دریاچه ارومیه تا هفت سال دیگر زنده می گردد

به گزارش مجله سامی، احیای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که یکی از دریاچه های قدیمی ایران، یکی از بزرگترین حوزه های آبریز ایران و یکی از نقاط مهم جذب گردشگری خارجی در ایران بود که چندین سال است شرایط خیلی بدی پیدا نموده و کاملا خشک شده است اما طبق برنامه ریزی هایی که اجرا شده است، تا 7 سال دیگر مقدار آب دریاچه ارومیه به 14 میلیون متر مکعب می رسد و در نتیجه دیگر این دریاچه شرایط نگران کننده ای نخواهد داشت. با ادامه خبر همراه خبرنگاران باشید:

دریاچه ارومیه تا هفت سال دیگر زنده می گردد

در کشور ایران به طور کلی 6 حوزه آبریز بزرگ وجود دارد که دریاچه ارومیه یکی از این شش حوزه است اما در حال حاضر نسبت به بقیه حوزه ها شرایط خیلی بدتری دارد. طوری که در حال حاصر شرایط این دریاچه نسبت به درازمدت، منفی 9 درصد گزارش شده است در حالیکه بقیه حوزه های آبریز نسبت به دراز مدت، مثبت 2 درصد هستند.

با گذشت چند سال از وخیم بودن حال این دریاچه هنوز هم نیبت به سال قبل شرایط مناسبی ندارد. باران هایی که در این چند ماه باریده شده بود، باعث بوجود آوردن 300 میلیون متر مکعب آب در آن شد اما هنوز این اندازه کافی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در بهتر شدن شرایط این دریاچه داشه باشد.

یکی از مسئولان در این باره گفته است: فصل اردیبهشت معمولا فصل پر بارانی در این شهر است بنابراین این انتظار وجود دارد که شرایط دریاچه بهتر گردد. علاوه بر این، در حوزه دریاچه ارومیه، وضعتیت پوشش های برفی مناسب است در نتیجه امیدواریم که شرایط طبق برنامه ریزی ها پیش برود.

یکی از مسئولان به نام آقای میدانی در این باره گفته است که در پروژه احیای دریاچه ارومیه، سدی به نام فیلور قرار است بهره برداری گردد که این بهره برداری باعث یاری 90 میلیون متر مکعبی آب به این دریاچه می گردد.

این طرح در اول یک طرح 10 ساله بود که با گذشت 3 سال از آن، 7 سال دیگر به جای مانده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2045

به "دریاچه ارومیه تا هفت سال دیگر زنده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ارومیه تا هفت سال دیگر زنده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید