خبرنگاران دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم یاری نمایند

به گزارش مجله سامی، تهران - خبرنگاران- ناشر، پژوهشگر و آهنگساز با اشاره به ناشناخته بودن پدیده کرونا برای دنیا و پیامدهای آن بر شاخه های هنری و موسیقی گفت: در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی یاری کند و هم اهالی موسیقی به دولت.

خبرنگاران دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم یاری نمایند

ستاد ملی مقابله با کرونا از چندی قبل موافقت خود را برای برگزاری کنسرت های موسیقی اعلام نموده و دفتر موسیقی نیز از آمادگی همه جانبه خود برای برگزاری کنسرت ها و نظارت بر افزایش قیمت بلیت ها و رایزنی با سالن ها برای در نظر دریافت تخفیف برای اجراها سخن گفته است. اما هنوز از برگزاری کنسرت ها خبری نیست و سامانه های رسمی فروش بلیط اجراهای زنده موسیقی عملا مرحله فروش بلیت را شروع ننموده اند.

امیرعباس ستایشگر پژوهشگر موسیقی و آهنگساز در باره تاثیر کرونا بر هنر و موسیقی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران گفت: با شیوع کرونا دنیا درگیر پدیده ای شد که هیچ کس شکل برخورد با آن را نمی دانست. موسیقی و هنرمندانش هم از این قاعده مستثنا نبودند.

وی با اشاره به میزان اثرگذاری کرونا بر رویدادهای فرهنگی اعلام کرد: از معدود وقایعی بود که تمام بخش های موسیقی درگیر آن بودند. هنرمند، مسئول و منتقد با آن روبرو شدند. امیدوارم باعث کم رنگ شدن یا به حاشیه رفتنِ بخش هایی از موسیقی نگردد.

باید فکر کنیم که چه باید بکنیم. باید به دولت یاری کنیم، در شرایط فعلی و با شیوع کرونا، قائل به فاصله بین دولت و هنرمند نیستم. همه ما با مسئله ای درگیر هستیم که تا کنون تجربه روبروه با آن را نداشته ایم.

این پژوهشگر اضافه نمود: ما هم اگر جای دولت بودیم، شاید همین تصمیم را می گرفتیم. در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی یاری کند و هم اهالی موسیقی به دولت.

راهکاری بهتر از بیکاری

وی ادامه داد: برای از سرگیریِ فعالیت های موسیقی سه جلسه برگزار گردید که در این جلسه ها مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی و مدیرکل دفتر موسیقی حضور داشتند تا درباره بازگشایی کنسرت های موسیقی تصمیم گیری گردد.

اکنون در پی رایزنی در این جلسه ها به شیوه نامه هایی رسیده ایم که براساس آن، سالن ها با نیمی از ظرفیت می توانند میزبان کنسرت های موسیقی باشند، اجاره بهای سالن ها هم باید نصف گردد. بر اساس این شیوه نامه ها، برای هر خریدی که روی سایتِ بلیت فروشی انجام می گردد، دو جایگاه از سمت راست و دو جایگاه از سمت چپ قفل می گردد.

نگرانی از شرایط موسیقی دستگاهی

وی تاکید نمود: صحبت اصلی من روی موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی است. تا جایی که می دانم، موضوع سه ماه بیمه اعضای صندول هنر را دولت تامین نموده است. از سوی دیگر فرم هایی هم به اهالی موسیقی داده شده تا بر اساس اطلاعات آنها از سوی دولت به هنرمندان وام پرداخت گردد. قرار بر این است که براساس احتیاج هر موسسه و هر فعالیتِ فرهنگی هنری به آنها وام پرداخت گردد.

ستایشگر گفت: تمام هنرمندانی که در این سال ها در بخش موسیقی کلاسیک، دستگاهی و نواحی فعالیت می کردند، دچار آسیب بودند. این حاصل ساختاری معیوب است که ربطی به این دولت و دولت های قبل یا حتی شرایط کرونایی ندارد.

ستایشگر ادامه داد: حالا که مشکل کرونا به وجود آمده و قرار است ظرفیت سالن نصف گردد و حتی با وجود اینکه فرض کنیم هزینه ها هم نصف می گردد؛ باز هم با این تردید روبرو هستیم که آیا مخاطب به سالن کنسرت می آید یا خیر. خیلی خوشبین نیستم که مردم برای دیدن کنسرت های کلاسیک، دستگاهی یا نواحی به سالن بیایند.

دومین موضوع تقویت روحیِ هنرمند است. همه چیز هم بحث پول نیست. موضوع اصلی بالارفتن روحیه هنرمند است که می خواهد کارش دیده گردد. حالا تصور کنید سالنی با ظرفیت 200 نفره مثلا 100 نفر نشسته است. این مسئله بر روحیه هنرمند تاثیر منفی می گذارد.

شاید پاپ کمتر مشکل داشته باشد

ستایشگر گفت: واقعا نمی توان کسی را مقصر دانست. در اصل ماجرا تردید وجود دارد؛ اینکه نصف سالن بیایند و ماسک بزنند و دستکش داشته باشند یک بحث است و بحث اصلی کلیت ماجراست.

فکر می کنم همکارانمان در بخش برگزاری کنسرت ها موسیقی پاپ با نصف ظرفیت سالن هم بتوانند کنسرت ها را برگزار نمایند. به هر حال آنها از سالن هایی با ظرفیت حدود 2 هزار نفر به بالا استفاده می نمایند و این مسئله کار را برای آنها راحت تر می نماید. اما در بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی فکر می کنم اوضاع به این زودی به شرایط عادی برنگردد.

وی نتیجه گرفت: این شرایط جدید است و ما مانند دیگر نقاط دنیا نمی توانیم به آن نگاه کنیم. باید بپذیریم شرایط موسیقی در کشورمان خاص است. نمی توانیم نوع برخوردِ کشورهای اروپایی با موسیقی در دوران کرونا را مبنا قرار دهیم. باید بتوانیم سیستم خودمان را پیاده کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1100

به "خبرنگاران دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید