اعلام مقدار خسارت سیل به بناهای باستانی کرمان

به گزارش مجله سامی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، اعلام مقدار خسارت سیل به بناهای باستانی کرمان صورت پذیرفت.

اعلام مقدار خسارت سیل به بناهای باستانی کرمان

استان کرمان در حالی با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استانها به خود اختصاص داده است که شمار آثار تاریخی شناخته شده آن افزون بر هفت هزار مورد و آثار ملی ثبت شده آن نیز بیش از 700 اثر اعلام شده است. آنطور که مسئولان میراث اعلام نموده اند 58 اثر تاریخی استان نیز اینک در مرحله ثبت ملی یا تدوین پرونده برای ثبت ملی واقع شده است.

مجتبی شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در حالی مقدار اعلام خسارت به بناهای تاریخی سیل در جریان 2 نوبت سیل شدید دی این استان را 200 میلیارد ریال اعلام می نماید که همزمان تاکید دارد برای حفاظت و تقویت پوشش های حفاظتی محوطه های باستان شناسی بویژه در جنوب استان در مقابل سیل نیز 100 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

از جمله کاوش های باستانی مهم کشور در حوزه جنوب استان کرمان واقع در شهرستان جیرفت در حال اجرا است که پس از 13 سال وقفه اواخر سال گذشته از در محوطه کنار صندل در مرکز دشت جیرفت از سر گرفته شده است.

محوطه کلیدی و بزرگ کنار صندل از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا بشمار می رود که دارای ارزش جهانی است. پیشتر در دهه 80 خورشیدی، این محوطه به وسیله یک تیم بین المللی کاوش و در پی آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل رود محرز شده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درباره آسیب های احتمالی محوطه های باستان شناسی در جنوب استان در جریان سیل تاکید نمود: هر چند این محوطه ها پوشش حفاظتی دارند اما احتیاج به پوشش حفاظتی کاملتر و پیشرفته تر برای حفظ بقایای معماری و محوطه های ضروری است.

شفیعی بعلاوه درباره خسارت های وارده در جریان وقوع سیلاب ماه گذشته به بناهای تاریخی مقدار برآورد خسارتها را 200 میلیارد ریال اعلام و تاکید نمود که مقدار خسارتها به استانداری ارسال شده است.

وی شرح داد: اگرچه در سیل اخیر تخریب بنا نداشتیم اما بسیاری از اماکن و محوطه های تاریخی دچار آبگرفتگی و خسارت شدند که کارشناسان میراث فرهنگی با آنالیز و ارزیابی خسارات وارده را برآورد و اعلام کردند.

شفیعی بیان نمود: مقدار خسارت وارد شده به بناها و محوطه های میراث فرهنگی به استانداری اعلام شده تا در اعتبارات جبرانی که برای سیل اخیر در استان کرمان مصوب می گردد، دیده گردد.

وی توضیح داد: در مجموع برای بازسازی و بازسازی اماکن میراث فرهنگی آسیب دیده از بارندگی و سیلاب و بعلاوه تقویت پوشش حفاظتی محوطه های باستانی استان کرمان به 300 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

چرایی ضرورت جبران سریع خسارت بناهای تاریخی

شفیعی ادامه داد: با توجه به اینکه بناهای تاریخی و میراث فرهنگی آسیب پذیری بیشتری نسبت به بناهای معمولی دارند، امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات جبرانی سیل اختصاص یابد تا کار بازسازی و بازسازی موارد آسیب دیده به سرعت انجام گردد و شامل مروز زمان و آسیب بیشتر نگردد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2039

به "اعلام مقدار خسارت سیل به بناهای باستانی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام مقدار خسارت سیل به بناهای باستانی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید