توقف فروش نفت ایران به 2 غول اروپایی

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از توقف فروش و صادرات نفت و میعانات گازی ایران به انی ایتالیا و استات اویل هیدروی نروژ تا اطلاع ثانونی اطلاع داد.

توقف فروش نفت ایران به 2 غول اروپایی

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، سید محسن قمصری با اشاره به توقف فروش نفت خام و میعانات گازی ایران به شرکت های انی ایتالیا و استات اویل هیدروی نروژ، گفت: شرکت ملی نفت ایران هیچ گونه محدودیتی برای فروش و صادرات میعانات گازی و نفت خام به این دو شرکت اروپایی ندارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مورد دلایل توقف صادرات نفت و میعانات گازی به این دو غول نفت اتحادیه اروپا، گفت: هم اکنون این دو شرکت با یکسری مسائل حقوقی و قانونی روبرو هستند که به نظر می رسد به زودی آن را حل نمایند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه انی و استات اویل هیدروی نروز خودشان باید مشکل را حل و فصل نمایند، توضیح داد: این دو شرکت اروپایی باید مجوز خرید نفت و میعانات گازی از ایران را از اتحادیه اروپا دریافت نمایند.

قمصری همچنین در مورد زمان بندی احتمالی از سرگیری صادرات نفت و میعانات گازی ایران به این دو شرکت اروپایی، شرح داد: شرکت ملی نفت ایران مسئله ای برای از سرگیری صادرات ندارد و در حال مذاکره هستیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، تاکید نمود: هر لحظه امکان برطرف مشکل انی و استات اویل و از سرگیری صادرات نفت و میعانات گازی ایران وجود دارد.

تاریخچه فروش نفت و گاز ایران به انی و استات اویل هیدرو

با وجود اعمال تحریم صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکت استات اویل هیدروی نروژ رسما از این تحریم ها معاف شده بود.

بر این اساس، ماهانه 2 تا 4 محموله گاز مایع فازهای پارس جنوبی از اسکله های عسلویه بارگیری و به این شرکت نفت نروژی تحویل داده می گردد.

در همین حال، سال گذشته شرکت استات اویل هیدرو نروژ رسما با انتشار بیانیه ای، اعلام نموده است: استات اویل گازمایع را برای بازپرداخت بدهی های شرکت ملی نفت ایران به منظور تکمیل طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی و اکتشاف نفت در بلوک اناران و خرم آباد خریداری می نماید.

تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل روزانه اقدام به واردات چندین هزار تن گازمایع از ایران می کرد.

علاوه بر این، این شرکت ایتالیایی با وجود تحریم نفتی ایران توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا هم کماکان به خرید نفت خام ایران در قالب بازپرداخت منابع مایل قراردادهای بیع متقابل اقدام می نماید و حتی از تحریم طلای سیاه ایران هم توسط اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا مستثنی شده است.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت پائیز سال گذشته پس از به خاتمه رسیدن یکصد و شصت و چهارمین اجلاس اوپک با پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و مصاحبه کرد.

اسکرونی پس از دیدار یک ساعته با زنگنه با تاکید بر اینکه ما از فرصت 6 ماه آینده برای شناسایی فرصت های منافع مشترک استفاده خواهیم کرد، تاکید نموده بود: البته شروع همکاری های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم ها هستند، اما انی امیدوار است که آنها به زودی برطرف شوند.

انی ایتالیا پیش از افزایش تحریم های بین المللی قصد داشت فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین و طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی هم با ایران مشارکت کند و حتی توافق های اولیه برای توسعه همکاری های گازی در حوزه تجارت گاز با این شرکت اجرا شده بود.

منبع:مهر

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 472

به "توقف فروش نفت ایران به 2 غول اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فروش نفت ایران به 2 غول اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید