نوآوری در فین تک چه تاثیری بر صنعت بازی سازی دارد؟

به گزارش مجله سامی، فناوری فین تک یا همان استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال به یکی از پرسود ترین و در عین حال، پررشدترین شاخه های فناوری دیجیتال تبدیل شده است البته سودمندی های فناوری های نوین اقتصادی فقط به بانکداری، خدمات اقتصادی، بیمه و تجارت محدود نمی گردد.

نوآوری در فین تک چه تاثیری بر صنعت بازی سازی دارد؟

صنعت فین تک چند سالی است به رونق بیشتر بازی سازی نیز یاری نموده و به شیوه های مختلفی به ایجاد تنوع در بازی ها، تسهیل کسب درآمد برای توسعه دهندگان و رضایت بیشتر کاربران انجامیده است.

نگاهی به آمارها

آمارها حکایت از آن دارد که بازار صنعت بازی سازی در سال 2019 ارزشی حدود 120 میلیارد دلار داشت که 60 درصد بیشتر از ارزش این صنعت در سال 2015 و تقریبا دو برابر ارزش آن در 2010 بود. در این میان، کارشناسان بر این باورند که رشد صنعت بازی سازی از 2019 تا پنج سال بعد، سالانه 12درصد خواهد بود.

اما رونق صنعت بازی سازی می تواند به رشد بسیاری از حوزه های دیگر نیز بینجامد که برای نمونه می توان به گسترش ضریب نفوذ اینترنت، افزایش استقبال از تجهیزات مرتبط با بازی و البته، نوآوری در صنعت فین تک اشاره نمود. فین تک از حوزه هایی است که نوآوری در آن به سود هر دو طرف در صنعت بازی سازی (بازی ساز و کاربر نهایی) خواهد بود.

تحول در شیوه های پرداخت

در گذشته ، کاربران بازی ها برای خرید محصولات مختلف درون بازی، ارتقا و دیگر تراکنش های درون برنامه ای، چاره ای جز استفاده از کارت اعتباری و ابزارهای واسط پرداخت مالی (نظیر پی پل) نداشتند. پس از مدتی هم سروکله کارت های هدیه پیدا شد که هنوز هم هواداران خاص خود را دارد و برای بسیاری از گیمرها به ویژه در ایران که با تحریم های بین المللی روبه رو هستند، گزینه خوبی به شمار می رود. اما این دو گزینه (کارت های اعتباری و کارت های هدیه) تنها راه برای پرداخت پول به سازندگان بازی ها یا توزیع نمایندگان آنها نیست.

گوگل چک اوت، آمازون پیمنتس و ده ها سامانه واسطه پرداخت دیگر، امکان خریدهای مرتبط با بازی ها را ساده تر می نمایند. همچنین تعداد زیادی کیف پول آنلاین متصل به حساب بانکی نیز وجود دارد که می توان از آنها نیز بهره گرفت. در چند سال اخیر، شیوه های پرداخت با تلفن همراه سبب شده امکان خرید برای کاربران بازی های مخصوص گوشی هم ساده تر گردد. اپل پی، سامسونگ پی و وی چت از محبوب ترین ابزارهای پرداخت موبایلی برای بسیاری از گیمرهای موبایلی هستند.

رمز ارزها و بلاک چین

رمز ارزها نیز از پدیده های نوینی به شمار می رود که به تدریج بر نقشش در رونق بازی های رایانه ای افزوده می گردد. اگر روزگاری خرید بازی ها و نیز اقلام درون آنها فقط با پول رسمی ممکن بود، امروزه با رمزارزها نیز می توان بدون محدودیت هایی نظیر تحریم های بین المللی (نظیر آنچه برای ایران روی داده) خرید انجام داد. بسیاری از بازارهای ثانویه ایجاد شده برای خرید و فروش اقلام مرتبط با بازی های معروف نیز امکان پرداخت با رمزارزها را در اختیار کاربران قرار می دهند.

اما مزایای رمزارزها فقط به همین محدود نمی گردد. یکی از مهم ترین دستاوردها در چند سال اخیر در دنیای رایانه، فناوری زیربنایی بسیاری از رمزارزها یعنی بلاک چین است. یک شکل جدید از نرم افزارها که به اپلیکیشن های توزیع شده (Dapp) شهرت دارند، در واقع به جای این که در یک سرور یا رایانه تعیین باشند، روی شبکه ای شامل صدها هزار رایانه (که همان شبکه بلاک چین هستند) قرار می گیرند.

اپلیکیشن های توزیع شده نه تنها در برابر حملات هکری از امنیت بالاتری برخوردارند، بلکه به دلیل استقرار در شبکه بلاک چین می توانند فرآیند تبادل ارزش (در قالب رمزارزها یا هر چیز دیگر) را ساده تر نمایند. خلاصه این که فناوری بلاک چین، ابزار سودمندی برای اهدافی نظیر تبادل نامتمرکز دارایی ها، محدودسازی شمار بعضی اقلام مجازی، پرداخت امن و سریع و نیز کسب درآمد توسعه دهندگان از بازی هایی که خلق می نمایند، فراهم می نماید.

افزایش رقابت برای توسعه بازی

تا اینجا بیشتر، مزایای شیوه های نوین پرداخت و دیگر موارد مرتبط با فین تک برای کاربران را آنالیز کردیم، اما این شیوه ها بی تردید برای توسعه دهندگان نیز سودمند است. ساده تر شدن روش های کسب درآمد از کاربران این امکان را فراهم نموده که توسعه دهندگان از شرکت های کوچک و بعضی کشورهای نه چندان توسعه یافته هم وارد میدان شوند و از فرصت موجود برای به دست آوردن بخشی از این بازار عظیم استفاده نمایند. این تنوع در طرف عرضه سبب افزایش نوآوری و تنوع و در نتیجه، کسب رضایت بیشتر کاربران نهایی می گردد. در گزارش بازار جهانی بازی ها آمده است که پیش بینی شده حدود 40درصد از گیمرها در امسال میلادی برای بازی های مختلف مورد نظرشان پول خرج می نمایند.

در مجموع 2/6 میلیارد کاربر بازی روی گوشی های هوشمند در این سال وجود خواهد داشت که 38درصد از آنها به شکل های مختلف برای این بازی ها دست به جیب می شوند. با وجود این که شاید این رقم آن قدرها هم بالا نباشد، اما باید در نظر داشت که از مقداری که کارشناسان پنج سال پیش برای 2020 پیش بینی نموده بودند، 5درصد بالاتر است.

با افزایش خرید بازی های مختلف، فرصت های مالی بیشتری در بازار ایجاد می گردد. این فرصت های مالی بیشتر به نوآوری های بیشتر در فناوری های مرتبط با بازی و نیز شیوه های کسب درآمد می انجامد که این خود باعث استقبال بیشتر از بازی های جدید می گردد. در نتیجه چرخه ای سازنده از نوآوری و رونق مالی شکل می گیرد که می تواند برای همه طرف های حاضر در صنعت بازی سازی، از توسعه دهندگان و تولیدنمایندگان سخت افزار گرفته تا مصرف نماینده نهایی سودمند باشد.

فرصتی برای بازی سازان وطنی

تردیدی نیست که تحریم های مختلف بین المللی، موانع مختلفی را پیش پای توسعه دهندگان ایرانی بازی های دیجیتال و به ویژه توسعه دهندگان خرد این بازار قرار داده است. با این حال، ابزارهای نوینی نظیر بهره گیری از فناوری های مرتبط با بلاک چین شاید بتواند زمینه ورود بهتر آنها به بازارهای جهانی را فراهم کند. از سوی دیگر، فرصت های گوناگونی نیز در داخل کشور برای نوآوری در حوزه فین تک وجود دارد که توجه به آنها در نهایت می تواند به رشد صنعت بازی سازی نیز بینجامد.

بازارهایی بی سابقه

خرید و فروش اقلام مجازی مربوط به بازی ها (نظیر جواهرات دیجیتال به دست آمده از امتیازات بالا) در چند سال گذشته، خود به یک کسب وکار تبدیل شده است و بعضی از گیمرها از این راه، درآمد کسب می نمایند. فراهم شدن امکان خرید و فروش اقلام مجازی مربوط به بازی ها که فناوری فین تک بی تردید در آن نقش دارد، به ایجاد انگیزه بیشتر برای انجام بازی انجامیده که در نهایت سبب رونق بیشتر صنعت بازی سازی می گردد.

صالح سپهری فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1102

به "نوآوری در فین تک چه تاثیری بر صنعت بازی سازی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوآوری در فین تک چه تاثیری بر صنعت بازی سازی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید