اکونومیک تایمز: نشست ایران، هند و عمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است

به گزارش مجله سامی، یک روزنامه هندی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه بین وزرای خارجه ایران، هند، عمان در مسقط، نوشته است که این ملاقات می تواند برای منطقه نتایج مهمی به همراه داشته باشد.

اکونومیک تایمز: نشست ایران، هند و عمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک نشریه هندی روز سه شنبه ملاقات سه جانبه اخیرا وزرای خارجه ایران، هند و عمان را بسیار مهم ارزیابی نموده و نوشته است که این ملاقات می تواند نتایج گسترده ای به همراه داشته باشد.

به نوشته روزنامه اکونومیک تایمز سوبرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز در ضیافت ناهار وزیر خارجه عمان شرکت کردند.

این روزنامه هندی با مهم ارزیابی کردن این ملاقات سه جانبه نوشت که این نشست و پیغامدهای آن تاثیر گسترده ای بر ثبات در خلیج فارس، تنگه هرمز و منافع هند در منطقه دارد.

به نوشته اکونومیک تایمز، عمان نقش میانجی بین آمریکا و ایران و همچنین ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایفا می نماید. از سویی دیگر، ایران، عمان و هند بخشی از توافقنامه عشق آباد هستند که اقیانوس هند را به منطقه اوراسیا متصل می نماید.

به نوشته اکونومیک تایمز، وزیر خارجه هند بعد از دو روز اقامت در تهران به هدف شتاب بخشیدن به تکمیل پروژه بندر چابهار از تهران راهی مسقط شد.

این اولین سفر وزیر خارجه جدید هند به تهران بود. وزرای خارجه هند و ایران آبان ماه امسال در حاشیه هجدهمین نشست سران غیرمتعهدها در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان باهم ملاقات نموده و در خصوص مسائل مختلف به گفتگو پرداختند.(جزئیات بیشتر)

روزنامه اکونومیک تایمز با اشاره به روابط تاریخی عمان با هند نوشت که عمان امکان دسترسی هند به بندر الدقم که حدود 550 کیلومتری پایتخت عمان قرا دارد را داده است. الدقم، مکان سرمایه گذاری مشترک هند و عمان در پروژه 1.2 میلیارد دلاری راه اندازی بزرگترین کارخانه سباسیک اسید در خاورمیانه است. عمان همچنین بزرگترین شریک تجاری هند محسوب می گردد و طرفین از سال 2018 تا 2019 پنج میلیارد دلار روابط تجاری باهم داشتند. هند، همچنین دومین وارد کننده نفت خام از عمان در سال 2018 بود.

روزنامه آبزرور چاپ عمان نیز در مطلبی با اشاره به ملاقات وزیر خارجه ایران با یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر خارجه عمان نوشت که در این ملاقات مسائل مهم منطقه و کوشش برای برقراری صلح و امنیت مورد آنالیز نهاده شد.

به نوشته این روزنامه، در این ملاقات دو طرف بر تداوم روابط محبت آمیز و در جهت منافع دو کشور تاکید کردند.

ملاقات سه جانبه ایران، هند و عمان در شرایطی اجرا شده است که در راهبرد ایندوپاسیفیک هند، دو بندر چابهار و دقم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و پایه های این راهبرد در حاشیه خلیج فارس به شمار می آیند. بر اساس این راهبرد، هند خلیج فارس را مهمترین دروازه خود برای ورود به بازارهای اوراسیایی می بیند و از همین رو نیز به سرمایه گذاری در این دو بندر روی آورده است.

انتهای پیغام/ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 639

به "اکونومیک تایمز: نشست ایران، هند و عمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکونومیک تایمز: نشست ایران، هند و عمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید