برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان [10 آفت کش موثر خانگی]

به گزارش مجله سامی، مراقبت از گیاهان خانگی به نظر کار ساده ای است؛ اما زمانی که با مشکلاتی مانند پشه های گلدان روبرو می شوید، کار به مراتب پیچیده تر می گردد. پشه های گلدان نه تنها ظاهر گیاهان را خراب می نمایند؛ بلکه می توانند به ریشه گیاهان آسیب بزنند و حتی باعث پوسیدگی آن ها شوند

برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان [10 آفت کش موثر خانگی]

ازاین رو در این مطلب به آنالیز برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان می پردازیم. شما با انتخاب درست و استفاده از این محصولات می توانید بدون آسیب به گیاهان خودتان، محیطی سالم و بدون آفت را برای آن ها فراهم کنید. پس برای اینکه بتوانید برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان و نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود انتخاب کنید، در ادامه همراه ما باشید.

نکات کلیدی

  • استفاده از مواد طبیعی مانند دارچین، سیر و آب و مایع ظرفشویی، روش های ایمن و کم خطرتر برای گیاهان هستند.
  • قبل از استفاده از هرگونه سم شیمیایی، برچسب محصول را به دقت مطالعه و دستورالعمل ها را رعایت کنید.
  • بعضی از گیاهان به سموم حساس تر هستند؛ بنابراین قبل از استفاده از سم روی تمام گیاهان، آن را روی یک گیاه کوچک آزمایش کنید.
  • تله های زرد چسبناک راهی ساده و موثر برای به دام انداختن پشه ها هستند.
  • برای نتیجه بهتر، می توانید ترکیبی از روش های طبیعی و شیمیایی را به کار ببرید.

برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان

برای اینکه بتوانید برترین سم را برای حذف پشه و از بین بردن شته و سمپاشی گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید، باید به میزان مقاومت گیاه، کثرت پشه ها و حتی نوع و میزان این حشرات دقت کنید. در مواردی که تعداد پشه ها کم باشد یا به تازگی گلدان گیاه را عوض نموده اید برای پیشگیری از شوک گیاهان، بهتر است از سموم قوی استفاده نکنید.

در ادامه چند ماده خانگی موثر را برای دفع حشرات و آفات گیاهان معرفی می کنیم. بهتر است ابتدا از این مواد بهره ببرید. در صورتی که حشرات و پشه های گلدان شما از بین نرفتند، به سراع برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان و آفت کش ها بروید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

1. مایع ظرفشویی یا صابون کستل

مایع ظرفشویی نه تنها برای تمیز کردن ظروف عالی است؛ بلکه روشی فوق العاده برای از بین بردن آفات برگ خوار مانند کنه های عنکبوتی، شته ها و مگس های پودری است.

چراکه صابون به خفه کردن آفت یاری می نماید و طعم برگ ها را هم به طور قابل توجهی بد خواهد نمود. البته باید به نسبت صابون و آب توجه کرد. استفاده زیاد از صابون می تواند به برگ ها آسیب بزند. اما گهگاهی استفاده از آن برای درمان آفات کاملا مناسب است.

2. از بین بردن پشه گلدان با دارچین

دارچین می تواند برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان باشد. این ادویه شگفت انگیز در دور کردن پشه های قارچی بسیار موثر است. لاروهای (کرمینه) این پشه ها در خاک گلدان که به طور ایده آل مرطوب است، خانه می سازند.

آن ها به ریشه های گیاهان خانگی می چسبند و غذای مورد علاقه شان، یعنی قارچ ها، را مصرف می نمایند؛ در نتیجه گیاهان را از مواد مغذی محروم خواهند کرد.

این ادویه خوش طعم با چندین روش مختلف، باعث کاهش حمله پشه های قارچی می گردد. دارچین به داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی معروف است. به این ترتیب، می تواند رشد قارچ ها در خاک گلدان را به حداقل برساند و در عین حال منبع غذایی نامطلوب برای پشه های قارچی باشد.

بعلاوه دارچین به عنوان یک خشک نماینده شناخته می گردد؛ به این معنی که رطوبت را از بین می برد. استفاده از دارچین روی لایه بالایی خاک به خشک شدن آن یاری می نماید و از ورود پشه ها جلوگیری می نماید؛ چراکه آن ها خاک گلدان مرطوب را ترجیح می دهند.

برای از بین بردن پشه گلدان پس از هر آبیاری، یک لایه نازک دارچین آسیاب شده را روی خاک سطحی خود بپاشید. این کار از رشد پشه ها جلوگیری می نماید.

3. روغن گیاهی

روغن گیاهی قرن هاست که به عنوان یکی از روش های کنترل آفات استفاده می گردد. بیشتر سموم شیمیایی تجاری بر پایه روغن گیاهی هستند. روغن ها برای دور نگه داشتن آفات تغذیه نماینده شیره مانند شته ها، تریپس ها، سفیدک ها و کنه های تارعنکبوتی بسیار موثرند. روغن ها از نظر کنترل آفات، تاثیرات متنوعی دارند.

روغن ها سوراخ های تنفسی (اسپیرکل ها) که پشه ها به وسیله آن ها نفس می کشند را مسدود می نمایند؛ در نتیجه باعث خفگی آن ها می شوند. در بعضی موارد، روغن ها می توانند به عنوان سم عمل نمایند.

آن ها در برخورد با اسیدهای چرب در بدن حشره، متابولیسم طبیعی آن را مختل می نمایند. بعلاوه روغن ها می توانند از انتقال بعضی ویروس های گیاهی به وسیله شته ها جلوگیری نمایند و علاوه بر آن، تغذیه حشرات را مختل نمایند.

بیشتر روغن های گیاهی به عنوان حشره کش شناخته می شوند؛ اما روغن کانولا موثرترین آن ها است. معمولا بیشتر انواع آفات و کنه ها با استفاده از روغن سویا، که برای پخت وپز استفاده می گردد، قابل کنترل هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی برترین قارچ کش برای پوسیدگی ریشه گیاهان و درختان

4. اسپری سیر و فلفل

اسپری کردن ترکیب سیر و فلفل می تواند به عنوان برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان معرفی گردد. شما با جستجو در گوگل، متوجه خواهید شد که چندین دستورالعمل برای این ترکیب وجود دارد. این اسپری معجزه آسا برای دور کردن تمام آفت های خانگی رایج، به ویژه آفات جاذب شیره برگ ها، بسیار موثر است. اما این ترکیب چگونه کار می نماید؟

همان طور که می دانید، سیر بوی قوی و نافذی دارد و این بو مانع از آن می گردد که آفات به گیاهان خانگی شما آسیب بزنند. اما بعضی آفات تنها با بوی سیر از بین نمی روند؛ بنابراین اضافه کردن فلفل باعث می گردد که اسپری تاثیر بیشتری داشته باشد.

ماده فعال در فلفل یعنی کپسایسین ها، همان چیزی است که به بسیاری از فلفل های تند حرارت می دهد. و این ماده برای حفاظت در برابر حملات قارچی و آفات بسیار مفید است؛ بنابراین، با تهیه اسپری سیر و فلفل، از مزایای کامل یک درمان طبیعی در برابر آفات بهره ببرید.

5. خشک کردن خاک

بسیاری از آلودگی ها نتیجه آبیاری زیاد گیاهان هستند. اگر چند روز به گیاه آب ندهید، باعث خشک شدن خاک داخل گلدان می گردد و آن را برای پشه ها غیرقابل تحمل می کنید.

برای خشک کردن خاک، حدود 2 سانتی متر از خاک را در اطراف گیاه برگردانید. این کار لاروها و تخم ها را در معرض هوا قرار می دهد و به خشک شدن سریع تر خاک یاری می نماید.

سپس صبر کنید تا خاک تا عمق حدود 3.5 سانتی متری خشک گردد و سپس دوباره آبیاری کنید. این روشی می تواند تا حدودی مفید باشد؛ اما احتمالا بعد از آبیاری دوباره پشه ها ظاهر شوند.

شما می توانید پس از خشک کردن خاک، جهت تقویت گیاه و تامین رطوبت موردنیاز خاک از تفاله قهوه برای گیاهان آپارتمانی بهره ببرید.

6. برش های سیب زمینی

استفاده از برش سیب زمینی هم می تواند برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان باشد. لاروهای پشه به سیب زمینی خام علاقه دارند؛ در نتیجه، این علاقه لاروها، برش های سیب زمینی را به روشی مقرون به صرفه برای ارزیابی میزان آلودگی و از بین بردن بعضی از پشه ها تبدیل نموده است. برای استفاده از این روش، سیب زمینی را به تکه های 2 تا 3 سانتی متری برش یا خرد و آن ها را درست زیر سطح خاک دفن کنید.

سپس 4 تا 8 ساعت منتظر بمانید و قطعات سیب زمینی را بیرون بیاورید. اگر آلودگی شدید باشد، سیب زمینی به طور واقعی با لاروها پوشیده خواهد شد. در خاتمه سیب زمینی را دور بیندازید تا از شر همه لاروهای چسبیده خلاص شوید.

هر برش سیب زمینی می تواند فقط تعداد محدودی لارو را در یک بار از بین ببرد. از آنجاکه پشه های بالغ می توانند 200 تا 300 تخم در هر بار بگذارند، استفاده از برش های سیب زمینی برای از بین بردن آلودگی شدید غیرممکن است. اما استفاده از برش سیب زمینی می تواند به عنوان یک روش برای آنالیز میزان جمعیت پشه ها و آنالیز تاثیر روش های دیگر، فوق العاده است.

7. از بین بردن پشه گلدان با سرکه

اگر هنوز هم در پی پیدا کردن برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان هستید، می توانید از سرکه هم بهره ببرید. سرکه، به ویژه سرکه سیب، به علت بوی قوی و خاصیت جذب نمایندگی خود، می تواند پشه های گلدان را جذب کند و آن ها را به دام بیندازد.

یک ترفند غیرسمی برای از بین بردن پشه های قارچی این است که آن ها را با سرکه سیب جذب کنید. یک کاسه کوچک یا ظرف را با چند قاشق غذاخوری سرکه سیب و چند قطره صابون ظرفشویی پر کنید و آن را با پلاستیک بپوشانید. سپس چند سوراخ کوچک در بالای آن ایجاد کنید. پشه های به وسیله پلاستیک به سمت سرکه سیب می روند و غرق می شوند.

8. دیاتومه (خاک دیاتومه)

دیاتومه یا خاک دیاتومه یک روش طبیعی و غیرسمی برای کنترل پشه های گلدان است. این خاک دارای ذرات ریز و تیز است که به پوست پشه ها آسیب می زند و باعث خشکی و مرگ آن ها می گردد. برای استفاده، دیاتومه را به صورت یکنواخت روی سطح خاک بپاشید و به آرامی مخلوط کنید تا به طور موثر عمل کند.

9. آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن در بیشتر خانه ها وجود دارد و برای جراحت ها و خراش های کوچک استفاده می گردد. با این حال، پراکسید هیدروژن فراتر از ارزش های پزشکی خود، کاربردهای مفیدی دیگری هم دارد.

البته همچون تمام درمان های خانگی، باید پراکسید هیدروژن را به میزان معقول بهره ببرید؛ چراکه استفاده زیاد این ماده می تواند به گیاهان و ریشه های آن ها آسیب بزند.

برای استفاده از آب اکسیژنه باید در پی پراکسید هیدروژنی با غلظت 3درصد باشید. معمولا این ضعیف ترین گزینه موجود است و به گیاهان آسیب جدی وارد نمی نماید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

10. تله های چسبنده زرد

نوارهای چسبنده زرد به عنوان تله ای برای جذب و کشتن پشه ها موثر هستند. این نوارها را در نزدیکی گیاهان آویزان کنید تا پشه ها به آن ها جذب شوند و در چسب گیر نمایند. این روش به ویژه برای کاهش تعداد پشه های بالغ مفید است و به شما یاری می نماید تا از میزان آلودگی در گیاهان خود بکاهید.

جمع بندی

انتخاب برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان به شدت آلودگی، نوع گیاه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. معمولا روش های طبیعی مانند استفاده از دارچین، اسپری سیر و فلفل، برش سیب زمینی، خشک کردن خاک، آب و مایع ظرفشویی و تله های سرکه، روشی ایمن و موثر برای مقابله با این آفات هستند. در واقع شما با استفاده منظم و صحیح از این روش ها، می توانید از پشه های گلدان راحت شوید و گیاهان خود را سالم و شاداب نگه دارید.

سوالات متداول

آیا استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن پشه های گلدان ایمن است؟

بله؛ سرکه سیب به عنوان یک روش طبیعی و ایمن برای جذب و از بین بردن پشه های گلدان شناخته شده است.

باید چند وقت یک بار سم های طبیعی را برای کنترل پشه های گلدان استفاده کرد؟

استفاده منظم از سم های طبیعی به ویژه در مواردی که مشکل پشه ها شدید است، می تواند مفید باشد.

چگونه از نوارهای چسبنده زرد برای کنترل پشه ها استفاده می گردد؟

نوارهای چسبنده زرد را در نزدیکی گیاهان آویزان کنید. این نوارها پشه های بالغ را جذب می نمایند و به آن ها می چسبند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

منبع: آچاره
انتشار: 30 شهریور 1403 بروزرسانی: 30 شهریور 1403 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2360

به "برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان [10 آفت کش موثر خانگی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سم برای از بین بردن پشه گلدان [10 آفت کش موثر خانگی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید