آمار بالای کرونا در تهران؛ احتمال بازگشت تعطیلی ها وجود دارد؟ ، دانشگاه ها باز هم شوند حضور اجباری نیست

به گزارش مجله سامی، معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از فرایند افزایشی بروز کرونا در خوزستان گفت: اگر در جایی بازگشایی ها موجب افزایش بیماری گردد یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان یا خصوصیات اجتماعی آنجا، بازگشایی ها باعث گردد که با تشدید موارد ابتلا روبرو شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.

آمار بالای کرونا در تهران؛ احتمال بازگشت تعطیلی ها وجود دارد؟ ، دانشگاه ها باز هم شوند حضور اجباری نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی امروز 20 اردیبهشت ماه در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: ما همچنان نگران خوزستان هستیم. چون فرایند ورودی در این استان صعودی است. بر همین اساس از مردم خوزستان درخواست می کنیم که به فاصله گذاری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند. گرچه باید توجه کرد که اپیدمی در خوزستان و بعضی استان های جنوبی کشور نسبت به سایر استان ها دیرتر شروع شده و این موضوع باعث شده که شاهد اوج گیری و تشدید بیماری کرونا در این استان نسبت به سایر استان ها باشیم.

وی اضافه نمود: تاکید می کنم که گرمای یک منطقه دلیل از بین رفتن کرونا نیست و مثال شاخص آن هم استان خوزستان و درجاتی از استان بوشهر است. بنابراین باید در همه استان ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده باشیم تا بعد از فصل گرما هم با این ویروس روبرو خواهیم شد.

حریرچی درباره فرایند صعودی کرونا در تهران و خوزستان و احتمال بازگشت تعطیلی ها گفت: تهران به دلیل جمعیت بالا، درصد بالایی از ابتلاها را داشته است. فرایند خوزستان هم افزایشی است. قاعدتا سیاست ما به صورت شهرستانی و بر اساس کم خطر، خطر متوسط و خطر بالاست. بنابراین اگر در جایی بازگشایی ها موجب افزایش بیماری گردد یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان یا خصوصیات اجتماعی آنجا، اگر بازگشایی باعث گردد که با تشدید موارد ابتلا روبرو شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.

  • خوش خیال نباشید؛ کرونا تابستان هم رفتنی نیست | حشرات ناقل کرونا هستند؟

  • تهران؛ پاشنه آشیل کنترل کرونا در کشور

معاون کل وزارت بهداشت تاکید نمود: اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه نشین محسوب می گردد و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی اندیشیده گردد. امروز هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسولان استانی و سایر دستگاه های استانی برگزار می گردد. خود تهران هم از نظر خصوصیات خاصی که از نظر تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به تهران اضافه می گردد و از نظر تبادلی که با مناطق دیگر دارد، جای مهم و خطیری برای ماست و می تواند در زمینه کنترل کرونا پاشنه آشیل ما باشد.

  • تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

این مقام مسئول درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: درباره مدارس گفته می گردد اولین جایی باشند که بسته می شوند و آخرین جایی باشند که باز می شوند. بعضی درباره دانشگاه ها هم چنین نظری داشتند. همانطور که اعلام شده با توجه به اینکه فرایند کلی کشور در حوزه کرونا نزولی است، اگر این فرایند نزولی حفظ گردد و ادامه پیدا کند، ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیماتی در ستاد کشوری گرفته گردد.

حریرچی اضافه نمود: قاعدتا اگر بازگشایی دانشگاه ها را داشته باشیم، حضور در کلاس ها اختیاری خواهد بود نه اجباری. امیدواریم که اگر شرایط به همین خوبی پیش برود و این فرایند نزولی حفظ گردد، بتوانیم آخر ترم امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم و برای ترم بعد آماده شویم.

  • شرایط بازگشایی رستوران ها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی رستوران ها هم گفت: واقعیت این است که رستوران بیرون بر به این معنی نیست که حتما با پیک برده گردد و اگر فردی خودش هم حضورا به رستوران مراجعه کند و غذا را دریافت نموده و ببرد، بیرون بر محسوب می گردد، اما اگر غذا خوردن در رستوران انجام گردد یا شرایط بیرون بر منجر به ایجاد صف گردد که در آن رعایت فاصله گذاری نمی گردد، مضر است و باید از آن جلوگیری گردد.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه نمود: من از مردم درخواست می کنم به هر مرکزی که مراجعه می نمایند، با موبایل خودشان QR کد آن مرکز را بخواهند و آن را با موبایل اسکن نمایند. اگر این اقدام را انجام دهند، درباره فاصله گذاری و بهداشت محیط و شرایط بهداشتی چهار سوال مطرح می گردد و مردم می توانند گزارش دهند. این اقدام حق اولیه مردم است و از آنها می خواهیم که این اقدام را انجام دهند و اگر مورد خلافی دیدند، با سامانه 190 تماس بگیرند.

وی ادامه داد: در بعضی موارد تهران آمار ما را خراب می نماید. در استان های غیر از تهران 83 درصد واحدهای صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده اند.

  • هنوز دارو و درمان اختصاصی کرونا موجود نیست

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آخرین شرایط پلاسما درمانی در زمینه کرونا، اظهار کرد: درباره پلاسما درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است و درباره آنتی بادی استخراجی از پلاسمای افراد در کشورمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما باید توجه کرد که هنوز هیچ درمان و داروی اختصاصی برای بیماری کووید-19 موجود نیست. درمان هایی که انجام می گردد، مراقبتی، کمکی و درمان عوارض بیماری هستند. به همین دلیل بر رعایت موارد بهداشت فردی تاکید می کنیم.

  • اطلاعات غلط درباره کرونا

معاون کل وزارت بهداشت گفت: درباره دارو و درمان ها با سونامی اطلاعات غلط روبرویم که هم برای افراد عادی و هم حتی برای پزشکان و افراد علمی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از مقالاتی که چاپ می گردد، بعد از آنالیز و تصویب آن دو تا سه سال طول می کشد و طی دوره چهار ماهه داوری می شد. این در حالی است که در چهار ماه اخیر مطالعاتی انجام و مقاله چاپ می گردد و داوری ها بسیار سریع است و حتی بعضی سایت ها قبل از داوری، مقالات را منتشر می نمایند.

حریرچی تاکید نمود: این مقالات مورد اعتنا قرار می گیرد و ممکن است حتی پزشکان و مقامات علمی را هم به اشتباه بیندازد. نشانه آن کثرت مقالاتی است که در سایت مجلات چاپ می گردد و بعد خود مجلات مقاله را برمی دارند.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال درباره داروی رمدیسیویر که در آمریکا تبلیغ می گردد، مقاله ای درباره اثربخشی اش در سایت WHO منتشر شد، اما با فاصله اندکی از سایت این سازمان برداشته شد یا مقاله اصلی که درباره این دارو منتشر شد، بر روی 6 میمون مطالعه صورت گرفته است. قاعدتا وقتی روی انسان یا حیوان مطالعه می کنیم، خود انسان یا حیوان را در مطالعه مورد شمارش قرار می دهیم، اما در این مقاله به جای 6 میمون 36 لوب ریه آن ها را جزو آمار آوردند و نتیجه مطالعه به همین دلیل مورد شک قرار می گیرد.

حریرچی گفت: ما اشتیاق رسانه را در حوزه دارو به دلیل اینکه مردم دوست دارند در این زمینه خبرهای خوبی بشنوند، درک می کنیم، اما تاکید می کنیم که درباره روش های درمانی هم مردم و هم مراکز علمی با احتیاط رفتار نموده و به امیدهای واهی درباره داروها دل نبندیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1014

به "آمار بالای کرونا در تهران؛ احتمال بازگشت تعطیلی ها وجود دارد؟ ، دانشگاه ها باز هم شوند حضور اجباری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار بالای کرونا در تهران؛ احتمال بازگشت تعطیلی ها وجود دارد؟ ، دانشگاه ها باز هم شوند حضور اجباری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید