اهداف عربستان، مصر و امارات از تأسیس پایگاه برنیس در دریای سرخ چیست؟

به گزارش مجله سامی، یک منبع نظامی مصری فاش کرد که هدف از تأسیس پایگاه نظامیبرنیس در دریای سرخ ایجاد پایگاه دائمی برای نیروهای دریایی وابسته به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن است.

اهداف عربستان، مصر و امارات از تأسیس پایگاه برنیس در دریای سرخ چیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک منبع نظامی مصری با اشاره به اینکه هدف از تأسیس پایگاه نظامی برنیس در دریای سرخ، ایجاد پایگاه دائمی برای نیروی دریایی وابسته به ائتلاف عربی علیه یمن است، گفت که قرار است همه نیروهای دریایی مصری مستقر در نزدیکی سواحل یمن خارج شده و به پایگاه نظامی جدید منتقل شوند.

این منبع افزود که مأموریت نیروهای دریایی مصری در سواحل یمن منحصر به رصد کشتی ها و شناورهایی بود که از بنادر یمنی به ویژه الحدیده خارج یا به آن وارد می شوند، بی آنکه در درگیری مسلحانه با هیچ یک از طرف های دیگر مشارکت داشته باشند.

این منبع نظامی که به نام آن اشاره ای نشده است، در مصاحبه با وبگاه العربی الجدید افزود که این نیروها در عملیات اطفاء حریق قایق جنگی سعودی مشارکت داشتند و دستوراتی از فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر در خصوص خروج نیروی دریایی از آب های منطقه ای یمن و استقرار آن ها در پایگاه برنیس که چهارشنبه گذشته توسط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در دورترین نقطه جنوب مصر افتتاح شد، صادر شده است.

پایگاه برنیس بزرگ ترین پایگاه در سواحل دریای سرخ است و در افتتاحیه آن شماری از مقامات عرب حاشیه خلیج فارس از جمله محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی و خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی حضور داشتند و انواع جدیدی از سلاح ها از جمله هواپیماهای جنگی میگ 25 نیز به نمایش گذاشته شدند.

در همین ارتباط یک منبع آگاه مصری گفت که افتتاح این پایگاه بیانگر هماهنگی در سطح عالی بین قاهره و ابوظبی است تا جائی که سلاح ها و جنگنده های اماراتی نیز در رژه نظامی که در جریان افتتاح پایگاه برگزار شد، مشارکت داشتند و هدف از این همکاری نیز ارسال پیام هایی از ائتلاف نظامی دو کشور به دشمنان مشترک بود.

این منبع افزود که حجم و نوع سلاح هایی که در جریان مانور قادر 2020 و افتتاحیه پایگاه برنیس به نمایش گذاشته شد، فراتر از توان مصر بود و در طول یک هفته کامل مقادیری بمب افکن و جنگنده از امارات به مصر انتقال داده شد تا در جریان مانور نمایش داده شده و پیام تهدیدی به ترکیه باشد چرا که ترکیه سعی دارد نیروهای نظامی به لیبی اعزام کرده و با نفوذ امارات و عربستان در منطقه دریای سرخ و شاخ آفریقا مقابله کند.

به گفته این منبع، به دنبال امضای توافق بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان درباره تحویل جزیره سواکن در ساحل دریای سرخ به ترکیه به منظور مقابله با عربستان سعودی، موقعیت پایگاه برنیس نیز با دقت فراوان و تجهیز و حمایت مالی امارات و عربستان انتخاب شد.

این منبع همچنین گفت که در دوره اخیر به دنبال افزایش نفوذ ترکیه در منطقه غرب آسیا و مشخصا منطقه عربی، هماهنگی بین قاهره، ریاض و ابوظبی بیشتر شده است.

اردوغان در دسامبر 2017 اعلام کرد که سودان جزیره سواکن واقع در دریای سرخ را به ترکیه تحویل داده تا برای یک دوره زمانی مدیریت و بازسازی آن را انجام دهد. در همان زمان گفته شد که هدف از تحویل این جزیره به ترکیه، ایجاد پایگاه نظامی ترکیه است. آوریل 2019 به دنبال سرنگونی رژیم عمر البشیر وزارت خارجه ترکیه لغو قرارداد امضاشده با سودان درباره جزیره سواکن را تکذیب کرد و گفت که عملیات های مربوط به این جزیره در حال انجام است.

امارات و عربستان سعودی در شاخ آفریقا فعال هستند و ابوظبی در تلاش است تا با ایجاد بزرگ ترین پایگاه های نظامی در این منطقه، جلوی نفوذ ترکیه را بگیرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 767

به "اهداف عربستان، مصر و امارات از تأسیس پایگاه برنیس در دریای سرخ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف عربستان، مصر و امارات از تأسیس پایگاه برنیس در دریای سرخ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید