روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه های لرستان، بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

به گزارش مجله سامی، حدود هفت ماه از وقوع سیل ویران گر لرستان می گذرد، بحرانی که به بسیاری از زیرساخت های استان خسارت وارد کرد و روند زندگی مردم شهر ها و روستا های سیل زده را دچار مشکل کرد.

روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه های لرستان، بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش ، با گذشت حدود 7 ماه از سیل ویرانگر کماکان بسیاری از جاده های استان لرستان دارای مشکل هستند لذا از آنجا که بهسازی جاده های سیل زده لرستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تحقق این مهم در گرو تخصیص منابع استانی و ملی است، بنابراین مسئولان نسبت به ابلاغ اعتبارات در کوتاه ترین زمان ممکن اهتمام ویژه ورزند.

بخش عظیمی از راه های ارتباطی بر اثر سیل آسیب دیدند، به گونه ای که بر اساس آخرین آمار بیش از 600 کیلومتر از جاده های استان تخریب و 2 هزار و 500 کیلومتر از راه های استان دچار خسارت شد، ضمن اینکه سیل به 208 دستگاه پل آسیب زد و راه مواصلاتی 1200 روستا و 18 شهر را نیز قطع کرد.

در روز های نخست وقوع سیل با یاری نیرو های جهادی و دولتی بسیاری از راه های روستایی و شهری به طور موقت برای تردد مردم بومی و همچنین عوامل امدادی و خدمات رسان بازگشایی شد، اما انتظار می رفت با گذشت هفت ماه امروز حداقل شاهد بازسازی و پیشرفت فیزیکی خوبی در محور های مواصلاتی استان شویم.

بدیهی است اختصاص اعتبارات به میزان کافی و در سریع ترین زمان ممکن امری بسیار ضروری برای بازسازی زیرساخت های خسارت دیده از سیل است، موضوعی که در صورت کم توجهی ممکن است در آینده پیش رو و با بارش های هر چند اندک، اما آسیب های بیشتر و چه بسا جبران ناپذیری را پدید آورد.

همچنان که بسیاری از پل های استان در راستا تردد شهروندان قرار داشتند و در اثر سیل تخریب شدند و اگر در زمان مورداحتیاج عملیات ترمیم و بازسازی آن ها صورت نگیرد همچون ماه های گذشته شاهد بروز تصادفات سهمگین و جان باختن هم وطنان در این مناطق خواهیم بود.

از آنجا که لرستان و به ویژه محور های سیل زده پلدختر یکی از شاهراه های اصلی برای تردد از غرب به جنوب کشور محسوب می گردد، بنابراین بهسازی جاده های این استان از اهمیت بالایی برخوردار است، تحقق این مهم بدون شک در گرو تخصیص منابع استانی و ملی به ویژه در بخش اعتبارات سیل است، بنابراین انتظار می رود مسئولان نسبت به ابلاغ اعتبارات جهت بازسازی راه های خسارت دیده از سیل این استان در کوتاه ترین زمان ممکن اهتمام ویژه ورزند.

روند کند توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه

به همین دلیل معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در تشریح آخرین وضعیت بازسازی راه های استان گفت: سیل فروردین ماه هزار و 130 میلیارد تومان به جاده های لرستان خسارت وارد کرد.

عارف امرایی مجموع اعتبارات ملی و استانی تخصیصی برای بازسازی محور های لرستان را 230 میلیارد خواند و اضافه نمود: از این میزان اعتبار، 108 میلیارد و 400 میلیون تومان استانی و مابقی اعتبار ملی بوده است.

او بیان داشت: تاکنون و با گذشت هفت ماه از وقوع سیل 164 میلیارد تومان از اعتبارات سیل ابلاغ شده که این رقم معادل تنها 20 درصد کل خسارت وارد شده به محور های استان است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان روند توزیع اعتبارات را کند عنوان و توضیح داد: با این سرعت پرداخت اعتبارات، پنج سال بازسازی جاده های آسیب دیده از سیل 98 به طول خواهد کشید.

اعتبار تخصیص تنها 20 درصد خسارات سیل است

امرایی با تأکید بر اینکه 80 درصد اعتبارات هنوز ابلاغ نشده است، گفت: ما بر اساس منابع تخصیصی جوابگوی احتیاج های مردم خواهیم شد.

او ادامه داد: بخشی از اعتبار اختصاص یافته برای احداث پل ها، بخشی برای ایمن سازی راه، بخش دیگر برای بهسازی راه های روستایی و قسمت دیگری از منابع برای بهسازی راه های اصلی و فرعی هزینه خواهد شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: بر اساس مبالغ دریافتی برای بعضی پروژه ها پیمانکار انتخاب شده و هم اکنون نیز در حال انجام کار است.

امرایی در مورد آخرین وضعیت پل قدیم کاکارضا، اضافه نمود: عملیات ترمیم این پل در حال انجام بوده و حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ضمن اینکه تا 10 روز آینده کار آن به سرانجام می رسد.

او با اشاره به وضعیت بازسازی ابنیه فنی خسارت دیده از سیل نیز توضیح داد: ساخت 90 دستگاه پل آغاز شده و عملیات تعمیر 50 دستگاه پل دیگر در حال انجام است.

ابراز نگرانی از ماشین آلات آسیب دیده راهداری

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با ابراز نگرانی از نبود تجهیزات و ماشین آلات مناسب در استان، این موضوع را یکی از چالش های پیش روی اداره کل راهداری بیان کرد.

امرایی اظهار کرد: متأسفانه در جریان سیل بسیاری از ماشین آلات راهداری آسیب دیده و هم اکنون متوقف شده اند.

او ضمن تأکید بر ضرورت تجهیز راهداری لرستان به ماشین آلات جدید، از سازمان مدیریت برنامه و بودجه درخواست کرد منابع اقتصادی لازم برای تحقق این مهم را در اختیار راهداری قرار دهد.

بازسازی پروژه های زیرساختی راه احتیاج به اعتبار بیشتری دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان، میزان اعتبار ابلاغی در بخش خسارات سیل به این اداره کل را 20 میلیارد و 600 میلیون تومان بیان کرد.

وحید کرم الهی بیان داشت: در حال حاضر 80 درصد این مبلغ یعنی حدود 17 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

او با تأکید بر اینکه برای بازسازی پروژه های زیرساختی احتیاج به اعتبار بیشتری است، اضافه نمود: بر اساس برآوردها، سیل حدود 80 میلیارد تومان به پروژه های راه و شهرسازی استان خسارت زده که تنها تاکنون 21 میلیارد تومان برای جبران آن لحاظ شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان توضیح داد: 11 پروژه را در حال بازسازی داریم که از این تعداد پیمانکار 10 پروژه انتخاب شده و یک مورد نیز در حال برگزاری مناقصه است.

اتمام احداث پل کاکارضا در شهریور 99

کرم الهی از آغاز عملیات ساخت پل جدید کاکارضا خبر و ادامه داد: بقایای پل قدیمی تخریب شده و پیش بینی می گردد تا شهریور 99 عملیات ساخت این پل به سرانجام برسد.

او با بیان اینکه در صورت تخصیص زودتر اعتبارات روند بازسازی تسریع می یابد، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده، اغلب پروژه ها طی یک سال آینده عملیات ساخت آن ها به اتمام خواهد رسید.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: به پیمانکاران تأکید شده که پروژه های تعریفی را در مقابل حوادث و خطرات احتاقتصادی بیمه نموده تا در صورت ایجاد مشکل جبران خسارت تسهیل یابد.

ابراز نگرانی از بعضی تأخیر ها در بازسازی پل های درون شهری

رئیس پلیس راهور لرستان نیز ضمن ابراز نگرانی از بعضی تأخیر ها در بازسازی پل ها، گفت: پل های سیل زده اناری و کمالوند خرم آباد همچنان تخریبی هستند و اقدام قابل توجهی برای بازسازی آن ها صورت نگرفته است.

مرتضی چغلوند بیان داشت: همچنین دیواره خرم رود این شهرستان بر اثر سیل آسیب دیده که احتیاجمند بازسازی هر چه سریع تر است.

او با بیان اینکه دیواره ساحلی پلدختر تاکنون تکمیل نشده است، اضافه نمود: در صورت عدم تکمیل، این دیواره در سیل بعدی برای مردم پلدختر تهدید بزرگی محسوب می گردد.

رئیس پلیس راهور لرستان با تأکید بر لایروبی رودخانه ها و جداول درون شهری، گفت: می طلبد مسؤولان نسبت به این موضوع نهایت توجه را داشته باشند.

منبع فارس

پ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 476

به "روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه های لرستان، بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه های لرستان، بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید