سرنوشت هواپیمای مسافربری گمشده مالزیایی معما است
به گزارش مجله سامی، خبرنگاران: رییس سازمان هواپیمایی مالزی می گوید سرنوشت پرواز ام اچ370 که کوالالامپور را به مقصد پکن در ساعت 41 دقیقه بامداد شنبه ترک نموده بود هنوز معما است.
با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.
به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بی بی سی؛ اظهرالدین عبدالرحمان امروز (دوشنبه 19 اسفند) در کنفرانسی خبری در کوالالامپور گفت: خانم ها، آقایان، متاسفانه هنوز چیزی پیدا ننموده ایم که به نظر برسد قطعه ای از هواپیمای گمشده است، چه برسد به اینکه خود هواپیما را پیدا کنیم.
آقای عبدالرحمان در این کنفرانس خبری تقریبا پاسخی برای پرسش های مطرح شده نداشت: ما متوجه هستیم که شما از ما پاسخ می خواهید، ما هم به اندازه شما منتظر جواب سوالات هستیم.
پیش از این گفته شده بود محتمل است هواپیما در آسمان متلاشی شده باشد. به خانواده های 239 مسافر هوپیما هم گفته شده خود را برای بدترین اتفاق آماده نمایند.
دیروز گفته شد دو شی شناور در هشتاد کیلومتری جزیره توچو دیده شده اند که شبیه قطعات هواپیما از جمله درهای آن هستند اما مقامات ویتنامی بعدا این موضع را نتوانستند تایید نمایند. به گفته این مقامات، اشیا مختلفی تا بحال مشاهده شده اما تا به حال هیچکدام بعنوان قطعه ای از هواپیمای گمشده تایید نشده اند.
در همان منطقه ای که دو شی مشکوک دیده شده دو لکه نفتی هم شناسایی شده است. این لکه ها به لکه ناشی از تانکرهای هواپیماهای سقوط نموده شباهت داشته است.
آقای عبدالرحمان گفت از دو لکه نفتی که در دریا شناسایی شده نمونه برداری شده تا روشن گردد آیا متعلق به هواپیمای گمشده هستند یا نه، اما نتیجه کار آزمایشگاه امروز بعداز ظهر تعیین خواهد شد.
رییس سازمان هواپیمایی مالزی اما تایید کرد پنج مسافر که بلیط خریده و بار خود را تحویل داده بودند سوار هواپیما نشده اند.
او گفت بر اساس رویه استاندارد زمانی که روشن شد پنج نفر سوار هواپیما نشده اند بار آنها از هواپیما تخلیه شد. ما باید بار آنها را از هواپیما خارج می کردیم و این کار را کردیم.
او تاکید نمود تمام احتمالات ممکن آنالیز خواهند شد، با این حال احتمال هواپیماربایی هنوز منتفی نیست.
هم اکنون 34 هواپیما و 40 کشتی متعلق به مالزی، ویتنام، تایلند، استرالیا، سنگاپور، اندونزی، چین و آمریکا در جستجوی هواپیمای گمشده هستند.
مقامات نیروی دریایی آمریکا اعلام نموده اند که هیچ قطعه ای از هواپیما را در جستجوهای خود مشاهده ننموده اند.
ویلیام مارکز از فرماندهان ناوگان هفتم آمریکا که در عملیات جستجو مشارکت دارد گفت: منطقه جستجو صدها کیلومتر مساحت دارد، ما از آسمان می توانیم اشیایی به کوچکی کف دست یا یک توپ بسکتبال را ببینیم، موضوع این نیست که آیا می توانیم ببینیم، منطقه جستجو بی اندازه وسیع است.
گذرنامه های دزدی
در خصوص ناپدید شدن این هواپیما احتمال هواپیماربایی و عملیات تروریستی هم مطرح است. بیشتر توجه در این باره به دو مسافری است که با گذرنامه دزدی سوار هواپما شده اند.
پلیس بین الملل (اینترپل) اعلام نموده هویت تمام مسافران هواپیما در دست آنالیز است تا روشن گردد کدام دو مسافر با دو گذرنامه دزدی سوار هواپیما شده اند.
رونالد نوبل رییس اینترپل در بیانیه ای بیان کرد هنوز برای اینکه بین گذرنامه های دزدی و ناپدید شدن هواپیما رابطه مستقیمی در نظر گرفته گردد زود است اما از اینکه هنوز مسافران می توانند با گذرنامه های دزدی که در پایگاه داده های اینترپل ثبت شده سوار پروازهای بین المللی شوند اظهار نگرانی کرد.
اینترپل با انتقاد از کوتاهی کشورها در کنترل گذرنامه های اتباع خود گفت با اینکه اطلاعات گذرنامه اتریشی دزدیده شده در سال 2012 و گذرنامه ایتالیایی ربوده شده در سال گذشته یک ساعت پس از سرقت در پایگاه اطلاعاتی اینترپل درج شده شده، اما هیچ کشوری برای استفاده از این اطلاعات به پایگاه داده های اینترپل رجوع ننموده بود.
به گفته کارشناسان تشخیص هویت واقعی دو نفری که با این گذرنامه های جعلی سوار هواپیما شده اند ممکن است اهمیت زیادی در روشن شدن سرنوشت هواپیما داشته باشد.
اینکه جستجو برای یافتن بقایای هواپیما چند روز طول بکشد، به خصوص اگر هواپیما در اقیانوس سقوط نموده باشد، اتفاقی نامعمول نیست، اما بی خبری مطلق از سرنوشت هواپیمای مالزیایی باعث شگفتی بسیار شده است، به ویژه آنکه هنوز هیچ علامتی از جعبه سیاه هواپیما دریافت نشده است.
پیش از این رودزالی داود فرمانده نیروی هوایی مالزی گفته بود رادارهای نظامی نشان می دهند هواپیما پیش از آنکه تماسش قطع گردد به سمت مبدا دور زده است.
به گفته وی: بر اساس اطلاعاتی که داریم هیچ تماس یا علامتی از وضعیت اضطراری پیدا ننموده ایم بنابراین ما هم به اندازه شما متعجب هستیم.
این هواپیما که از کوالالامپور راهی پکن بود یک دقیقه بعد از ورود به آسمان ویتنام ناپدید شد. در آن لحظات هواپیما در حداکثر ارتفاع پرواز می کرد و آسمان کاملا صاف بود و معمولا سانحه برای هواپیماها در چنین شرایطی بسیار نادر است.
وضعیتی که برای این هواپیما پیش آمده استفاده از سیستم ردیابی ماهواره ای را به جای جعبه سیاه مطرح نموده است. این سیستم همزمان اطلاعات را مبادله می نماید اما استفاده از آن بدلیل هزینه و نیازمندی های لجستیکی کنار گذاشته شده بود.
منبع: تسنیم