تور بمبئی: شیوع بحران انرژی در دنیا؛ این بار نوبت چین و هند است

به گزارش مجله سامی، در حالی که دنیا خود را آماده می نماید تا با گذر از بحران کرونا، اقتصاد را احیا کند، کمبود انرژی در دنیا به بحران دیگری برای جلوگیری از رشد مالی بدل شده است.

تور بمبئی: شیوع بحران انرژی در دنیا؛ این بار نوبت چین و هند است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

در بحبوحه افزایش تقاضای انرژی در سراسر دنیا که منجر به کمبود گاز اروپا شده است، چین هم با بدترین بحران برق خود در یک دهه اخیر روبرو شده است. این موضوع باعث خاموشی بعضی شهرها و تعطیلی کارخانه ها شده است.

به نوشته گاردین، پس از کاهش ابتلا به کرونا و افزایش قیمت زغال سنگ، بحران کمبود منابع انرژی در چین شروع شد. علت این افزایش هم بازگشایی کارخانه ها و احتیاج بیشتر به زغال سنگ بود. اما مقدار عرضه نسبت به تقاضای بازار کمتر از حد احتیاج بوده است. این موضوع باعث شده تا برآوردهای پیشین درباره رشد مالی در چین با تردید روبه رو شوند.

از سوی دیگر، تحلیلگران هشدار می دهند که تعطیلی کارخانه ها در چین، بر زنجیره تأمین دنیای کالا که پس از همه گیری کووید دچار مشکل شده است، تأثیر منفی می گذارد زیرا دنیا برای تأمین بسیاری از کالاهای مصرفی خود به فراوریات در چین وابسته است.

اگرچه قطع برق در استان گوانگدونگ جنوبی گزارش شده است، اما بیشترین مشکل در قطب های مالی هیلونگ جیانگ، جیلین و لیائونینگ در شمال شرقی چین است. گفته می گردد مغازه داران مجبور شده اند در میان خاموشی سه روزه اخیر که باعث اختلال در شبکه های تلفن همراه هم شده است، محل کار خود را با شمع روشن نمایند. تصور می گردد که 16 استان دیگر هم به علت کمبود عرضه، انرژی را سهمیه بندی نمایند. این تنها راه برای جلوگیری از خاموشی کامل است.

در واکنش به این بحران، مقامات ژانشی به اسم بزرگترین منطقه فراورینماینده زغال سنگ چین، به 98 معدن زغال سنگ خود دستور دادند تا ظرفیت فراوری سالانه خود را 55.3 میلیون تن افزایش دهند. ژانشی بعلاوه از 51 معدن زغال سنگ که با حداکثر ظرفیت فراوری می کردند، خواستند تا سقف فراوری را حفظ نمایند.

در مغولستان داخلی که دومین منطقه مهم فراوری زغال سنگ چین است، به 72 معدن دستور داده شد که با ظرفیت بالاتر کار نمایند، البته به شرطی که از فراوری ایمن اطمینان حاصل نمایند.

روزنامه مونگولیا دیلی گزارش داد: دولت باید از معدنچیان بخواهد که بدون هیچ گونه محدودیتی فراوری خود را افزایش دهند و بعلاوه شرکت های فراورینماینده هم باید تضمین نمایند که تقاضای برق و گرمایش زمستانی را برآورده می نمایند.

اما به نظر می رسد با شرایط فعلی دولت ناچار است همچنان برای اطمینان از توازن بازارهای زغال سنگ و فراوری برق در طول زمستان، سهمیه بندی اعمال کند.

این در حالی است که هند هم به مانند اروپا و چین با کمبود منابع انرژی روبرو شده است و گفته می گردد این کشور هم با خاموشی روبرو خواهد شد.

به نوشته ایندیپندنت، شرایط انرژی در بریتانیا هم خوب نیست. به مصرف نمایندگان بریتانیایی هشدار داده شده که ممکن است قبوض گاز خانگی از سال 2022 به 2000 پوند در سال افزایش یابد. در حالی که قیمت تمام شده محصولات مصرفی روزمره هم با افزایش هزینه های فراوری، افزایش می یابد. حتی گفته می گردد با کمبود عرضه انرژی، ممکن است خاموشی هم در این کشور رخ دهد.

اگرچه دولت می گوید بریتانیا برای تأمین تقاضا از منابع انرژی کافی برخوردار است و خاموشی های زمستانی رخ نخواهد داد. اما مقدار ذخیره این کشور به پایین ترین حد خود طی شش سال گذشته رسیده است.

در حالی که دنیا خود را آماده می نماید تا با گذر از بحران کرونا اقتصاد را احیا کند، کمبود انرژی در دنیا به بحران دیگری برای جلوگیری از رشد مالی بدل شده است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، مقدار انتشار گازهای گلخانه ای دنیای در سال 2030 نسبت به سال 2010 نزدیک به 16 درصد بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، افزایش قیمت انرژی باعث ایجاد تنش در اروپا در رابطه با گذار سبز می گردد، زیرا محتمل است کشورهای اتحادیه اروپا در دیدگاه های خود نسبت به سیاست های تغییر آب و هوا دچار شک و تردید شوند.

کشورهای ثروتمند می خواهند فشار خود را برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی را ادامه دهند. اما کشورهای فقیر که نگران هزینه مصرف نماینده هستند، محتاطانه برخورد می نمایند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1852

به "تور بمبئی: شیوع بحران انرژی در دنیا؛ این بار نوبت چین و هند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور بمبئی: شیوع بحران انرژی در دنیا؛ این بار نوبت چین و هند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید