فعالیت هوشمند اصناف استان

به گزارش مجله سامی، راحله حسین زاده - خراسان رضوی-خبرنگار: اتاق اصناف مشهد از ابتدای تیرماه به سامانه دولت الکترونیک متصل شد.

فعالیت هوشمند اصناف استان

به این شکل فعالان اصناف استان می توانند به صورت الکترونیکی فعالیت های خود را انجام دهند و پیگیری نمایند. رئیس اتاق اصناف مشهد در حاشیه نشستی خبری به خبرنگاران گفت: اصناف با بزرگ ترین شبکه خدماتی بیشترین ارتباط را با مردم دارند و هم اکنون 98 اتحادیه با 120 هزار واحد صنفی در مشهد و 220 هزار واحد صنفی در خراسان رضوی در حوزه های مختلف فعالیت دارند که اشتغال خوبی ایجاد نموده اند. محمود بنانژاد با بیان این که گردش اقتصادی اصناف 17/5 درصد از فراوری ناخالص داخلی کشور است، اضافه کرد: حدود یک ششم سرمایه کل کشور در دست اصناف است که می تواند در رونق فراوری نقش مهمی ایفا نماید.

او از پیوستن اتاق اصناف به سامانه دولت الکترونیک اطلاع داد و اعلام نمود: از ابتدای تیرماه جاری سامانه اصناف کشور به سامانه دولت الکترونیک متصل شده است. با این اقدام از این پس برای صدور پروانه کسب لازم نیست متقاضیان به صورت حضوری مراجعه نمایند، چراکه درخواست این کار به صورت آنلاین (برخط) ثبت می گردد. همچنین استعلام های مورد احتیاج برای صدور پروانه به صورت برخط انجام خواهد شد تا متقاضیان به رفت وآمد حضوری به ادارات مختلف احتیاج نداشته باشند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به این که صدور پروانه کسب در مشهد طی سال گذشته نسبت به سال 96 کاهش داشته است، گفت: در سال 96 بیش از 14 هزار و 350 پروانه کسب و در سال گذشته 15 هزار و 359 پروانه کسب در 4 رسته فراوریی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی صادر یا تمدید شد. بنانژاد ادامه داد: از کل پروانه های جدید صادرشده برای صنوف در مشهد طی سال گذشته 6350 پروانه مربوط به بخش توزیعی، 89 پروانه مربوط به صنوف خدمات فنی، 1742 پروانه در بخش فراوریی و 2251 پروانه در بخش خدمات بود.

وی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران در مورد نظارت بر واحدهای فراوریی و توزیعی پوشاک بانوان اعلام کرد: با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نمایشگاه مد و لباس به منظور ارائه الگوهای لباس ایرانی ـ اسلامی برپا شده است تا زمینه فراوری این طرح ها در واحدهای صنفی فراهم گردد، اما به دلیل اهتمام نداشتن دستگاه های متولی در ارائه طرح ها و مدهای مطابق با فرهنگ ما بسیاری از واحدهای فراوریی امکان تهیه پوشاک با مدل های ایرانی ـ اسلامی ندارند و به ناچار از مدل های موجود استفاده و فراوری می نمایند.

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: به فروشندگان پوشاک توصیه شده است مدل های غیرمتعارف را خریداری ننمایند و در سفارش های خود دقت لازم را به کار بگیرند. در صورت مشاهده لباس های غیرمتعارف در فروشگاه های شهر به وسیله بازرسان با آنها برخورد می گردد. بنانژاد یادآور شد: 7 تا 11 درصد بازرسی های اجرا شده از واحدهای صنفی به صادر شدن برگ تخلف منتهی می گردد.

  • املاکی ها و نانوایی ها؛ متخلف ترین ها

در ادامه امیر دلداری مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار خبرنگاران درباره معرفی متخلف ترین واحد صنفی استان گفت: از ابتدای سال در سطح توزیع، واحدهای سبزی فروشی و میوه فروشی و در بخش خدماتی املاک و نانوایی ها بیشترین تخلف را داشته اند. وی با اشاره به این که در سال گذشته 270 هزار بازرسی از واحدهای صنفی مشهد اجرا شده است، اضافه کرد: از این میزان بازرسی 26 هزار پرونده تخلف به تعزیرات ارسال شد که حتی از 10 درصد هم کمتر است. مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد بیشترین آمار تخلفات را در طرح نوروزی مربوط به درج قیمت و نصب نرخ نامه دانست و اظهار کرد: 1120 مورد در این خصوص تخلف داشته اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 233

به "فعالیت هوشمند اصناف استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت هوشمند اصناف استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید