آثار تاریخی صندوق امانات یک ایرانی در اروپا

به گزارش مجله سامی، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه، پایگاه خبری پلیس به نقل از سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا از کشف تعدادی اشیا عتیقه از جنس طلا و نقره در یکی از کشورهای اروپایی اطلاع داد و گفت براساس اعلام اینترپل یک کشور اروپایی، یکی از بانک های آن کشور قصد بازسازی بانک و بازگشایی صندوق امانات داخل بانک را داشته و به صاحبان صندوق های امانات نیز اطلاع داده که قصد بازگشایی صندوق ها را دارند.

آثار تاریخی صندوق امانات یک ایرانی در اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

سردار شیرزاد در گزارش خود گفته بود: در این جریان متوجه شده اند صاحب یکی از صندوق ها، تعدادی اشیا عتیقه را از جنس طلا و نقره در صندوقش نگهداری می نموده است. با توجه به اهمیت موضوع، با آنالیز های کارشناسی توسط کارشناسان مجرب میراث فرهنگی، معین شد اشیا متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی؛ و صاحب صندوق هم یک شهروند ایرانی است.

رئیس پلیس بین الملل ناجا همچنین اضافه نموده بود: پس از اطلاع اینترپل، تهران از این موضوع با استعلامات صورت گرفته از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معین شد، اشیا موردنظر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و درنهایت با هماهنگی مراجع قضائی تیمی از پلیس به محل سکونت متهم اعزام و نامبرده دستگیر شد. با هماهنگی های صورت گرفته، درخواست معاضدت قضائی برای استرداد اشیا باستانی تهیه، ترجمه و از کانال ارتباطی اینترپل و همچنین مجاری دیپلماتیک به مقامات آن کشور ارسال و موضوع استرداد اموال هم در حال پیگیری است.

ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی در این باره گفت: به تازگی از سوی پلیس اینترپل یا پلیس بین الملل گزارشی به ما داده نشده است اما حدودا سال گذشته بود که خبر رسید یک ایرانی در صندوق امانات بانکی کشور اتریش، تعدادی آثار تاریخی پنهان نموده است. این فرد خاطی دستگیر شد و پرونده اش نیز اکنون در مرحله دادسرا قرار گرفته است. مالک صندوق مذکور با قرار وثیقه میلیاردی آزاد است.

وی اضافه نمود: این فرد حالا باید اثبات کند از چه طریقی این آثار را به دست آورده است؛ ارث خانوادگی بوده یا از ایران خارج شده و یا اینکه پیدایشان نموده است.

مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی درباره سرنوشت اشیایمورد اشاره نیز گفت: این اشیا باید به ایران برگردد تا اصالت آن ها معین گردد.

در تصاویری که برای ما ارسال شد؛ کارشناسان حدس زدند این آثار ملی، و دارای اصالت هستند اما آنالیز و نظر قطعی را منوط به برگشت این آثار و دیدن آن ها از نزدیک اعلام کردند. در اصل باید کارشناسان آثار تاریخی و باستانی روی اصالت یا تقلبی بودن این آثار نظر دهند. اکنون این آثار توسط پلیس اینترپل توقیف شده و ما هم پیگیریم تا آن ها را به ایران برگردانیم.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 984

به "آثار تاریخی صندوق امانات یک ایرانی در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار تاریخی صندوق امانات یک ایرانی در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید