شناسایی نشدن استعداد بچه ها، مصائب اجتماعی در پی دارد

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: اعتقاد دارم اگر شناسایی استعداد بچه ها را جدی نگیریم، گاهی اوقات ممکن است استعدادهای نهفته آن ها نه تنها شکفته نشود بلکه سرکوب شود که این موضوع شکل گیری بسیاری از بحران ها و مصائب اجتماعی را در پی دارد.

شناسایی نشدن استعداد بچه ها، مصائب اجتماعی در پی دارد

طاهره طهماسبی در نشست خبری بیست وسومین جشنواره قصه گویی که امروز به صورت مجازی برگزار گردید، در رابطه با قصه گویی در رابطه با اهمیت توجه به استعداد بچه ها و نوجوانان گفت: به نظر بنده هر کودکی که متولد می شود، به صورت بالقوه یک نخبه است و اینکه این نخبه بتواند استعدادهای خود را بالفعل کند و تبدیل به یک فرد نمونه شود به شناسایی استعداد و پروش آن بازمی شود.

وی ادامه داد: تمام قصه ها و اسطوره های دینی راهکارهای عملیاتی را برای زندگی انسان ها به تصویر می کشند. فرهنگ مجموعه ای از همه دستاوردهای انسان اعم از مادی و معنوی و دارای تمام قوانین نوشته و نانوشته و ارزش هاست. انتقال فرهنگ ادوارهای مختلفی دارد که قصه را یکی از ابزارهای آن می دانیم.

طهماسبی اضافه نمود: قصه یا معطوف به گذشته و برگرفته از تاریخ است یا به رویاهای انسان برای آینده بازمی شود که در قالب قصه می تواند نمود پیدا کند. هر دو نوع قصه برای جامعه و بچه ها ضروری است چرا که چراغ راه آینده ما باید بر مبنای تاریخ و بر روی آن چه که از تاریخ در اختیار داریم، بنا شود. همچنین برای آینده نیز خلاقیت و رشد و شکوفایی می تواند با یاری این ابزار مهم شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه قصه گویی در زمان کنونی دچار تغییر و تحولات شده، اعلام کرد: قصه در کشور ما سبقه طولانی دارد و شاید در گذشته راویان قصه ها، بیشتر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بوده اند اما اکنون همزمان با پیشرفت های تکنولوژی و اجتماعی تغییراتی در رابطه با آن رخ داده است. در گذشته پدربزرگان و مادربزرگان به نوعی قصه را تعریف می کردند و مخاطب خود را جزئی از داستان می دید و با اتفاقات قصه هم نوا می شد.

طهماسبی اظهار داشت: بهترین راه انتقال باورها و ارزش ها برای بچه ها و نوجوانان، قصه است. شاید پند و نصیحت به صورت مستقیم جایگاهی در این زمینه نداشته باشد و مورد پذیرش بچه ها و نوجوانان نیز نباشد اما می توان آن پند و نصیحت ها را در قالب قصه به آن ها منتقل کرد.

وی با اشاره به اهمیت قصه گویی و هنر اعلام کردن آن به نحوه ای که تاثیرگذار باشد، ادامه داد: قصه گویی هنر است و هر فردی که بتواند به خوبی این کار را انجام دهد، می تواند در کنار انتقال ارزش ها و باورها، فاصله های بین نسلی را کاهش دهد که آثار و برکات بسیاری را به دنبال دارد.

طهماسبی توضیح داد: طبق آماری که وجود دارد، 31/5 درصد از جمعیت کشور ما را بچه ها و نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند و باید توجه کرد که آیا برای آن ها در بودجه های دستگاه ها مبلغی را پیش بینی نموده ایم یا خیر. ان شالله بتوانیم در سال 1400 با یاری یکدیگر و اهتمام جدی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، در راستای وظایفی که دستگاه ها و نهادهای مختلف برای شناسایی و پروش استعداد دارند، پیش برویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1695

به "شناسایی نشدن استعداد بچه ها، مصائب اجتماعی در پی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی نشدن استعداد بچه ها، مصائب اجتماعی در پی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید