بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا رقابتی می گردد

به گزارش مجله سامی، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: درج قیمت تولیدکننده روی کالاها علاوه بر حذف قیمت دستوری موجب رقابتی شدن بازار می گردد.

بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا رقابتی می گردد

رشید عزیزپور، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره حذف درج قیمت مصرف نماینده روی کالاها اضافه نمود: موضوع درج قیمت فراوری نماینده از سال های قبل به وسیله صنعت غذا پیگیری می شد. خواسته فعالان این صنعت حذف درج قیمت مصرف نماینده و امکان رقابتی شدن بازار بود هرچند در مرحله ای هم این موضوع تا حدی جلو رفت.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه این فرایند در کل جهان شناخته شده و کارشناسان این موضوع را تایید می نمایند، اظهار کرد : اواخر دوره اول یا دوره دوم دولت قبل، بخشنامه ای به وسیله وزارت صنعت برای حذف قیمت مصرف نماینده تدوین شد.

وی توضیح داد: به هر حال اینکه قیمت مصرف نماینده حذف گردد اقدام مثبتی است و بازار به طور کامل در مدار عرضه و تقاضا قرار می گیرد و رقابتی می گردد. البته طبق تصمیم وزارت صنعت مقرر شده به طور پلکانی قیمت ها از مصرف نماینده به سمت درب کارخانه سوق پیدا کند، هرچند این احتمال وجود دارد که در آینده قیمت فراوری نماینده هم حذف گردد.

عزیزپور هدف درج قیمت فراورینماینده برای از بین بردن فاصله بین قیمت فراورینماینده و مصرف نماینده را در نظام توزیع عامل کاهش واسطه گری دانست و گفت: بنابراین از فراورینمایندگان خواسته شده تا قیمت معین نمایند.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی هم برای فراورینمایندگان و هم برای توزیع نماینده و مصرف نماینده را ضروری دانست و یادآور شد: این اطلاعات باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: امکان دارد در آینده با شرایط موجود، به عنوان مثال فراورینماینده کالایی را به سیستم توزیع یک هزار تومان بفروشد، بعد سیستم توزیع آن را به مغازه داری بدهد، مغازه اول اتیکت کالایش را یک هزار و 200 تومان، مغازه ای دیگر یک هزار و 220 تومان و مغازه ای دیگر یک هزار و 180 تومان معین کند؛ بنابراین این اطلاع رسانی باید اتفاق بیفتد.

این فعال مالی فرایند صدور بخشنامه و اجرای آن را بسیار سریع توصیف کرد و گفت: متاسفانه فرصت کافی برای آمادگی فراورینمایندگان از نظر سخت افزاری و هماهنگی درون واحدی وجود نداشت. به علت اینکه حاشیه سود خرده فروشی و مصوبه های سود خرده فروشی و شبکه های توزیع مورد نقد شبکه توزیع است، این موضوع باعث چالش شد و چند وقت اخیر بین فراورینمایندگان و توزیع نمایندگان با سازمان حمایت بحثی شکل گرفته که شاید باید دراین حوزه از قبل جلسات و نشست هایی برگزار می شد.

وی ادامه داد: این طرح خوبی در راستای حذف قیمت مصرف نماینده و قیمت گذاری دستوری است از طرفی مشکلاتی که در بخش فراورینماینده، توزیع نماینده، شبکه های توزیع و مصرف نماینده وجود دارد را رفع می نماید.

عزیزپور اضافه نمود: چندی پیش تعدادی کالا از جمله نوشیدنی ها، نوشابه ها، آبمیوه ها، آب های آشامیدنی با درج قیمت فراورینماینده به بازار عرضه شد در ادامه کالاهای دیگری از جمله محصولات کنسروی و رب ها به لیست اولیه اضافه شدند تا براساس عرضه و تقاضا بازار را تنظیم نمایند و اگر فروشنده ای گران فروشی کند مردم متوجه می شوند و دیگر خریدی انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: بعلاوه دستگاه های نظارتی نیز با گران فروشان برخورد می نمایند؛ بنابراین مسئله ای در این بخش پیش نخواهد آمد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از 13 دی ماه 1400 برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت فراورینماینده را از 14 قلم کالا شروع کرد و این طرح به سرعت در حال انجام و توسعه است.

این اقدام به منظور شفاف سازی قیمت است و فراورینماینده باید بر روی کالاهای فراوریی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف نماینده هستند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و شفاف سازی قیمت ها، بهره مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره فراوری، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و بعلاوه کاهش بهای پرداختی به وسیله مصرف نمایندگان را منجر می گردد.

درج و نصب برچسب قیمت به وسیله آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ های رقابتی برای مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های این طرح است.

قیمت مصرف نماینده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمت های واقعی و قانونی نیستند و بیشتر آنها قیمت هایی است که با توافق واحدهای فراوریی، واسطه ها و فروشگاه گذاشته می گردد بنابراین درج قیمت فراورینماینده روی کالاها باعث می گردد که دست واسطه ها کوتاه شده و قیمت های کاذب از میان برود.

این کالاها در حال حاضر تنها شامل هفت کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوه ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت قلم کالاهای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی می گردد.

البته فروشگاه های زنجیره ای بر اساس قانون باید 20 درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما اکنون هشت درصد از سهم شبکه توزیع کالاها بر عهده این فروشگاه ها است.

این طرح به سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت متصل می گردد و عرضه نماینده موظف است قیمت مصرف نماینده را در قفسه کالا قرار دهد و علت ثبت نشدن قیمت مصرف نماینده روی کالاها در کنار قیمت فراورینماینده نیز جلوگیری از سردرگمی خریداران است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2042

به "بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا رقابتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا رقابتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید