شدت دریافت جنگ تجاری میان آمریکا و چین به رغم مذاکرات

به گزارش مجله سامی، دونالد ترامپ میخواهد در مناقشه تجاری میان پکن و واشنگتن، فشار بر چین را بیش از پیش افزایش دهد. او دستور داده مقدمات افزایش تعرفه گمرکی برای تقریبا تمام کالاهای چینی فراهم گردد.

شدت دریافت جنگ تجاری میان آمریکا و چین به رغم مذاکرات

به گزارش دویچه وله، رئیس جمهوری آمریکا در حالی که یازدهمین دور از مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن را سازنده توصیف نموده بود، اندکی بعد دستور داد مقدمات افزایش تعرفه های گمرکی جدیدی برای واردات از چین فراهم گردد.

خبرگزاری فرانسه بامداد شنبه، 21 اردیبهشت (11 آوریل) هدف از این اقدام را افزایش حداکثر فشار بر پکن عنوان نموده و می افزاید با فرمان جدید دونالد ترامپ تقریبا تمام کالاهای وارداتی از چین مشمول افزایش عوارض گمرکی و مالیات خواهند شد.

بنابر این گزارش، مذاکره کننده ارشد تجاری چین، لیو هی تاکید نموده که به رغم تصمیم اخیر ترامپ، پکن از اصول مهم خود عدول نخواهد کرد.

دوتالد ترامپ اندکی پیش از صدور فرمان جدیدش و پس از سرانجام مذاکرات دو روزه تجاری میان نمایندگان دو کشور در واشنگتن، در یک پیغام توئیتری این مذاکرات را باز و سازنده خوانده بود.

رابرت لایتیزر، مذاکره کننده ارشد تجاری آمریکا می گوید دونالد ترامپ خواهان تعمیم تعرفه های گمرکی ویژه بر تمام کالاهای چینی شده که تا کنون از افزایش تعرفه ها و مالیات مستثنا شده بودند. به گفته او ارزش این کالاها به حدود 300 میلیارد دلار می رسد.

در صورت اجرایی شدن این تصمیم، جنگ تجاری میان آمریکا و چین به اوج خود خواهد رسید. تا کنون ارزش کالاهای وارداتی چین که مشمول افزایش تعرفه های گمرکی شده اند اندکی بیش از 250 میلیارد دلار بوده است.

  • دو و نیم برابر شدن تعرفه های گمرکی

از میان این کالاها، تعرفه گمرکی کالاهایی به ارزش 200 میلیارد دلار روز آدینه و در میانه مذاکرات تجاری میان دو طرف دو و نیم برابر شده و از ده درصد به 25 درصد افزایش یافته است. این افزایش از جمله شامل محصولاتی از چین نظیر دستگاه های الکترونیکی، ماشین آلات، قطعات خودرو و مبلمان می گردد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رابرت لایتیزر می گوید افزایش عوارض گمرکی برای کالاهای باقیمانده چینی از روز دوشنبه شروع خواهد شد. گمان می رود اگر در این تصمیم تجدید نظر نگردد، اعمال کامل آن به گونه ای که تمام کالاهای مورد نظر را شامل گردد چند ماه به طول بیانجامد.

پس از بی نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن، دونالد ترامپ در پیغام توئیتری خود نوشت که این گفت وگوها ادامه خواهند یافت و بسته به این که مذاکرات چگونه پیش برود، افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین می تواند به اجرا درآید یا رخ ندهد.

سرپرست مذاکره کنندگان چین تازه ترین دور گفت وگوها در واشنگتن را به رغم بی نتیجه ماندن مثبت ارزیابی نموده و در جمع خبرنگاران از ادامه رایزنی های دو طرف در پکن خبر داده است.

لیو هی می گوید در مذاکرات اخیر، دو طرف بر سر بسیاری از مسائل توافق داشتند اما همچنان اختلاف هایی وجود دارد که بعضی از آنها به مواضع اصولی چین مربوط می گردد و پکن قصد ندارد در خصوص آنها کوتاه بیاید.

  • پیغامدهای جنگ دو قدرت برتر مالی جهان

جنگ تجاری میان دو قدرت برتر مالی جهان بر تمام بازارهای جهان تاثیر منفی گذاشته و بسیاری از کشورها را نگران کاهش رشد مالی نموده است. این مناقشه تقریبا از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شروع شده و در یک سال گذشته شدت گرفته است.

آمریکا چین را به داشتن رفتار ناعادلانه در تجارت خارجی متهم می نماید و به خصوص از تراز تجاری مثبت این کشور در ارتباط با دیگر کشورها گلایه دارد. ترامپ به تازگی گفته است که آمریکا در تجارت با چین سالی 500 میلیارد دلار از دست می دهد.

چین افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا را با اقدامات مشابهی، به خصوص در خصوص محصولات کشاورزی وارداتی از ایالات متحده پاسخ داده است.

این اقدام چین می تواند بر رای دهندگان سنتی حزب جمهوری خواه آمریکا تاثیری منفی داشته باشد. بر همین اساس دونالد ترامپ چندی پیش با بیان این که لغو تعرفه گمرکی بر محصولات کشاورزی برای او و کشاورزان آمریکایی بسیار مهم است از پکن خواسته بود در این تصمیم خود فورا تجدید نظر کند.

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 173

به "شدت دریافت جنگ تجاری میان آمریکا و چین به رغم مذاکرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدت دریافت جنگ تجاری میان آمریکا و چین به رغم مذاکرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید