سوئیفت روسی ربطی به سازوکار اقتصادی اروپا ندارد، اینستکس با تزریق 15 میلیارد یورو فعال می گردد، مذاکرات ایران در قالب برجام همچنان ادامه دارد

به گزارش مجله سامی، معاون مالی وزیر امورخارجه گفت: با تزریق 15 میلیارد یورو به اینستکس، می توان امید داشت که تجارتى بین ایران و اتحادیه اروپا ایجاد گردد.

سوئیفت روسی ربطی به سازوکار اقتصادی اروپا ندارد، اینستکس با تزریق 15 میلیارد یورو فعال می گردد، مذاکرات ایران در قالب برجام همچنان ادامه دارد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امورخارجه در گفت وگو با ، با اشاره به نتیجه پیشنهاد مکرون مبنی بر تزریق 15 میلیارد یورو اعتبار به سازوکار اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران، اظهار کرد: یکی از مسائل اینستکس برای فعال شدن به بحث منبع مالى آن بازمی گردد، به همین دلیل هم مذاکراتى بین اتحادیه اروپا و مجموعه راهنمایی کننده نظرات اروپا با مقامات ایرانى برگزار شده است.

او اضافه کرد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان راهنمایی کننده اینستکس به صورت ویژه با آقای روحانی و مقامات کشورمان مذاکرات متعددی داشته است و بحث ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

انصارى در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تزریق 15 میلیارد یورو به اینستکس، این ساز و کار عملیاتی می گردد، گفت: بله اگر اینستکس توسط این منبع مالى تقویت گردد، این امکان وجود دارد که سازوکار اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا فعال شده و بتواند تجارتى بین کشورمان و مجموع اتحادیه اروپا را فعال کند.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه تزریق پول توسط اروپا به اینستکس منوط به اجازه آمریکا شده است، اعلام کرد: این موضوع که آمریکا اجازه دهد یا نه، به اراده اروپا براى اجرا کردن نقطه نظراتشان برمی گردد.

او گفت: اروپا اعلام می نماید که خواستار ادامه برجام بوده و از این توافق بین المللی حمایت می نماید، در چنین شرایطی صحت ادعای آنها به این موضوع بازمی گردد که اینستکس فعال گردد؛ در هر صورت روابط تجارى بین ایران و اتحادیه اروپا بر اساس تعهداتی که آنها در قبال برجام دارند در حال پیگیری است و ما همچنان در این زمینه امیدوار هستیم.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه توضیح داد: باتوجه به اینکه مذاکرات ایران و اروپا همچنان ادامه دارد عملیاتی کردن آن به اراده سیاسی اتحادیه اروپا بازمی گردد زیرا بار ها مواضع خود در حمایت از برجام را اعلام نموده اند.

انصارى با اشاره به اینکه ایران و روسیه به دنبال جایگزینی برای سوئیفت هستند، گفت: ما ارتباطات بانکى بسیاری با کشورهاى مختلف داریم، همچنین شیوه های مختلفی برای ارتباط دریافت با این مجموعه در دست مذاکره است؛ البته این تعامل تهران با مسکو ربطی به اینستکس نداشته و به صورت مستقل دنبال می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 419

به "سوئیفت روسی ربطی به سازوکار اقتصادی اروپا ندارد، اینستکس با تزریق 15 میلیارد یورو فعال می گردد، مذاکرات ایران در قالب برجام همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوئیفت روسی ربطی به سازوکار اقتصادی اروپا ندارد، اینستکس با تزریق 15 میلیارد یورو فعال می گردد، مذاکرات ایران در قالب برجام همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید