شده و کمتر مستعد خشکی شوند. با این حال، اگر استفاده از این محصولات را متوقف کنید، مو های شما به حالت قبلی خود باز می شود.

نشانه هایی که نشان می دهد باید شامپو یا نرم نماینده خود را عوض کنید

مانند هر محصولی که برای بدن خود استفاده می کنید، ممکن است احتیاج به تغییر همه چیز پیدا کنید، نه به این علت که کار نمی دهد، بلکه به این علت که احتیاج های بدن شما و در این مورد مو و پوست سر شما تغییر می نماید.

هیچ زمان تعیینی برای تعویض شامپو یا نرم نماینده خود تعیین نشده است، اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد:

1. متوجه تفاوت هایی در مو یا پوست سر خود شده اید

دکتر کوبتس می گوید: یکی از دلایل اصلی برای تغییر روال مراقبت از مو این است که متوجه تغییراتی در پوست سر یا مو های خود (یا هر دو) شوید، مانند تجمع محصول (در اثر استفاده از شامپو های خشک یا محصولات حالت دهنده)، چربی پوست سر، خارش، پوسته پوسته شدن، مو.

او می گوید: با گذشت زمان، با افزایش سن و بعلاوه پردازش مو با گرما، مواد شیمیایی و رنگ، احتیاج های پوست سر ما ممکن است تغییر کند، خشک تر یا چرب تر می شود و مو های ما نیز ممکن است تغییر نمایند. مو های شنماینده تر ممکن است به موادی مانند گلیسیرین، پانتنول یا سیلیکون احتیاج داشته باشند.

2. آب و هوا تغییر نموده است

دکتر کوبتس می گوید که آغاز هوای گرم باعث تعریق بیشتر پوست سر می شود که ممکن است به شستشوی مکرر شامپو و استفاده خاص از شامپو های شفاف نماینده احتیاج داشته باشد و هوای سردتر ممکن است باعث خشکی، خارش و حساسیت پوست سر شود.

دکتر کوبتس توصیه می نماید در ماه های گرم از شامپوی شفاف نماینده که تجمع مو ها را از بین می برد و در ماه های سردتر از یک شامپو آب رسان حاوی گلیسیرین که مرطوب نماینده و جلوگیری از شکستن آن است بهره ببرید.

3. شما شرایط خاصی برای پوست سر دارید

دکتر بث گلدشتاین، متخصص پوست در مرکز پوست مرکزی در سنفورد، می گوید: گاهی اوقات ممکن است لازم باشد رژیم شامپوی خود را تقویت کنید تا از محصولات تجویزی بهره ببرید.

بعضی از شامپو های تجویزی برای شوره سر - مانند شامپو هایی که حاوی زینک پیریتیون، اسید سالیسیلیک، کتوکونازول یا سولفید سلنیوم هستند - یا شامپو برای پسوریازیس، ممکن است عامل شعله ور شدن علائم باشند، و ممکن است لازم باشد این شامپو ها را هر از چند گاهی تغییر دهید یا جایگزین کنید.

با این حال، اگر شرایط مو یا پوست سر شما تغییر نکرد و شامپویی را پیدا کردید که برای شما مفید باشد، احتیاجی به تغییر محصولات نیست.

4. درمان های مو داشته اید

بعلاوه شایان ذکر است که اگر شرایط مو های خود را با استفاده از پرم، کراتینه یا صافی تغییر دهید یا تحت یک فرآیند شیمیایی قرار بگیرید، احتیاج های مو و پوست سر شما ممکن است تغییر کند.

کریستینا کالینز، متخصص پوست شرح می دهد که ممکن است لازم باشد شامپو یا نرم نماینده خود را تغییر دهید تا با احتیاج های نو موهایتان مطابقت داشته باشد.

او می گوید: در خصوص یک فرآیند شیمیایی، ممکن است مهم باشد که محصولات آبرسان بیشتری را انتخاب کنید که به ترمیم یا صاف کردن کوتیکول یاری می نماید.

به همین ترتیب، اگر مو های خود را رنگ نموده اید، ممکن است بخواهید محصولاتی را انتخاب کنید که به طور خاص برای مو های رنگ شده طراحی شده اند.

5. مو های شما بلندتر شده است

دکتر کالینز می گوید: اگر می خواهید مو های خود را بلند کنید، ممکن است لازم باشد شامپو یا نرم نماینده خود را تغییر دهید، زیرا طول اضافه شده ممکن است آن ها را در برابر تجمع محصول مستعدتر کند.

6. هورمون های شما در جریان هستند

نادر قاضی، پزشک متخصص، جراح پوست زیبایی در کالیفرنیا، می گوید: وقتی هورمون ها نوسان می نمایند، می توانند باعث تغییراتی در مو و پوست سر شما شوند.

به عنوان مثال، اگر باردار هستید، زایمان نموده اید یا در دوران یائسگی هستید، احتیاج های مو و پوست سر شما ممکن است تغییر کند و ممکن است احتیاج به یافتن یک شامپوی نو داشته باشید.

چگونه شامپو و نرم نماینده مناسب مو های خود را انتخاب کنید؟

هنگام انتخاب یک شامپو یا نرم نماینده، همواره بهتر است از مواد خاصی که می توانند باعث تجمع مواد در سطح مو ها شده و به مرور زمان سلامت و ساختار مو های شما را کاهش دهند، خودداری کنید.

دکتر قاضی توصیه می نماید از شامپو ها و نرم نماینده هایی که حاوی مواد محرکی مانند رایحه های مصنوعی، الکل های ساده و سولفات ها هستند که می توانند رطوبت مو را از بین ببرند و به کوتیکول های مو آسیب برسانند، خودداری کنید. او بعلاوه توصیه می نماید از موادی که ممکن است باعث تجمع بیش از حد روی مو شوند، مانند روغن نارگیل، روغن معدنی، نفت و سیلیکون اجتناب کنید.

دکتر گلدشتاین می گوید: اگر مو های رنگ شده دارید، در پی شامپو ها و نرم نماینده هایی باشید که رطوبت کافی را برای مبارزه با شنمایندگی و شکستگی و احیای تار ها فراهم می نمایند. او می افزاید: نرم نماینده های حاوی دایمتیکون به پوشاندن ساقه مو، بهبود هیدراتاسیون و کاهش اصطکاک یاری می نمایند، بنابراین مو ها می توانند در کل براق تر و سالم تر به نظر برسند.

دکتر کوبتس هم می گوید، در مجموع، ایده خوبی است که دو هفته قبل از اینکه تصمیم بگیرید که احتیاج های مو یا پوست سر شما را برآورده نمی نماید، یک شامپو یا نرم نماینده را امتحان کنید. اگر محصول برای شما کار می نماید، این زمان کافی است تا تفاوت قابل توجهی را مشاهده کنید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2262

به "چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید