طرز تهیه کیک ماست شکلاتی پف و خوشمزه در 7 مرحله ساده

به گزارش مجله سامی، آیا تا حالا کیک شکلاتی با ماست درست نموده اید؟ کیک ماست شکلاتی یکی از آسان ترین و لطیف ترین کیک ها است که به راحتی می توانید در خانه درست کنید و در تهیه کیک به جای شیر از ماست بهره ببرید. البته می توانید کیک ماست دو رنگ ساده و شکلاتی هم تهیه کنید. در این مقاله از در ما طرز تهیه کیک ماست شکلاتی به چند روش و فوت و فن های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کیک ماست شکلاتی پف و خوشمزه در 7 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه کیک ماست شکلاتی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آرد قنادی2 لیوان فرانسوی دسته دار سرصاف (160 گرم)
ماست (ترجیحا پرچرب و شیرین)1 لیوان فرانسوی دسته دار (150 گرم)
روغن مایعنصف لیوان فرانسوی دسته دار (70 گرم)
شکر1 لیوان فرانسوی دسته دار (125 گرم)
پودر کاکائو2 قاشق غذاخوری (15 گرم)
بیکینگ پودر1 قاشق مرباخوری (10 گرم)
وانیلنوک قاشق چای خوری
تخم مرغ2 عدد

مواد لازم برای تهیه روکش کیک

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
خامه فرم گرفته80 میلی لیتر
شکلات (تلخ یا شیری)100 گرم
مغز بادام یا مغز گردو (خرد شده)به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 تا 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت کیک ماست شکلاتی: 30 تا 35 دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک ماست شکلاتی

اگر مقدار گیری مواد برایتان کار دشواری است می توانید از مقدار گیری با پیمانه بهره ببرید. اما روش تهیه هر دو، یکسان است و می توانید مراحل طرز تهیه کیک شکلاتی با ماست را به روش زیر انجام دهید.

مرحله اول: مواد کیک را آماده کنید

ابتدا همه مواد را از یخچال بیرون بیاورید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا مواد به دمای محیط برسند. فر را روشن و روی دمای 180 درجه تنظیم کنید تا گرم گردد. آرد، پودر کاکائو و بیکینگ پودر را با هم مخلوط نموده و 3 بار الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته گردد. این کار به لطیف تر شدن بافت کیک بعد از پخت هم یاری می نماید.

در صورت تمایل می توانید آرد سفید قنادی، پودر کاکائو و بیکینگ پودر را از فروشگاه های به روش های خرید و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ ها را آماده کنید

بعد از اینکه سردی تخم مرغ ها گرفته شد، آنها را در یک کاسه بشکنید و شکر و وانیل را اضافه کنید. با همزن مواد را به مدت 5 تا 7 دقیقه روی دور تند بزنید تا ترکیب نهایی، کاملا پوک، حجیم و کرمی رنگ گردد، به صورتی که وقتی ظرف را برمی گردانید، مواد از ظرف نریزد.

شما می توانید تخم مرغ، شکر و وانیل را به روش های خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله سوم: مایه کیک ماست شکلاتی را درست کنید

در این مرحله، روغن مایع و ماست را به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید و با لیسک مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و روان گردد. سپس ترکیب آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائو الک شده را طی 3 مرحله به این مخلوط اضافه نموده و بعد از هر بار اضافه کردن، مواد را به صورت دورانی و در جهت عقربه های ساعت هم بزنید. می توانید از لیسک یا از همزن با دور کند، هم بهره ببرید. مایه کیک را زیاد هم نزنید، همین که یکدست گردد، کافی است.

روغن پخت و پز و ماست پرچرب را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

مرحله چهارم: مایه کیک را در قالب بریزید

کف قالبی را که برای پختن کیک ماست شکلاتی در نظر گرفته اید، کاغذ روغنی بیندازید. بهتر است از قالب کمربندی بهره ببرید. روی کاغذ روغنی را با روغن کمی چرب کنید. دیواره های قالب را هم چرب کنید. سپس مایه کیک را در قالب بریزید. کف قالب را چند بار به سطح بکوبید تا حبا ب های مایه کیک خارج گردد.

مرحله پنجم: کیک ماست شکلاتی را بپزید

قالب کیک را در طبقه وسط فر بگذارید و درب فر را ببندید. به مدت 30 تا 35 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد. در زمان پخت کیک، به هیچ وجه، درب فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابد. بعد از این مدت، یک خلال دندان را در کیک فرو کنید. اگر از مواد کیک به آن نچسبید، کیک را بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد گردد.

مرحله ششم: روکش کیک ماست را درست کنید

شکلات تلخ یا شکلات شیری را در یک قابلمه یا شیر جوش بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. یا ظرف را در آب جوش بگذارید، طوری که آب، داخل آن نرود و با دمای آب جوش یا دمای بخار آب، شکلات نرم گردد. وقتی شکلات کاملا نرم شد، خامه فرم گرفته () را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد.

انواع شکلات و خامه را می توانید به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله هفتم: کیک ماست شکلاتی را تزیین کنید

بعد از اینکه کیک سرد شد، قالب کمربندی را باز کنید یا کیک را از قالب ساده بیرون بیاورید. سپس از مخلوط خامه و شکلات روی کیک ماست بریزید و آن را با این ترکیب، تزیین و کاور کنید. در آخر می توانید روی این روکش مقداری مغز گردو یا بادام خرد شده بپاشید. کیک را برای 10 دقیقه در یخچال بگذارید تا روکش خودش را کمی بگیرد. سپس کیک را بیرون بیاورید و به مقدار دلخواه برش بزنید. کیک ماست شکلاتی را همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

مغز گردو و بادام را می توانید به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

روش تهیه کاپ کیک شکلاتی با ماست

اگر می خواهید کیک ماست شکلاتی را به صورت یک نفره درست کنید، کافی است از قالب های کاپ کیک برای تهیه آنها بهره ببرید. در این روش، قالب های کاپ کیک را چرب کنید یا از قالب های یک بار مصرف کاپ کیک بهره ببرید. مایه کیک را در قالب بریزید و دو سوم قالب ها را با مایه کیک ماست شکلاتی پر کنید، طوری که برای حجیم شدن و پف کردن، جا داشته باشد.

سپس قالب ها را در سینی فر بچینید و در فر بگذارید. فر را از قبل روی دمای 180 درجه گرم کنید و کاپ کیک ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه در فر بگذارید تا کیک ها بپزند. سپس روی کاپ کیک ها را با گاناش یا خامه یا شکلات ذوب شده تزیین و سرو کنید.

روش تهیه کیک ماست شکلاتی دو رنگ

برای تهیه کیک ماست دو رنگ، باید مایه را درست کنید و بعد به یک قسمت، پودر کاکائو اضافه کنید. در این صورت، مقدار کاکائو را نصف موادی که در بالا آورده شد (1 قاشق غذاخوری) در نظر بگیرید.

برای ریختن مایه کیک در قالب، ابتدا یک لایه از مایه کیک ماست ساده را بریزید و بعد روی لایه ساده، مایه کیک ماست شکلاتی را بریزید. می توانید این دو مایه را با هم کمی ترکیب کنید تا ابر و بادی گردد. سپس قالب را در فر بگذارید و 35 تا 40 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد.

روش تهیه کیک ماست شکلاتی بدون فر

اگر به فر دسترسی ندارید، می توانید کیک ماست شکلاتی را در تابه یا قابلمه هم بپزید.

روش اول: تهیه کیک ماست شکلاتی در تابه

اگر می خواهید کیک ماست شکلاتی را در تابه درست کنید، ابتدا مایه کیک ماست شکلاتی را درست کنید. سپس تابه را روی حرارت بگذارید تا گرم گردد. کف آن را کاغذ روغنی بگذارید و داخل تابه مایه کیک ماست شکلاتی را بریزید. درب تابه را ببندید و روی آن دم کنی بگذارید.

زیر تابه یک شعله پخش کن بگذارید و 40 تا 50 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد. سپس کیک را بیرون بیاورید تا سرد گردد. روی کیک را با مواد دلخواه تزیین و آن را سرو کنید.

روش دوم: تهیه کیک ماست شکلاتی در قابلمه

برای تهیه کیک ماست شکلاتی در قابلمه، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب آن را ببندید. دمای داخل قابلمه باید به مدت 15 تا 20 دقیقه گرم گردد. مایه کیک ماست را درست کنید و در قالبی که کف آن کاغذ روغنی انداخته اید، بریزید.

سپس کف قابلمه یک سه پایه کوتاه بگذارید. قالب کیک را در قابلمه و روی سه پایه بگذارید. درب قابلمه را ببندید و 40 تا 45 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد و پف کند. بعد از آماده شدن کیک، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و سرد که شد با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن کیک ماست شکلاتی

چرا کیک ماست شکلاتی، پف نمی کنه؟

علت پف نکردن کیک ماست یک یا چند مورد از موارد زیر است:

1- مقدار آرد زیاد بوده است.

2- مقدار پودر کاکائو زیاد بوده است.

3- مایه کیک را بعد از اضافه کردن آرد، زیاد هم زده اید.

4- درب فر را در زمان پخت، باز نموده اید.

چرا روی کیک ماست شکلاتی ترک می خورد؟

علت ترک خوردن کیک ماست این است که:

1- مقدار آرد و نسبت مواد خشک و تر رعایت نشده است.

2- کیک را در زمان پخت، در طبقه بالای فر گذاشته اید. قالب کیک باید در طبقه وسط باشد.

3- حرارت فر زیاد بوده است یا کیک مدت زیادی در فر پخته است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 خرداد 1403 بروزرسانی: 24 خرداد 1403 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2346

به "طرز تهیه کیک ماست شکلاتی پف و خوشمزه در 7 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک ماست شکلاتی پف و خوشمزه در 7 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید