اشتغال و تحصیل در کانادا

به گزارش مجله سامی، برای بسیاری از دانشجویان بین المللی تامین هزینه های تحصیل و زندگی همیشه یک دغدغه می باشد و به همین علت بیشتر افراد به دنبال تحصیل در کشورهایی هستند که امکان کار و تحصیل به صورت همزمان برای آنان میسر باشد. استرالیا و کانادا من جمله کشورهایی هستند که متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل آن ها را انتخاب می نمایند. راحت تر بودن اشتغال و تحصیل در کانادا و استرالیا ازجمله دلایل این انتخاب است.

اشتغال و تحصیل در کانادا

تا قبل از ماه ژوئن سال 2014 دانشجویان برای کار هم زمان با تحصیل به دریافت اجازه کار از اداره مهاجرت کانادا احتیاج داشتند. البته دانشجویان با دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانستند در پردیس دانشگاهی یعنی on campus کار کنند و برای این مهم به اجازه کار احتیاجی نبود. اما از این تاریخ به بعد شرایط تغییر کرد و دانشجویان برای کار off campus نیز دیگر احتیاجی به اجازه کار ندارند.

در حال حاضر علاقه مندان به تحصیل در کشور کانادا با دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانند همزمان با تحصیل هفته ای 20 ساعت و در زمان تعطیلی دانشگاه به طور تمام وقت کار کنند. ناگفته نماند دانشجویان دوره زبان و دروس آمادگی مثل فاندیشن اجازه کار ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید:

اشتغال همسر دانشجو در کانادا

همسر دانشجویی که ویزای همراه دارد می تواند به طور تمام وقت کار کند و این مهم یکی از مزیت های تحصیل در کانادا برای دانشجویان متاهل است که بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند و این یکی از جنبه های اشتغال و تحصیل در کانادا است.

(Post-Graduation Work Permit Program (PGWPP

طبق برنامه PGWPP کلیه فارغ التحصیلان کانادا بعد از اتمام دوره تحصیلیشان برابر مدت تحصیل در کانادا مانده و کار کنند. البته دوره تحصیل باید از 8 ماه بیشتر باشد و حدبیشتر هم تا 3 سال اجازه کار دارند. به عنوان مثال اگر یک دوره لیسانس 4 ساله را گذرانده اند، برای مدت 3 سال پس از فارغ التحصیلی اجازه کار دارند.

این نوع اجازه اقامت بعد از تحصیل یکی از ویژگی های خاص تحصیل در کانادا می باشد که فرصت کسب تجربه کار و زندگی در کانادا را برای دانشجویان فراهم می نماید.

اشتغال به عنوان کارآموز: Co-op Student یا Intern

یکی دیگر از جنبه های اشتغال و تحصیل در کانادا این مورد است. بعضی از دوره های تحصیلی کشور کانادا دارای کاروزی است و دانشجو موظف به گذراندن واحدهای عملی برای کسب مهارت و تجربه کاری است. این دوره ها به اصطلاح Co-op program نامیده می شوند و حتی ممکن است به دانشجو دستمزد هم داده گردد. مساله مهم این است که برای این دوره ها علاوه بر ویزا و اجازه تحصیل احتیاج به اجازه کار نیز هست. نکته مورد توجه آن است که واحدهای عملی این دوره ها نباید بیش از 50 درصد کل واحدها باشد.

پیدا کردن محل کار برای کارآموزی در دوره های Co-op به عهده خود دانشجو است و کالج ها تنها دانشجویان را کمک می کنند. به عنوان مثال لیست مراکزی که معمولا دانشجویان را برای کارآموزی می پذیرند، در اختیار آنان قرار می دهند.

دوره های Co-op در رشته های مختلف و مقاطع تحصیلی متفاوتی وجود دارند:

  • Graduate Certificate معمولا این دوره ها هشت ماه تا یک ساله است.
  • Diploma مدت دوره دیپلما دو سال است.
  • Advanced Diploma برابر کاردانی در ایران و مدت دوره سه سال است.
  • Bachelor برابر کارشناسی در ایران و مدت آن معمولا چهار سال است مانند مدیریت مراقبت های بهداشتی
  • Post Graduate Certificate Program مزیت این دوره ها نسبت به Master در این است که افراد را برای کار در کانادا آماده می نماید و چون با محیط های متفاوت کاری سرو کار دارند به نوعی به وسیله شبکه اجتماعی شانس بیشتری برای جذب در بازار کار دارند.

SIN چیست؟

دانشجویان بین المللی برای کار در کانادا باید (Social Insurance Number (SIN داشته باشند. زیرا کار فرمایان برای استخدام دانشجویان احتیاجمند ارائه این شماره به اداره مالیات هستند.

وجود SIN در واقع یک مزیت برای دانشجویان است. چون تمامی سوابق کاری و مالیاتی آنان با توجه به شماره اجتماعی آنها ثبت می گردد.

جهت دریافت SIN باید به وسیله Service Canada اقدام نموده که در فرودگاه نیز شعبه دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

Service Canada

شرایط، مزایا و درآمد کار دانشجویی

معمولا بیرون از محوطه دانشگاه ها شانس بیشتری برای پیدا کردن کار وجود دارد. عوامل زیادی در پیدا کردن کار موثراست مانند: میزان تسلط فرد به زبان انگلیسی، دانش و مهارت و استفاده از روابط اجتماعی و نهایتا پشتکار.

کارهایی که بیشتر دانشجویان معمولا در حین تحصیل به اشتغال به آن می پردازند معمولا کار در رستوران، فروشندگی، مراقبت از بچه ها و …است که درآمد آن بین 10 تا 15 دلار در ساعت است.

در سرانجام بهتر است بگوییم اشتغال و تحصیل در کانادا به صورت همزمان ممکن است.

منبع: studyunique
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1195

به "اشتغال و تحصیل در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال و تحصیل در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید