غمگین ترین تابلوهای نقاشی دنیا

به گزارش مجله سامی، تابناک باتو: بیل استونهم در سال 1972 میلادی این تابلو را خلق کرد. این اثر چهره یک پسر بچه را در کنار عروسک دختر به تصویر می کشد. در پشت سر او یک در شیشه ای وجود دارد. در پشت شیشه کف دست های زیادی وجود دارد که به پشت در فشار می آورند و می خواهند مانع رفتن پسرک شوند. چهره پسرک نشان می دهد که او تصمیم خود را برای رفتن گرفته است.

غمگین ترین تابلوهای نقاشی دنیا

بنا بر اطلاعاتی که خود هنرمند در اختیار قرار داده، آن پسر بچه در واقع خود او در پنج سالگی است. در شیشه ای که در میان او و دست ها وجود دارد، نمادی از مرز میان جهانی واقعی و جهانی غیر ممکن هاست و عروسک کوچک راهنمای پسر بچه برای ورود به جهانی ناشناخته است . نام این تابلو (The hands Resist him) است. بیشتر افرادی که این تابلو را می بینند، احساس نا امنی و ترس می نمایند. همه تابلوهای بیل استونهم احساس مشابهی را در مخاطبین شکل می دهند.

تابلوی مادری که مرده است

تابلوی مادر مرده (The Dead mother) اثر هنرمند معروف نروژی و خالق تابلوی جیغ ادوارد مونک است.

ادوارد مونک مادر خود را در زمان کودکی بر اثر بیماری سل از دست داد. خواهر بزرگ او نیز چندی بعد بر اثر همین بیماری درگذشت. مرگ مادر و پس از آن مرگ خواهر، اثرات عمیقی بر وی گذاشت. تابلوی مادر مرده را نیز تحت تأثیر این حوادث به تصویر کشید که بسیار غمگین و حزن آلود است.

این تابلو تصویر زنی است که روی تخت دراز کشیده و از جهان رفته است. غم و اندوه بر زنان و مردان سیاه پوش اطراف او چیره شده است و در وسط نقاشی تصویر یک دختر کوچک نگران به چشم می خورد که به احتمال زیاد خواهر کوچک ادوارد مونک است. دختر دست هایش را روی گوش هایش گذاشته که نشان می دهد، او نمی خواهد صدای گریه و شیون اطرافیان را بشنود و به عبارتی دیگر، مرگ مادر خود را باور نمی نماید. تابلوهای ادوارد مونک همیشه پر از غم و اندوه است که کارشناسان آن را به زندگی پر تنش و سراسر اندوه او نسبت می دهند.

تابلوی جیغ

این تابلو نیز یکی از معروف ترین آثار ادوارد مونک و به عنوان یکی از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم شناخته می گردد. ادوارد مونک درباره تابلوی جیغ می گوید: یک روز عصر قدم زنان در راهی می رفتم؛ در یک سوی جهتم شهر قرار داشت و در زیر پایم آبدره. خسته بودم و بیمار. ایستادم و به آن سوی آبدره نگاه کردم؛ خورشید غروب می کرد. ابرهای به رنگ سرخ همچون خون درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت؛ به نظرم آمد از این جیغ لبریزم ، بنابراین این تصویر را کشیدم....

تابلوی مرد بی سر (The headless Man)

تابلوی مرد بی سر را لورا بی در سال 1990 به تصویر کشید. او به عنوان یک نقاش تصاویر فوتوگرافی را به آثار هنری تبدیل می کرد. یک روز از طریق پست، نامه ای را از یک منبع نامشخص دریافت کرد که در آن یک عکس وجود داشت؛ تصویر ارابه ای قدیمی که مرد بدون سری در کنار آن ایستاده و در فضایی مه آلود و محو فرو رفته بود. او تصمیم گرفت تا عکس را به یک نقاشی تبدیل کند. این تابلو نیز از جمله تابلوهایی است که دیدن آن حس ناخوشایندی را متبادر می نماید. تابلوی مرد بدون سر بعد از مدتی به یک هتل در تگزاس فروخته شد، مراجعه نمایندگان با دیدن تابلوی هتل حالت تهوع و ترس احساس می کردند. در نهایت هم این تابلو مفقود و به سرنوشت نامعلومی دچار شد.

تابلوی یک سفر اسرارآمیز

در دهه 1840 میلادی تب رسیدن به آلاسکا از طریق دریا در میان جستجوگران بالا گرفته بود. در این میان یک گروه 128 نفری به فرماندهی کاپیتان جان فرانکلین در سال 1845 از طریق دو کشتی مجهز انگلیس را به مقصد کانادا ترک کردند؛ اما در اواخر جهت و در آب های قطبی نزدیک کانادا دو کشتی به شکل مرموزی گم شدند.

پس از این ماجرا، گروه های بسیاری برای یافتن این دو کشتی به منطقه مورد نظر رفتند اما اثری پیدا نکردند. فرضیه های بسیاری پیرامون مرگ کاپیتان جان فرانکلین و همراهان او ارائه شده بود. احتمال ابتلا به یخ زدگی، اسکوربیت، کمبود ویتامین سی و حتی آدمخواری از جمله آنها بود.

ادوین لاندسر هم در سال 1864 میلادی با تابلوی رنگ روغن خود با نام (Man proposes God disposes) به مفقود شدن کشتی کاپیتان جان فرانکلین واکنش نشان داد و حمله خرس های قطبی را دلیل اصلی مرگ سرنشینان آن دو کشتی می دانست. این تابلو هم با ارائه فرضیه ای غم انگیز درباره کشتی های یاد شده حس نامطلوبی را در وجود مخاطبین شکل می دهد.

لازم به ذکر است که پیدا شدن دو تابوت حاوی اجساد تقریبا سالم مانده در منطقه مفقود شدن کشتی جان فرانکلین بر پیچیدگی معمای آن ها افزوده است و در نهایت تابلوی به نمایش گذاشته شده در دانشگاهی در انگلستان که شایعات و داستان های بسیاری درباره آن وجود دارد.

فضای منفی و انرژی ناخوشایندی که این تابلوی نقاشی به وجود می آورد، مسئولان دانشگاه را بر آن داشته تا روی آن را به خصوص در روزهای امتحان با یک پرچم بپوشانند تا دانشجویان در کمال آرامش بتوانند امتحان بدهند.

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 577

به "غمگین ترین تابلوهای نقاشی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غمگین ترین تابلوهای نقاشی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید